1310-Pirmasens

Inmiddels dwaalde ik wat doelloos rond. Ik was deze vakantie niet van plan om lang weg te blijven. Vorig jaar was ik al door noord-oost-Frankrijk gefietst. En bij elkaar deed me dat besluiten richting Saarbrücken te fietsen. Niet dat dat het doel was, want ook die stad had ik al eens bekeken.

Nee, ik herinnerde me dat er ergens rond Pirmasens mooie rotspartijen zijn en die had ik nog niet eerder gezien. Die ingeving kreeg ik ergens bij Bad Bergzabern. Een aardig stadje waar ik ook al eens gefietst had, maar dan van noord naar zuid.

De weg naar Pirmasens leek me iets te groot, maar de drukte viel erg mee omdat het een zondag was. Er scheen ook verderop een stuk weg te ontbreken. Zo kwam ik tig keer omleidingroutes tegen waar ik net zo vaak niet op in ging. Het werd wel steeds rustiger op de weg. Toch moet er iets gigantisch gaande zijn, wil ik er niet met de fiets langs kunnen. En dan nog zou er vast wel een mouw aan te passen zijn.

In een klein dorp voor Dahn betrok de lucht en viel er een eerste bui. Ik vond een aardige plek om te schuilen en verwachtte dat het wel snel op zou knappen. Dat schuilen gebeurde onder een afdak van een verlaten winkel. Ik stopte daar omdat aan de overzijde een café was. Ondanks alle verlichting was die helaas dicht.

Terug bij mijn fiets gekomen stond er een vrouw van 70 naast. Ze was alvast de kliko aan het uitlaten. Al snel begreep ik dat ze op een praatje uit was. Vandaar dat ik haar leeftijd wist. De voormalige slagersswinkel was van haar en haar man, maar sinds die was overleden stond de zaak leeg. Ze vertelde ook dat ze aan zimmerfrei had gedaan en met dit weer wel een slaapplaats voor me had. Ik zag de bui dus al hangen. Dwz de andere bui was gelukkig leeg en ik had geen zin om rond een uur of 4 in een miezerig dorp zonder restaurant te eindigen bij iemand die tekort heeft aan een maand om mij van alles te vertellen.

Ik stapte op met het idee om maar iets in Dahn te zoeken. De lucht bleef betrokken en er zou vast meer regen komen. Vlak voor Dahn viel m’n oog op een set malle rotsen. Dus dat was wat ik zocht. Jammer dat het alweer miezerde. Ik had dan ook geen trek om zoiets van dichtbij te bekijken onder het genot van een flinke plensbui. In het centrum van Dahn vond ik wel bordjes, maar geen geschikte slaapplaats. Er scheen een soort Bike & Bed-ding te zijn, maar na 2 kilometer zoeken lag me die te ver in de rimboe.

Dus terug naar de hoofdweg en op naar Pirmasens. Dat moest te doen zijn, echt zware regen viel er nog niet. Overigens was het nog steeds mooi fietsen op een verlaten weg met prachtig uitzicht. Neerslag zorgt er voor dat alles er groener uitziet en frisser ruikt. Onderweg kreeg ik nog een flinke bult in Lemberg. Daar begreep ik dat dat omleidingsgedoe alleen op auto’s sloeg die vanuit Dahn de autoweg op wilden. Dat was ik niet van plan. Er was dus eigenlijk niets aan de hand. Maar wel lekker dat de weg zo leeg was.

Tot Pirmasens bleef het schommelen tussen ‘net droog’ en kleine buitjes. Qua weer was het dan ook goed te doen. Ik vond er een hotel dat op het zondagsslot zat. Er brandde minimaal licht en achter de deur stond een grote plantenbak. Toch besloot ik maar even aan te bellen. Enkele minuten later had ik prima onderdak in een iets te luxe en vooral te groot en leeg hotel. Zo had ik nu ‘in’ de kamer privé-gang met rechts een grote slaapkamer en aan het eind links een badkamer. ‘Mijn’ gang van een meter of 6 liep helemaal door naar een groot draai/kantel-raam/deur-constructie. Erg mooi, maar wat moest ik er mee.

Ik moest denken aan Hagen. Alleen had ik nu voor dezelfde prijs 4x zoveel oppervlak. Voor m’n fiets was minder plaats. Die overnachtte in de hal naast die grote plantenbak, en werd zo onbedoeld een showroom-model.

Begin met Kaart | Vervolg

Geplaatst op 2006-10-05, in Zwerfmatig-6 en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Leuk stukje! Ben er nog nooit geweest. Hoor van verschillende mensen dat het Saarland sowieso leuk is.

  2. @Hette: Dit was nog net in Rheinland-Pfaltz, in het Pfalzer Wald. Ook en aantrekkelijk gebied, net als Saarland. Ik heb vaker in deze omgeving gefietst. Een keer langs de Saar tussen Saarbrücken en Trier, en een keer van Bernkastel via Idar-Oberstein naar Bergzabern en dan verder Frankrijk in. Ook een keer met de Moezel mee langs de Luxemburgse grens, dat was ook deels in Saarland. Voor de afwisseling nu dus een keer in dwarse richting. :-)

  3. heb je die rode rotspartijen eigenlijk zelf gezien? Als je ze in het bos ziet opdoemen denk je dat er een oude burcht staat, maar dan zijn het gekartelde rotsen. Soms is het andersom

  4. Ik merk dat ik toch meestal vluchtig alles bekijk, want er is altijd meer en meer.
    Ergens terugkomen zit er vaak niet in.
    Want ergens anders lonkt alweer het volgende jaar.

  5. Leuk log is dit weer geworden. En jij durft ook wel he, zomaar bij een gesloten Hotel aanbellen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is en dan er nog kunnen slapen ook. Kreeg je er nog een ontbijt ook of moest je daarvoor verderop wezen?

  6. @Fialas: Ik zag ze wat beter dan ze op de foto staan. Het zijn zeer onregelmatige rotsen. Hoe ze daar gekomen zijn weet ik niet. Volgens mij door erosie en niet door gesleep van mensen. Dat gebied is een beetje bekend om die rotsen.

  7. @Rene S: Dat is een soort afweging. Als ik er een slaapplaats had gevonden, dan was ik er de volgende dag of de dag zelf wat beter gaan kijken. Toen dat niet lukte en ik 20 km verder sliep vond ik het niet de moeite om er de volgende dag naar terug te gaan. Een rots is maar een rots is maar een rots is …. :-)

  8. @Ellen: Het hotel was gewoon open. Dwz de volgende ochtend zaten er meer te ontbijten. Ik denk alleen dat er geen baliedienst was omdat het een zondag was. de mensen die er al zaten, zaten er waarschijnlijk voor een aantal dagen. Maar goed, dan moeten ze er maar geen bord hotel op plakken.

  9. Xiwel :: Voetgangers zien altijd veel meer.

  10. Heb je al eens aan een schema gedacht met hotelprijzen omgerekend naar €/m²?

  11. @Fialas: Begrijp ik uit je laatste reactie dat je daar gelopen hebt? Uit je eerdere reactie kon ik dat niet direct opmaken. Ik begreep dat als een vraag en een opmerking van iemand die er nog niet geweest was.
    Je hebt gelijk dat voetgangers meer zien …. van een kleiner stukje. Dat is eigen aan lopen omdat het langzamer gaat. Ik loop ook vaak en dat doe ik ook tijdens m’n fietsvakanties. Deze vakantie zal ik een kilometer of 50 gelopen hebben, maar dat hou ik niet bij. Als het weer beter was geweest, dan was ik er op af gegaan en had ik het beter bekeken. Nu zag ik dat niet zo zitten, ik verwachtte eigenlijk dat er regen zou komen die niet meer op zou houden.

  12. @Epi: Die formule ken ik al, en ook de formule van de ligging en of het in een touristen of een bedrijfsgebied is. Eigenlijk kan ik door m’n ervaring vrij snel en goed vaststellen wat een kamer hoort te kosten. Neemt niet weg dat ik erg tevreden ben met een kleine kamer waarbij ik een toilet en douche moet delen met anderen op een gang. Toch zijn dat soort hotels er bijna niet meer. Heeft te maken dat een deel in een tent of caravan kruipt. Wat voor hotels overblijft zijn vaak mensen die voor hun werk reizen en hotels denken dat die alleen tevreden te stellen zijn met een koelkast op de kamer. Lijkt wel een beetje op onze taxi’s wat eigenlijk allemaal trouwauto’s zijn. :-)

  13. @Xi 23:30: Dat merk ik ook met jeugdherbergen: worden allemaal zo gemoderniseerd en van extra luxe voorzien dat ik meestal weinig verband meer zie met de jeugdherbergen uit mijn jeugd, en dat geldt voor de prijzen ook: nog steeds niet echt duur maar bij de huidige prijzen zie ik me als scholier niet een maand langs jeugdherbergen meer trekken.

  14. @F54: Ik ben ooit begonnen met Jeugdherbergen. Zo heb ik nog overnacht in Beegden waar 1 jongens en 1 meisjeszaal was. Dat soort bestaat inmiddels niet meer.
    In Duitsland waren toen betere en luxere jeugherbergen met aparte kamers voor scholen, trekker en gezinnen. Dat werd gesubsidieerd en zorgde ervoor dat scholen daar veel meer gebruik maakten van die dingen. Ik vond dat maar nix.
    Later werd het ook geen optie omdat er aan veel jeugdherbergen een leeftijdsgrens was. Ik mocht er nog wel in als groep of als ik kinderen had, maar als rondreizende fietser was ik niet meer welkom. Vond ik niet erg, die dingen zaten toch altijd een stuk buiten het centrum op een top van een berg. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

