Apr-14: Alkmaarse Laadpunten
Dit verhaal begon een paar weken geleden in een commissievergadering van de gemeente. Een raadslid vond dat de oplaadplaatsen voor accumeezeulende auto’s niet goed te vinden waren. Hij had daar een hele tijd voor door de stad gekart. Niet in een elektrische auto, want die heeft hij niet.
Hij had ook veel beter de fiets kunnen pakken of zelfs te voet kunnen gaan, dan vind je ze zo. Van de 8 ben ik er al 4 tegengekomen op dure plekken. Dat wil zeggen plekken waar een hoog parkeertarief geldt tot 4 euro per uur en waar zij dus tijdens het laden niet voor hoeven te betalen.
Ze zijn zo goed vindbaar, omdat het bijbehorende parkeervak van een afschuwelijk vieze groene kleur is voorzien. Zeg maar KPN-telefooncelgroen. Je krijgt er lasogen van. Daarbij een grote witte zuil, waar de stekker in moet. Ik heb er nog geen auto zien laden. Zoveel elektrische auto’s rijden hier niet, die dan ook nog eens toevallig net leeg zijn in de stad. Best jammer voor de gemiste parkeerinkomsten. Want deze 8 parkeervakken mogen niet door gewone betalende parkeerders worden gebruikt.
Het deed me denken aan de oplaadpunten voor elektrische fietsen, die een jaar of 2 terug het nieuws haalden. Op de plekken die hier toen gemeld werden heb ik nog nooit een laadpunt gezien. Toevallig kwam ik er een setje een maandje terug tegen in de fietsenstalling van het ziekenhuis. Het blijkt daar gewoon om wat stopcontacten met 230V te gaan en de lader moet de e-fietser zelf meenemen.
Niet vreemd, het aantal laders, accu’s en aansluitingen verschillen inmiddels sterk.
Toen ik de bewaker vroeg of er wel eens een e-fiets aan de stroom stond ontkende hij dat. Hij had dat nog niet meegemaakt. En daar zijn redenen voor. Zo is het niet zo goed om maar een paar uurtjes te laden tijdens een ziekenhuisbezoek. Sommige accu’s zijn beperkt in het aantal keren laden en die kan je maar beter helemaal volgooien en daarna goed leegrijden.
Daarbij zijn ook niet alle laders zo handzaam gemaakt dat je die in een fietstas meeneemt. Maar misschien is wel het belangrijkste dat er geen reden tot laden is. Als mensen hem de nacht van te voren thuis volgooien, dan kan ie zo’n 60 km mee. Tot een afstand van 20km naar het ziekenhuis kan je eenvoudig heen en terug op 1 lading. En bij dergelijke bezoekers gaat het om ouderen die 20km op een fiets -ook elektrisch ondersteund- een flinke ruk vinden. Voor zo’n afstand of verder kiezen ze liever de auto of de bus.
Vandaag zag ik laadoptie nummer 3. Een voor elektrisch ondersteunde helicopters bij de Grote Kerk:
En onderwijl kwam er een heuse Radar-test voorbij van elektrische auto’s. De uitkomst was voor mij niet verrassend. Sterker nog ze leken me zelfs een tikkie te rooskleurig. Als de accu’s ouder worden, dan moet er meer elektriciteit in en komt er minder uit. En het spul is redelijk temperatuur-afhankelijk. Je moet ‘m dan ook zeker in de winter in een garage zetten en er niet van opkijken dat de accuradius dan beduidend minder is.
Daar hebben de e-fietsen ook last van. Recreatieve zomerfietsers merken dat niet, maar winterse doortrappers des te meer. Zo weet ik van iemand die 3 keer rond november een nieuwe accu heeft gekregen. Service van de fietsenmaker die haar nooit gevraagd heeft hou koud haar schuurtje was.
Aanvulling:
Vanmiddag 15 april heb ik nog wat foto’s gemaakt. Boven heb ik er 2 toegevoegd van het autolaadpunt bij de Doopsgezinde Kerk, ofwel bij de Ringersbrug aan de Kanaalkade. Hieronder nog 2 van een Sparta-Ion-laadpunt bij een brasserie bij de Grote Kerk. De andere 2 heb ik niet gevonden, mogelijk zit er nog 1 verstopt in de fietsenstalling bij het station en moet je daar stalkosten betalen.
De onderste is ingezoomd en er is te zien dat 1 fiets aan de lader hangt. Het mag voor zich spreken dat andere fietsen met andere accu’s hier beter niet aan kunnen sluiten. Het malle is dat ik hier bijna dagelijks langs loop en nu pas heb ik heb gevonden door aanwijzingen op de Spartawebsite. Om terug te komen op dat raadslid: Hoezo auto-laadpunten slecht vindbaar? – Ga eens opzoek naar een fiets-laadpunt, dan piep je wel anders. :-)
Geplaatst op 2012-04-14, in Alkmaar, Milieumatig en getagd als Auto, Duurzaam, e-Bike, Fiets, Groen, Logo, Oplaadpunt. Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.
En dan hebben we het niet eens over het risico dat je na je ziekenhuisbezoek je lader kwijt bent.
Volladen en helemaal leegrijden hoeft meestal niet. Het advies is juist om de fiets zoveel mogelijk aan de lader te leggen, dus thuis altijd aan de lader.
@Nanos: Hierboven betreft het een gratis bewaakte stalling en de stopcontacten zitten naast het hokje van de bewaker. Maar het zal zeker een rol spelen.
De laders zullen terugschakelen als ze merken dat de accu vol is. Van 1 type, zo’n los wiel met motor en accuset voor bijvoorbeeld in een bakfiets stond in de specificaties dat ie circa 900 keer geladen kon worden. Het zal sterk afhangen van het type accu.
Het zal geen grote investering gekost hebben, die paar contactdozen.
Hier in Amsterdam zie je vrij vaak elektrische huurauto’s rijden, en hier vlakbij is ook een e-taxi standplaats. Op die manier zie ik elektrisch rijden wel van de grond komen. En het aantal grote dure auto’s met hybride aandrijving groeit ook snel, maar die herken je niet. Ze zijn niet spectaculair zuinig, maar ach, het gaat net als bij de lege flessen om de bewustwording :-)
@Knutselsmurf: De taxiwereld is hier behoorlijk marginaal. Er staan er een paar bij het station en ik zie ze wel eens bij het ziekenhuis of het horecagebied. Maar rijdend kom ik er bitter weinig tegen. Het is hier gewoon te klien en te compact. Alles is bijna kruipend te doen. :-) Van een e-taxi had ik geen weet. Ik zal eerdaags eens naar het station wandelen om te kijken of daar zoiets is. Er is nog wel een tijdje geweest dat de prius een flinke rage was, maar die hype lijkt ook voorbij.
De accu’s worden blijkbaar ook beter. Er worden er nu al aangeboden die100 km mee kunnnen. Onder ideale voorwaarden dan, dat wel. Bij wind of heuvels wordt het ritje wat korter.
Ik denk dat alles nog een beetje prematuur is om er grootschalig gebruik van te kunnen maken. Voorlopig zet ik nog in op hybride, dan kom je altijd thuis…
blijft een beladen onderwerp.
@Emigrant: Omdat er meer accu-ervaring komt via laptops, boormachines, fietsen en auto’s gaat ook de kwaliteit van de accu’s omhoog door innovatie. Bijvoorbeeld meer kilometers per meegesleepte kilo accu. Maar dat maakt die kilo accu doorgaans duurder omdat er duurdere materialen inzitten. Li-Ion is een stuk duurder dan NiMH. Tegenwoordig is men er ook achter dat de kosten achteraf omlaag moeten ofwel de verwerkingskosten van afgedankte accu’s en hoeveel daar nog aan materiaal aan terug valt te recyclen. Die som is voor de gebruiker behoorlijk onoverzichtelijk en gaat buiten hem om. Dat ga je nu pas in je afvalstoffenbelasting merken. Het zou beter zijn als men die kosten direct bij aanschaf in rekening gebracht krijgt. Dus een reële verweideringsbijdrage per accu. En dan kan een goedkope accu wel eens een stuk duurder kunnen worden dan een dure.
Bij het aantal kilometers per elektrische fietslading hangt het erg af van de bandensapanning, hoe hard men wil en hoeveel ie daarom moet leveren per kilometer. Met 20km genoegen nemen tegen wind is aanzienlijk gunstiger dan tegenwind toch 25 willen fietsen. En kanlharde banden is immer beter dan slappe. Het hangt ook enorm af van het gewicht en windvang van de fietser. Een magere meid van 50kg in aerodynamische houding komt verder met zo’n fiets dan een Michelinvormige-Duitser van 150kg schoon aan de takel, die niet rechtop zit. In heuvelachtig gebied is de windvang veel minder van belang, maar meer de gekozen route. Zoek je de kortste weg met de steilste hellingen of fietsje wat langer om een heuvel? En net als bij dat test-videootje hierboven kan er erg veel verschil zitten tussen wat een leverancier beweert en wat de praktijk uitwijst.
e-auto’s is niet de oplossing, het probleem is en blijft de accu.
ze zullen wel beter worden, maar wereldwijd is het maar de vraag of er voldoende grondstoffen voorradig zijn voor zoveel accu en niet te vergeten het afvalprobleem.
De prijs van een kleine e-auto is al gauw een 30.000 euro en voor dat prijsverschil kan je nog een aardige hoeveelheid dure benzine voor kopen.
zondag 8 april j.l. was en nog een test met e-auto’s in transportwereld van rtl 7
@Bytheway en eerderen: Ik heb het bericht aangevuld met nog wat foto’s.
Het ging hier eigenlijk over de ‘on’-vindbaarheid. Door er over te bloggen loop ik ook tegen het punt aan of e-lektrische auto’s op dit moment wel zo gunstig zijn. Daar ga ik nog apart over bloggen, anders wordt het zo’n vreselijk epistel.
Ik heb inmiddels de RTL-uitzending bekeken, maar zag er alleen iets in over een courier, trein, diesel en logistiek, maar kon niets elecktrisch tussen ontdekken.
Ik zie de laadpunten wel her en der, maar ik heb mij er nog niet zo in verdiept. Fietsen doe ik nog op eigen kracht en een electriache auto is voor mij nog geen optie. Is dat opladen eigenlijk gratis of hangt daar ook al weer een prijskaartje an?
@Hanscke: Het pareren voor die auto is gratis, maar ik denk dat ze voor de stroom moeten betalen. Alhoewel ik niet weet hoe. Praktisch zou dat ook gratis kunnen aangezien een auto er een uur of 4 zou moeten staan om voor 10 euro aan electriciteit af te nemen. Dan kom je al aan de 16 euro parkeervoordeel. Veel sneller kan een auto niet laden, de accu’s hoeven niet meteen stuk.
Voor die simpele stopcontacten bij het ziekenhuis betaal je niets.
Voor het tankstation van Sparta waarschijnlijk ook niet.
Aan elektriciteit tankt een e-fietser hooguit 10 cent en dan zit zo’n accu vol. En dat gaat ook zeker een uur of 4 duren, dus bij korter staan tank je minder. Nou is die hierboven een service van een brasserie en die vinden het vast leuk als je er een kop koffie voor 2 euro neemt met wat er bij. :-)