Feb-25: Nederlandse Deksels

Het is ruim een jaar geleden dat ik iets in de categorie ‘Dexelmatig‘ plaatste. Destijds ging het om het zoveelste Duitse putdeksel. In Nederland is het minder gebruikelijk dat een putdeksel voorzien wordt van bijvoorbeeld een stadswapen. Ze zijn er zeker en onlangs trof ik er nog 1 in hartje Groningen:

Groningen Stad
(Zullen er ook deksels zijn met de Martinitoren en de text Provincie?)

Bij m’n fietstochtjes in het najaar zag ik er 1 in Amsterdam:
(bij de ‘vakwerk’-gebouwen aan de achterzijde van Artis)

En later nog 1 in Den Haag ergens tussen Dunea en Voorburg:

Begin dit jaar zag ik er een bij mijn neef in Zaanstad. Eigenlijk woont ie in Zaandam, maar putdeksels gaan nu eenmaal per gemeente. De gemeentenaam staat er niet op, het gemeentewapen wel:

Een jaar of 8 eerder trof ik een deksel in hartje Delft, waar ik bij een vergadering was.
Geen idee wat hier onder zit.

Zie hier een overzicht van eerdere deksels.

Geplaatst op 2017-02-25, in Dexelmatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet… Toch eens opletten als ik ik Maastricht ben.

  2. OBA doet het weer.

  3. Waar in hartje Groningen? De stad van mijn roots, en binnenkort ben ik er weer eens een dagje.

  4. @Trijntje: Hiero

    Die opname is uit 2015. Het is in NL wel iets van de laatste jaren en binnen een gemeente liggen ze vaak maar op een paar plekken waar net een herinrichting plaats heeft gevonden.

  5. @Sjoerd: Ik kon ze in Maastricht (Roermond, Eindhoven en Tilburg) nog niet vinden. Wel zag ik er wat in Breda. Leuk voor een volgende blokker- of Hema-dagtrip.

  6. dwr (Amsterdam) staat voor Dienst Waterbeheer en Riolering die in 2006 overgegaan is in Waternet. Ziet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterschap_Amstel,_Gooi_en_Vecht

  7. Zal eens vaker kijken waar ik mijn voeten neerzet.

  8. @Karien: Ook gewoon vooruit kijken voor het verkeer en omhoog voor vallende dingen. ;-)

    Daarbij komen die gemeenteliseerde deksels in NL weinig voor. In Leiden, Zoetermeer, Voorburg, Alphen/Rijn en bijvoorbeeld Gouda zag ik er niet een.

  9. Oeps helemaal vergeten dat ik er toevallig ook zo’n ‘designdexel’ op de grens Koog a/d Zaan met Zaandam trof. Deze is erg onopvallend, zonder gemeentenaam maar wel met een gemeentewapentje.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑