Geplaatst op 2012-04-14, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. En dan hebben we het niet eens over het risico dat je na je ziekenhuisbezoek je lader kwijt bent.
    Volladen en helemaal leegrijden hoeft meestal niet. Het advies is juist om de fiets zoveel mogelijk aan de lader te leggen, dus thuis altijd aan de lader.

  2. @Nanos: Hierboven betreft het een gratis bewaakte stalling en de stopcontacten zitten naast het hokje van de bewaker. Maar het zal zeker een rol spelen.

    De laders zullen terugschakelen als ze merken dat de accu vol is. Van 1 type, zo’n los wiel met motor en accuset voor bijvoorbeeld in een bakfiets stond in de specificaties dat ie circa 900 keer geladen kon worden. Het zal sterk afhangen van het type accu.

  3. Het zal geen grote investering gekost hebben, die paar contactdozen.

    Hier in Amsterdam zie je vrij vaak elektrische huurauto’s rijden, en hier vlakbij is ook een e-taxi standplaats. Op die manier zie ik elektrisch rijden wel van de grond komen. En het aantal grote dure auto’s met hybride aandrijving groeit ook snel, maar die herken je niet. Ze zijn niet spectaculair zuinig, maar ach, het gaat net als bij de lege flessen om de bewustwording :-)

  4. @Knutselsmurf: De taxiwereld is hier behoorlijk marginaal. Er staan er een paar bij het station en ik zie ze wel eens bij het ziekenhuis of het horecagebied. Maar rijdend kom ik er bitter weinig tegen. Het is hier gewoon te klien en te compact. Alles is bijna kruipend te doen. :-) Van een e-taxi had ik geen weet. Ik zal eerdaags eens naar het station wandelen om te kijken of daar zoiets is. Er is nog wel een tijdje geweest dat de prius een flinke rage was, maar die hype lijkt ook voorbij.

  5. De accu’s worden blijkbaar ook beter. Er worden er nu al aangeboden die100 km mee kunnnen. Onder ideale voorwaarden dan, dat wel. Bij wind of heuvels wordt het ritje wat korter.

  6. Ik denk dat alles nog een beetje prematuur is om er grootschalig gebruik van te kunnen maken. Voorlopig zet ik nog in op hybride, dan kom je altijd thuis…

  7. blijft een beladen onderwerp.

  8. @Emigrant: Omdat er meer accu-ervaring komt via laptops, boormachines, fietsen en auto’s gaat ook de kwaliteit van de accu’s omhoog door innovatie. Bijvoorbeeld meer kilometers per meegesleepte kilo accu. Maar dat maakt die kilo accu doorgaans duurder omdat er duurdere materialen inzitten. Li-Ion is een stuk duurder dan NiMH. Tegenwoordig is men er ook achter dat de kosten achteraf omlaag moeten ofwel de verwerkingskosten van afgedankte accu’s en hoeveel daar nog aan materiaal aan terug valt te recyclen. Die som is voor de gebruiker behoorlijk onoverzichtelijk en gaat buiten hem om. Dat ga je nu pas in je afvalstoffenbelasting merken. Het zou beter zijn als men die kosten direct bij aanschaf in rekening gebracht krijgt. Dus een reële verweideringsbijdrage per accu. En dan kan een goedkope accu wel eens een stuk duurder kunnen worden dan een dure.

    Bij het aantal kilometers per elektrische fietslading hangt het erg af van de bandensapanning, hoe hard men wil en hoeveel ie daarom moet leveren per kilometer. Met 20km genoegen nemen tegen wind is aanzienlijk gunstiger dan tegenwind toch 25 willen fietsen. En kanlharde banden is immer beter dan slappe. Het hangt ook enorm af van het gewicht en windvang van de fietser. Een magere meid van 50kg in aerodynamische houding komt verder met zo’n fiets dan een Michelinvormige-Duitser van 150kg schoon aan de takel, die niet rechtop zit. In heuvelachtig gebied is de windvang veel minder van belang, maar meer de gekozen route. Zoek je de kortste weg met de steilste hellingen of fietsje wat langer om een heuvel? En net als bij dat test-videootje hierboven kan er erg veel verschil zitten tussen wat een leverancier beweert en wat de praktijk uitwijst.

  9. e-auto’s is niet de oplossing, het probleem is en blijft de accu.
    ze zullen wel beter worden, maar wereldwijd is het maar de vraag of er voldoende grondstoffen voorradig zijn voor zoveel accu en niet te vergeten het afvalprobleem.
    De prijs van een kleine e-auto is al gauw een 30.000 euro en voor dat prijsverschil kan je nog een aardige hoeveelheid dure benzine voor kopen.
    zondag 8 april j.l. was en nog een test met e-auto’s in transportwereld van rtl 7

  10. @Bytheway en eerderen: Ik heb het bericht aangevuld met nog wat foto’s.

    Het ging hier eigenlijk over de ‘on’-vindbaarheid. Door er over te bloggen loop ik ook tegen het punt aan of e-lektrische auto’s op dit moment wel zo gunstig zijn. Daar ga ik nog apart over bloggen, anders wordt het zo’n vreselijk epistel.

    Ik heb inmiddels de RTL-uitzending bekeken, maar zag er alleen iets in over een courier, trein, diesel en logistiek, maar kon niets elecktrisch tussen ontdekken.

  11. Ik zie de laadpunten wel her en der, maar ik heb mij er nog niet zo in verdiept. Fietsen doe ik nog op eigen kracht en een electriache auto is voor mij nog geen optie. Is dat opladen eigenlijk gratis of hangt daar ook al weer een prijskaartje an?

  12. @Hanscke: Het pareren voor die auto is gratis, maar ik denk dat ze voor de stroom moeten betalen. Alhoewel ik niet weet hoe. Praktisch zou dat ook gratis kunnen aangezien een auto er een uur of 4 zou moeten staan om voor 10 euro aan electriciteit af te nemen. Dan kom je al aan de 16 euro parkeervoordeel. Veel sneller kan een auto niet laden, de accu’s hoeven niet meteen stuk.

    Voor die simpele stopcontacten bij het ziekenhuis betaal je niets.

    Voor het tankstation van Sparta waarschijnlijk ook niet.

    Aan elektriciteit tankt een e-fietser hooguit 10 cent en dan zit zo’n accu vol. En dat gaat ook zeker een uur of 4 duren, dus bij korter staan tank je minder. Nou is die hierboven een service van een brasserie en die vinden het vast leuk als je er een kop koffie voor 2 euro neemt met wat er bij. :-)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s