Aug-29: Alkmaar – Den Bosch

Bij deze een voortborduursel op het vorige bericht. Eigenlijk wilde ik dit bericht specifiek aan de gemaakte treinreis weiden, maar dat werd me te lang en te saai. Dus bij deze een andere, chrono-logischere, aanpak.

Ik had een zaterdag uitgekozen, omdat zo’n vrij-reizenkaartje dan de gehele dag geldig is. Doordeweeks ben je veroordeeld tot de daluren en je mag niet tussen 16:00 en 18:30 in een trein verblijven. Punt is wel dat er in het weekend dan weer veel onderhoud is aan het spoor. Daarom heb ik eerst even op Teletekst-pagina 751 gekeken wat de treinstoringen waren. In de afgelopen weekenden werden vaak bussen ingezet tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dit weekend stond dat er niet meer bij en dat bepaalde mede dat ik richting Eindhoven ging en niet een andere kant op.

Maar op het station van Alkmaar had bij al een belletje moeten gaan rinkelen. De trein naar Maastricht had als eindpunt ‘s-Hertogenbosch. Was dit altijd op zaterdagen zo? Maar goed, dacht ik, dan stap ik daar wel over op trein richting Eindhoven. Zo moeilijk kon dat niet zijn. In de trein zelf werd overigens tot Utrecht alleen aangegeven dat er oponthoud was bij Puurs, 20km ten zuiden van Antwerpen. Pas bij Zaltbommel flitste op het infoscherm iets over Eindhoven voorbij. Maar toen ik dat goed en wel gelezen had was ik al in ‘s-Hertogenbosch.

Daar stonden borden naar bussen voor Eindhoven, Tilburg en Boxtel. Ik kon er treinmatig alleen overstappen richting Oss-Nijmegen. Dat zag ik niet zo zitten. Eigenlijk wilde ik op de terugweg nog iets fietsverkeers-technisch in ‘s-Hertogenbosch bekijken. Dat bedacht ik nu eerst maar even te doen.

Makelarende Alkmaarse ondernemers hadden een alternatief plan verzonnen om o.m. de Laat ‘gezelliger’ te maken door daar het fietsen te verbieden. De bus mocht er van hen ook niet meer door. Geen punt, Connexxion danwel Overal hadden dat zelf al bedacht. Maar met dat fietsbeleid was ik het natuurlijk niet eens. Wat mij betreft wordt het dan ongezelliger. Je mag wat dat betreft blij zijn dat je na sluitingstijd regelmatig fietsers op de Langestraat ziet, terwijl het daar 24 uur per etmaal verboden is tenzij ze bevoorraden.

Leuker was het dat Den Bosch (lees ‘s-Hertogenbosch) werd aangehaald als voorbeeld. Op streetview stonden opnames van 2017 en misschien was daar het beleid onlangs veranderd. Dus niet. Je mag er overal fietsen in de binnenstad en dus op veel meer plekken dan nu al het geval is in Alkmaar. Met het beleid van ‘s-Hertogenbosch zou je bijvoorbeeld ook mogen fietsen op de Hekelstraat en de Magdelenenstraat. Het is dan ook niet vreemd dat die stad vaak beter scoort bij de Fietsstad-verkiezingen.

Fietsen overal toelaten kan juist de overlast verminderen. Door de verdeling over meer straten neemt de fietsdrukte per straat af.

Zo kriskras kuierend door ‘s-Hertogenbosch viel m’n oog op 2 flink verweerde plaqettes. Daarop de 2 steden waar zij een stendenband mee hebben. En omdat ik af en toe over Jumelage blog gingen die op de foto:

In Trier en Leuven heb ik wel eens overnacht. Tijdens m’n vakantie van 2005 fietse ik zowel door ‘s-Hertogenbosch als Leuven.

Eigenlijk zou het aardig zijn als Alkmaar ook zoiets bedenkt voor de 6 steden waar zij een band mee onderhouden. Liefst met mooie stadswapens in kleur.

Verder was er nog kermis en met een oliebol ging ik terug naar het station om daar een grote boodschap te doen, voordat ik toch maar de NS-bus naar Eindhoven nam. Achteraf had ik de bus naar Boxtel moeten nemen, omdat vandaar al de treinen richting Eindhoven, Tilburg en verder reden. Dit bedacht ik pas later.

Zo’n directe bus naar Eindhoven leek me wel wat, maar viel vies tegen. Zo nam ie de moeilijkste route (langs Empel) om uit ‘s-Hertogenbosch te komen, via een berg stoplichten. Als de Alkmaarse ondernemers dat hadden meegemaakt, dan was hun verliefdheid voor Den Bosch duidelijk minder geweest.

Het had een kwartier gescheelt als de bus aan de westkant van het station had gestaan en we de veel kortere Dommel-route hadden gevolgd naar de A2.

(Vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2018-08-29, in Alkmaar, Fietsen, OV-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Hoe je ook draait of keert, het openbaar vervoer is nooit de optimale manier van transport..

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s