Jun-06: Fietssnelweg?

(Lees hier het vervolg.)


De afgelopen week werd er veel regionale krantenaandacht besteed aan de nieuwe komborden van de gemeente Alkmaar. Mijn huidige gemeente kon natuurlijk niet achterblijven bij mijn oude gemeente Langedijk, die een haljaar eerder nieuwe komborden heeft geplaatst.

Met het Alkmaarse ontwerp heb ik weinig moeite en ik zou er niet over gelogd hebben als me niet een vreemd foutje was opgevallen. (Yep, Xiwel xiet weer wat.) Het in de media meest getoonde kombord was er een bij de Koedijker Vlotbrug met op de achtergrond de gerestaureerde Sluismolen. Een mooi plaatje, zoals die bij het persbericht op de gemeentelijke website staat:

Mooi foto toch? Maar wat zag ik over de schouder van onze burgervader? Is dat niet een stukje van een 5? En jawel, op krantenfoto’s is daar een 50 (kilometer per uur) -bord waar te nemen. En dat is merkwaardig aangezien deze molen aan een zogenaamde ‘Fietsstraat’ staat.

De Oude Helderseweg (want daar hebben ik het hier over) is een jaar terug helemaal opgeknapt en ingericht als Fietsstraat. Een fietsstraat houdt in dat auto’s of ander snelverkeer er wel mogen komen, maar dat zij te gast zijn bij de fietsers. Zo’n straat is zo ingericht dat auto’s moeite hebben om fietsers in te halen en er dus maar zachtjes achteraan tuffen, tot zij bijvoorbeeld hun woonerf bereikt hebben.

En 50km/h is niet bepaald een snelheid die bij een fietsstraat hoort. Dus ging ik zelf maar eens kijken of de foto wel klopte. Dit is wat ik aantrof:

Opgelucht zag ik dus dat het 50km-bord was weggehaald. Een pak van me hart. Maar niet voor lang. 630 milliseconde later zag ik dat het 50km-bord op de achterkant hing:

Dat lijkt me net zo min wenselijk, daar het deel ‘binnen’ de bebouwde kom nog steeds diezelfde fietsstraat betreft. Dat ‘binnen’ is overigens betwijfelbaar, en om dat iets inzichtelijker te maken eerst maar even een plattegrond:

Het bovenstaande kombord staat op plek A. Voorheen liep hier de Helderseweg langs het Noordhollands Kanaal (N). K is de Koedijker Vlotbug.

De Helderseweg is een keer aangepast en ligt daar nu 100 meter westelijker. Maar ook die weg wordt bijna niet meer gebruikt naar Den Helder. Het meeste verkeer gaat over de ‘Nieuwe Helderseweg’ ofwel de N9, die daar Steve Bikoweg heet. Met al deze omleggerijen bleef er een stukje weg over dat in de loop der jaren erg verrommeld was. Een jaar terug is dat dus opgeknapt door van deze Oude Helderseweg tussen punt B en C een Fietsstraat te maken.

Fietsers maken daar wel gebruik van, maar niet veel. Vanuit Alkmaar kan je naar Bergen of Schoorl veel sneller en gerieflijker via het redelijk nieuwe Sluispolderpad S. De meeste noordzuid-fietsers zijn te vinden aan de oostkant van het kanaal. Verder gaan er veel fietsers tussen Bergen en Koedijk via het fietspad langs de Kogendijk en over de Vlotbrug. V is de Vlielandbrug, wat net als de Vlotbrug ook een brug is speciaal voor fietsers. O ja en langs de Helderseweg ligt nog een fietspad naar de Kogendijk.

Het raast hier dus van de fietspaden en die Fietsstraat is overduidelijk de kers op de kers op de taart. :-) Maar goed hij ligt er en het buurtje is er behoorlijk van opgeknapt. Auto’s mogen er dus ook op bij punt B, om bij punt C te keren en weer terug te gaan. Het gaat dan vooral om kanaalhengelaars.

Dit fietsrondje kwam ik vanuit het zuiden en heb ik eerst maar eens een foto genomen bij punt C:

En kijk, daar staat een oud kombord, met daaronder een fietsstraatbord en daaronder een 30km-zone bord. Hier was de afgelopen maanden dus niets veranderd. Een halve kilometer verder kwam ik dus langs bord A om aan het eind bij punt B wederom de ‘bebouwde’ kom te verlaten. Met deze bebording zou je dus denken dat er huizen staan tussen C & A. Dat is dus niet zo. De paar huizen die er zijn staan rond de molen en dat is tussen A em B.

Bij puntje B heb ik de foto vanaf de andere kant genomen, dus richting fietsstraat:

Op de achtergrond zie je weer zo’n fietsstraatbord en op de voorgrond een oud kombord, een zeer creatief keerlusbord en een zone-30-bord. En met dit gefröbel is niets mis. Het enige probleem is het nieuwe kombord op punt A. Die staat daar dus volledig overbodig tussen de komborden bij B en C. Maar ach, als men dat leuk vind..

Jammerlijker is echter dat 50km-bord wat er bij A niet tussen hoort. Met deze opstelling zien automilisten bij B eerst een bord van 30 en rijden netjes naar A waar ze opeens 50 mogen. Via de keerlus bij C scheuren ze met deze snelheid terug, want het 30km-bord bij C krijgen zij niet te zien.

Okay, het zal best meevallen. Die paar vismobilisten hebben echt niet zo’n haast. Wat me eigenlijk het meest bevreemd, zijn de gemeente en de berg journalisten. Zij hebben allemaal een foto van een overbodig en verkeerd bord op hun sites en in hun kranten geplaatst. Stelletje slaapkoppen.

(Lees hier het vervolg.)

Advertenties

Geplaatst op 2009-06-06, in Alkmaar, Fietsen, Ximatig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Zonder jou werd het toch maar een zootje in de wereld. ;-)

  2. Dat zijn fouten die vaker gemaakt worden. Hier had men in verband met werkzaamheden (in een 30 km zone) borden geplaatst die aangegeven dat de max. snelheid 30 was (dat was hij dus al) om vervolgens na het passeren van de werkzaamheden borden neer te zetten “einde alle verboden”. Ook niet zo’n slimme zet want je bevindt je daat nog altijd in die 30 km zone.

  3. Weet je wat ik zo raar vind, Xiwel? De bebouwde kom is hier dus verlegd, wat niet zomaar kan. De grenzen van de bebouwde kom zijn bij wet vastgelegd. Er moet dus wel degelijk over nagedacht en overlegd zijn. Ziet dan niemand, dat er dingen niet kloppen? Waar houdt trouwens de snelheidsbeperking van 30 km/h op? Heb je dat al uitgezocht? Komische situatie, eigenlijk. In een dorpje hier verderop staat een bord einde bebouwde kom. De auto’s verhogen dan gelijk de snelheid om vervolgens verderop een bord einde vijftig tegen te komen. Ik heb daar iets van gezegd en de gemeente weet het, maar de borden staan op grond van de Provincie en die doet niks. Is dat in Alkmaar ook zo? Dus dat er sprake is van twee wegbeheerders?

  4. @Vedat: Op de achterkant van bord B hangt een ‘einde Zone-30′ bord. Dus als die auto’s in mijn voorbeeld bij B binnen komen, dan staat er 30. 100 meter verder 50 en na het rondje terug bij B einde 30. Alles wijst er dus op dat het bord bij A er gewoon tussenuit moet om het geheel logisch te maken.
    Als het om de bebouwde kom gaat, dan vermoed ik dat er voor de borden op plek B en C een officieel besluit genomen is. Dat besluit kan genomen zijn toen de fietsstraat is aangelegd en mogelijk ook eerder. Dat besluit kan wel eens nodig geweest zijn omdat zone-30 altijd in de bebouwde kom moet liggen, anders is het zone-60.
    Toch is dat stukje kom erg onlogisch en waarschijnlijk impliciet. Dat is af te leiden uit een einde bebouwde kom bord dat 30 meter ten westen van bord C staat, en die voor de Helderseweg geldt. Als je tussen de Helderseweg en het fietspad gaat staan en richting noord kijkt, dan zie je links ‘einde bebouwde kom’ en rechts ‘begin bebouwde kom’. Da’s niet erg logisch want het fietspad rechts maakt op die plek deel uit van de Helderseweg.
    En om dat laatste kloppend te krijgen zou ook het kombord van C wegkunnen, aangezien je al in de bebouwde kom was.
    Op de kaart heb ik ook de gemeentegrens aangegeven. In Alkmaar is de gemeentegrens vrijwel de bebouwde komgrens. Alles is tot het randje volgebouwd door de kleine oppervlakte van de gemeente. We zitten dan ook met 3500 mensen per km2, en dat is zelfs voor NL-begrippen erg hoog. Om diverse redenen staan de komborden vrijwel nooit op de gemeentegrens, maar iets daarvoor. De hoofdreden is dat er provinciale (en bij de N9) een nationale weg op de gemeentegrens ligt.
    De Oude Helderseweg is nu van de gemeente en was vroeger van de provincie, rijk of het waterschap.

  5. @Frans54: Dat voorbeeld wat je noemt is in deze omgeving ook erg berucht. Probleem is dat die tijdelijke borden vaak geplaatst worden door de uitvoerder.

  6. @Verbal Jam: Dat valt wel mee. Het is meer dat mijn geotic hier samenvalt met mijn fietstic. Ik moet er dus wel over loggen. :-)
    Misschien is het wel zo dat de gemeente dit soort geintjes uithaalt om mij aan logstof te helpen.

  7. Een geweldig blog. Zoiets zou ik ook tot op de bodem uitzoeken. Wanneer ga je weer routes fietsen? Ik kijk uit naar de verslaglegging.

  8. Xiwel, heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat je een Pietje Precies bent?
    Waarom kom je niet eens bij ons de verkeersborden controleren; daar vind je vast ook het een en ander aan ongerijmdheden!

  9. @Bob: Niet echt, maar dat komt omdat mijn voornaam Jan is. En die 630 miliseconde was maar een ruwe schatting, dat kan net zo goed 629 of 631 geweest zijn. :-)
    Zulke foutjes herken je het beste in je eigen omgeving en als het met je eigen hobbies te maken heeft. Dat was hier het geval.
    Zo je weet ben ik een keer dwars door Erfurt gefietst en is mij maar daar toen niet zoveel opgevallen. Dat ik daar met de Gereradweg niet in Gera belandde was mijn eigen domme fout. :-)

  10. @Hanscke: Voorlopig fiets ik rondjes in de buurt. Dat langere zwerven zal wel weer na de zomerdrukte gaan kriebelen.

Reaxi - Graag alleen een nepnaam invullen. Zie: Ximaar?! ↑↑

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s