Nov-12: KEM-huisje Warder

Het is alweer een flinke tijd terug dat ik hier iets meldde over de zogenaamde PEN-huisjes, de oude stenen transformatorhuisjes, waarbij die met een hond- en haantegeltjes extra aandacht krijgen. In de zomermaanden heb ik hier flink wat rondjes in de buurt gefietst en zo kwam ik ook door Oosthuizen en Warder. Net over de grote weg was het al raak met de inmiddels bekende tegeltjes op een PEN-huisje in Oosthuizen. Nog geen 300 meter verder staat er nog een net over het spoor in het noorderlijkste puntje van Warder:


En daar staat boven de Liandersticker in grote letters KEM, de voorloper van Liander, Nuon, Energie Noordwest en PEN. Dit huisje dateert van 1916, een paar jaar voordat de Kennemer Elecrtriciteit-Maatschappij (uit Bloemendaal) over ging in de Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-holland.

JB van Loghem is de ontwerper van dit ‘AansluitStation’ (AS) en werkte eerst voor de KEM en later voor de PEN. De gele tegels met KEM zijn enkele jaren later te vinden als PEN in Akersloot en Graft. Net als hier ligt er bij Akersloot ook zo’n overmaatse stenenbrug voor.

Als ik aan weerszijde de witte lijnmresten zie, dan vermoed ik er al na enkele jaren een bord voor geplakt is met daarop PEN. Helaas staat dat niet in de uitvoerige en zeer fraaie presentatie over dit KEM-huisje van de Historische Vereniging Warder.

Hier de lokatie op mijn overzichtskaart. Inmiddels staan daar 67 oude PEN-huisjes op die voorzien zijn van de Haan- en Hondtegels.

Geplaatst op 2013-11-12, in NH-matig, PEN-matig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Een historisch exemplaar. Ik zou het jammer vinden als ze deze zouden gaan opruimen.

  2. @Sjoerd: Op die plek is geen reden tot weghalen, hij staat er absoluut niet in de weg. Daarbij is ie de oudste die ik gevonden heb, ouder dan de centrale in Ijmuiden. Hij wordt net als die in Akersloot en Graft bog altijd gebruikt. En hij staat na bijna 100 jaar zeker nog niet op instorten.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑