Jan-17: Journaaltje

Enkele journaals terug was het weer eens zover. We moesten volgens het bericht oppassen omdat er wel iets mis kon zijn met het ‘loonstrookje’ van Januari. Ik denk dat de textschrijver van het Journaal geen idee had welke onzin de journaallezer nu weer eens moest uitkramen.

Al enkele decennia krijgen mensen een salarisoverzicht ter grootte van een A4. Zo’n ding is 21 cm breed bij 29 cm hoog. Salarisbrief is dan ook een beter woord dan ‘loonstrookje’. Een strook is lang en smal, en in geval van ‘-tje’ ook niet zo groot.

Van mijn vader heb ik nog wat originele loonstrookjes in huis. Dat zijn echte stroooookjes. 1 cm hoog bij 28 cm lang. Alles stond achter elkaar op 1 regel getypt. Zo’n strookje zat vervolgens opgevouwen in het loonzakje. Een envelop van een onbestendige gore vleeskleur waar net het geld voor 1 werkweek in paste.

Dat er dus nog steeds over ‘loonstrookjes’ gezwamd wordt, bevreemd me. Het zal vast te maken hebben met het woord ‘prijskaartje’, dat ook nog steeds misbruikt wordt. Een prijskaartje is een hard stukje karton ter grootte van een flinke postzegel met daarin een soort flinke niet die gebruikt wordt om het te bevestigen op een kledingstuk. Tegenwoordig zijn het meer prijslabeltjes, maar ik heb er geen moeite mee als die nog steeds prijskaartjes genoemd worden. Een prijskaartje dat volgens Neeltje Smit-Kroes-Peper-Zout aan een nieuwe kanaaltunnel hangt is echter kant-en-klare onzin. Welke gek gaat zo’n onbeduidend en vooral onvindbaar gevalletje aan een kanaaltunnel hangen?

Het wordt tijd dat het BoekHoudCommando actie onderneemt. Wanneer stopt het bagatelliseren van financiële grootheden? Nog even en het woord ‘boekhoudertje’ en ‘geldje’ zijn in het Journaal te horen.

Geplaatst op 2006-01-17, in RTV-matig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Nou, we zijn nog op zoek naar een vervanger voor Lennard. Volgens mij heb jij boekhoudkundige kwaliteiten. Wat is je tijd op de marathon?

  2. Weet je dat het salarisoverzicht van jouw niet te lezen is? Volgende keer svp iets groter. :D

  3. @Frans[eslag]: Je kunt er inmiddels op klikken voor een uitvergroot fragment.
    @CM: Marathon zit wel goed, zolang ik dat zittend op een fiets mag doen. Boekhouden is een heel ander probleem. Ik heb dat nog nooit gedaan, ook niet privé. Ik gebruik de Xiwel-methode en een dobbelsteen om het belastingformulier in te vullen. Het vak boekhouden heb ik na een halfjaar Mavo opgegeven. Ze begonnen toen met een zogenaamd ‘grootboek’, en ik hou al helemaal niet van lezen. :)
    Zelf schat ik dat Frans[eslag] (en circa alle andere wereldbewoners) een betere candidaat is.

  4. Ik denk dat het vooral een soort van uitdrukking geworden is, die niet zo snel uit de Nederlandse taal gaat verdwijnen. Ik heb hier in Duitsland ook een loon A4 tje (tja er mag best meer loon op staan haha). Er zal dan een nieuw woord uitgevonden moeten worden en dat zal dan weer moeten inburgeren etc. Maar met jouw oplossingen wordt het misschien wat. Stel het eens voor aan de Taalunie. Die nemen vaak voorstellen in overweging.

  5. @Hette: Ik heb de indruk dat het woord loonstrookje op dit moment zijn herintrede maakt. Ik weet niet dat ik ooit dat woord gebruikt heb als er een probleem was met m’n salarisoverzicht. Ik denk dat daar waarschijnlijk verschillende woorden voor gebruikt worden, die per bedrijf zullen verschillen.
    Een loonstrookje heeft ook meer met werkvolk te maken. In België is er altijd nog een onderscheid met bedienden (kantoormensen). Die mensen en het management hebben het naar mijn idee nooit over loonstrookje gehad, ook vroeger niet. Maar ik begeef me nu op het terrein van de BHC en laat dit veldwerk liever aan Frans54 en Mack over. :)

  6. Kleding met prijslabel? Hele boeken stoppen ze in je hals! En dan hangen ze er ook nog met veiligheidsspelden draadjes wol en knopen in plastic zakjes in.

  7. @marinalog: Die witte prijskaartjes van een jaar of 30 terug waren levensgevaarlijk. Bij een overhemd kon dat bij het boord zo lekker je nek lek steken.
    Overigens is het natuurlijk waardeloze kwaliteit als ze meteen al reserve spullen meeleveren. De meeste auto’s zijn ook al zo onbetrouwbaar, die hebben een reservewiel. Sommigen hebben zelfs enkele reserve fietsen op het dak. :)

  8. Ach sommige mensen hebben dat. Mijn moeder kon er ook wat van. Toen ik pas getrouwd was, kwamen we eens bij haar op bezoek. En toen vertelde ze:
    Ik lag in mij bedje (een royaal lit jumaux) en toen ging het belletje (ze bedoelde de deurbel: een akelig schelle zoemer) dus keek ik uit het raampje (de openslaande deuren van haar balkon) en daar stond het melkboertje (zo’n grove rossige kerel), dus ik schoot mijn peignoirtje (een bungalowtent maat 58) aan ging het trappetje (een brede trap in de hal van haar villa) af en riep door het luikje (inderdaad zat er een minuscuul luikje in onze voordeur): drie flesjes melk (ze bedoelde flessen van 1 liter) zet maar in het keukentje (in werkelijk een royale eetkeuken) de centjes liggen op het aanrechtje.
    Waarop mijn vrouw in zo’n onbedaarlijk lachen uitbarste, dat ik de clou nooit gehoord heb.
    Maar ja dat is een andere generatie.

  9. Het is gwoon een Netto-Bruto aftrekpostenveratwoordingsoverzicht.

  10. @Hans: Prachtig verhaal! Ik mistte nog ’t vuikje. :)
    @Frans[eslag]: Toch maar aanmelden bij de BHC en eventjes een marthonnetje lopen? :)
    Ik hoorde net weer het ‘spoorboekje’ voorbij komen in het Journaaltje, waarbij feitelijk de dienstregeling van de NS (en nog enkele railvervoerders voor personenen) bedoeld werd. De meeste mensen gebruiken dat spoorboekje (een forse pocket met flinterdun papier gelijk een Bijbel) niet, maar die joekels van gele posters die op elk station staan of anders 9292ov. Bedenk ik opeens dat een dominee ook niet zegt: “en nu ga ik iets voorlezen uit het Bijbeltje.”

  11. Mijn eerste baas schreef de getallen en het salaris op een Giro enveloppe, Gratis, en dat loon, ach…. dat pastte daar makkelijk in ( elke maand contant . . . ) ;)

  12. wacht eens even. Labeltjes?! ik ben tegen het nodeloos gebruik van leenwoorden. Sinds wanneer mag je alleen ‘kaartje’ zeggen bij een bepaalde dikte van het karton? Wat krijg jij dan van je moeder uit Torremolinos? een postcard zeker? grrrrr :P

  13. @PZ: Kaart is inderdaad ook een papierdikte van ca. 200gr/m2 dus ongeveer 3x zo dik al een normaal vel papier. Natuurlijk heb ik het over een ‘aanzichtkaart’, want ook ‘ansichtkaart’ is deel uit hte Duits geleend. Als dat ding een kleine afmeting heeft, dan smijt ik er ‘tje’ achter.
    Een label is een Nederlands woord voor het Engelse ‘Tag’. Label komt net als vele andere woorden uit het Latijn via het Frans en Engels. In het Nederlandse begrip label zit een gat waar aan het kan hangen dmv een touwtje of dergelijke. Wat tegenwoordig met de meeste prijskaartjes aan kleding het geval is. Zover ik weet is er geen ander Nederlands woord voor Label die nmm in dezelfde woordgroep thuishoord als Tafel en Tabel. Je snapt natuurlijk dat ik suks niet uit ga spreken als Leebel of Teebel.
    (Morgen denk ik er weer anders over, ik moet immers ook flexibel/fleksiebel zijn :) )

  14. Ik heb in het begin van mijn carriëre als boekhouder nog iedere vier weken van die fraaie loonstrookjes van 1 bij een cm of 40 zitten schrijven (niks getypt, echt handwerk met carbonpapier – ik wil best koolstofpapier zeggen maar dan snap jij waarschijnlijk als enige waar het over gaat) Vanaf het moment dat we op computerverwerking van de lonen overgingen heette het bij ons salarisspecificatie (ondanks het feit dat het bij vierweekbetaling gebruikelijk is van loon te spreken (net als bij andere betalingen over kortere periodes) en bij maandbetalingen over salaris. Het woord salaris is overigens afgeleid van de toelage die Romeinse soldaten kregen om zich zout te verschaffen, het salarium. Pas later is het gangbaar geworden de gehele bezoldiging met deze term aan te duiden.

  15. Lohn zal ook wel uit het Duits komen. Het zit meer in het strookje-deel dat niet zo strookt met m’n opvattingen. :)
    Mijn vader had het toen ook over weekgeld. Zelf heb ik door elkaar maandloon en periodeloon gehad. Met die periode bedoelde ze 4 weken. Ik vond dat wel handig, dan stonden er immer dezelfde bedragen op voor 20 werkdagen. Vooral het maandloon van de Hoogovens was een ramp. Ik heb geen 2x netto hetzelfde bedrag gehad en ze bleven verekenen.

  16. Ik stem voor het boekhouderTJE!
    En tegen boterbriefjes uiteraard ;)

  17. Ja, doei! dan is het dus een labél, hoogstens een laabel. Geen leebel in ieder geval. Ga nou gauw! tsss!

  18. Klopt, ik had het dus over ‘laabul’ net als ‘taaful’. (OoKaa tot morgen in ieder geval. :) )

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

