Okt-06: Paddo Pagina

Na mijn vakantie stonden de 2 reuzenzwammen weer naast de inrit van de parkeergarage. Dit jaar waren ze een halve maand later dan vorig jaar. Toen was dit paddenbankstel al begin-september present. Ze staan op exact dezelfde plek, waarschijnlijk teren ze daar op oude boomwortels. Ik denk niet dat deze het zo lang vol zullen houden als hun ouders van vorig jaar, maar ik zal ze in de gaten houden.

In een huis-aan-huisblad las ik dat er een echte Alkmaarse paddenstoelist is, die regelmatig de Wilhelminalaan afstruint. En eigenlijk is de inrit van de Singelgarage zo ongeveer het noordeinde van de Wilhelminalaan. Tussen de Wilhelminalaan (de weg langs het Medisch Centrum) en de Harddraverslaan (parkeerstraat voor het Medisch Centrum) staan vaak en veel padden-stoelen. Ze houden schijnbaar van geparkeerde auto’s en lijnbussen.

Afgelopen zondag bedacht ik een rondje door de Alkmaarse Hout (Westerhout) te lopen om wat paddenstoelen te fotograferen. Ik was duidelijk niet de enige. Het resultaat en wat oudere paddo foto’s heb ik op deze fotopagina geplaatst. Onderweg kwam ik nog een mooie tegen. Uit de soortenbank haal ik dat het waarschijnlijk om een scherpe schelpzwam gaat. Zelf zou ik het een fanafarezwam willen noemen, hij staat dicht bij de muziekkoepel.

Geplaatst op 2009-10-06, in Alkmaar, Zwammatig en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Op die fotopagina staan een paar mooie exemplaren. Het bankstel hierboven mag er ook wezen.

  2. off-topic:
    bedankt voor je reactie op mijn weblog over mijn fotosite.
    Je zegt daar dat er een scriptfout op mijn site zit ( http://www.robertenjolanda.com )
    Is die er eenvoudig uit te krijgen denk je?
    Waar kan ik die fout opsporen?
    alvast bedankt!

  3. Haha, fanfarezwam. Ik vind het wel leuk gevonden. Goed dat je zuinig bent op jouw zwammen. Dat moeten meer mensen doen. Paddestoelen zijn heel nuttig.

  4. Ik geloof er niks van dat die paddo’s van auto’s en uitlaatgassen van lijnbussen houden. Waarschijnlijker is dat er daar behoorlijk wat oudere bomen staan of oude stobbes in/onder de grond zitten

  5. @Frans54: Voor de gehele Westerhout geldt dat het een erg oude ondergrond heeft. Het park bestaat ruim 400 jaar.
    Een deel van dit park bestaat uit 3 parallelwegen met daartussen bomenrijen. Dat is een busbaan met autoroute naar het ziekenhuis, een parkeerstraat en een prachtige wandellaan. En laten die paddenstoelen nou vooral kiezen voor de strook tussen de busbaan en de parkeerstraat en niet voor de strook tussen de parkeerstraat en de wandellaan.
    Er zal zeker een andere mogelijkheid kunnen zijn, maar deze ligt dus wel heel erg voor de hand. :-)

  6. Ik heb de paddopagina met wat foto’s aangevuld. Tot voor kort werd er geklaagd dat er veel minder paddenstoelen waren dan in voorgaande jaren. Dat had met de droogte te maken. Afgelopen weekend is daar een behoorlijke verandering in gekomen en schieten de paddenstoelen als paddenstoelen uit de grond. De natuur is wat dit betreft gewoon een halve maand later.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

