Aug-22: PEN-Oosteinde

Afgelopen maandag ben ik weer eens op de fiets gestapt voor een langer rondje. Daarvoor (ik bedoel dus de dagen daar voor aan voorafgaand) was het me veel te warm. Ook het idee van de dag anders indelen, dus lekker op het warmste moment in m’n behoorlijk koele huis en dan ’s avonds nog een stuk fietsen of wandelen, lukte niet erg. Daarvoor (en dan bedoel ik dus niet de dagen daar voor aan voorafgaand) was het toch echt te warm buiten.

Maar maandag was het uitstekend fietsweer en het werden 80 kilometers, wat ik mans zat vond. Het ging op m’n gebruikelijke manier, waardoor me weer akelig veel opviel. Ik ging echt niet op pad om blog-ideeën op te doen, maar dat gebeurde dus wel. Moeiteloos kan kwamen er flinke 5 blog-ideeën op me af en ik begin maar met de eenvoudigste, de PEN-huisjes van Oosteinde. Ziet hier een foto met een detail er onder in het leesverder-deel:


Eerst maar even Oosteinde, dat is het oosteinde van Wognum. Zelf denk ik altijd dat ik (vanuit Alkmaar) na de A7 meteen in Nibbixwoud fiets, maar dat is niet zo. Er zit nog een stukje Oosteinde tussen dat gewoon Wognum heet. Daar viel mijn oog op dit PEN-huisje met prachtig wapen aan de noordwestkant van de weg. Dit soort was ik nog niet eerder tegen gekomen op al mijn fietsrondjes. Ook niet in het Wognumse deel van Wognum aan de westkant van de A7. Dus uniek en dus op de foto.

Het gaat hier om het wapen van de Provincie Noord-Holland en vreemd is dat niet als je bedenkt dat de voorloper van Liander, Continuon, Nuon, Energie NoordWest lange tijd Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland danwel PEN als naam had. Minder verklaarbaar is dat dit huisje zo’n mooi wapen heeft en ik het bij zo’n 250 huisjes hier in de omgeving nog niet eerder heb gezien.

En het is nog erger, want een kleine kilometer verder stond er nog 1 aan de zuidoostkant van dezelfde Oosteinderweg. De uniekigheid halveerde hierdoor. Verder fietsend ben ik geen 3de van dit type tegen gekomen, dus toch nog redelijk uniek.

Ze staan inmiddels helemaal rechts op het overzichtskaartje.

Geplaatst op 2012-08-22, in NH-matig, PEN-matig en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Heel leuk met dat gemeente(?)-wapen en dat fleurige tuintje er omheen..!

  2. @Jolie: Herken je niet het wapen van je eigenste provincie? :-)

  3. Wat leuk, met dat wapen. Zal er in de toekomst eens op letten als ik weer in Nederland “unterwegs” ben.

  4. Oei, dit is een hele mooie…

  5. @Sjoerd: Ik heb nog eveb overwogen om de foto’s naar je door te sturen, omdat ik vind dat dit buiten m’n regio is. Maar toen ik merkte dat het wapen van Noord-Holland was vond ik het wel goed bij m’n PEN-logjes passen. Als je belangstelling hebt stuur ik de foto’s alsnog even door.

  6. Inmiddels ben ik er achter dat stadsgenoot FT al anderhalve maand eerder zo’n soort huisje op zijn blog heeft geplaatst. http://praatjeklets.wordpress.com/2012/07/06/zadelpijn-genot/

  7. @Alexandra: In Duitsland zullen ze ook wel staan in een iets andere uitvoering. Ze staan vaak erg onopvallend weggewerkt.

  8. Ik zal m’n ogen openhouden …

  9. @Alexandra: In Duitsland is het nog behoorlijk zoeken. Ze plaatsen er meer kleine grijze kastjes (maatje flinke koffer) en waarschijnlijk zijn ook daar al veel van deze huisjes daardoor vervangen. Hier gebeurt dat ook steeds vaker. Toch vond ik nog iets: http://goo.gl/maps/SrcfX

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑