Okt-01: PEN-Akersloot en Graft

Deze 2 monumentale PEN-torentjes horen voor mij bij elkaar. Hemelsbreed staan ze ook niet ver van elkaar af, maar geografisch zijn ze flink gescheiden door het Noord-Hollands Kanaal. Beide zullen uit de zelfde tijd stammen, hebben een paar verdiepingen, puntdakje en aansluitpunten voor de bovenleidingen.

Dat laatste is in Nederland sinds circa 1980 niet meer in gebruik. Toen werden de laatste bovenleiding in Zeeuws-Vlaanderen opgedoekt en gingen ook daar die ‘waslijnen’ onder de grond. Hier in Noord-Kennemerland was dat al veel eerder, ik heb nog een vage herinnering aan zoiets in naar de Schoorlse zomerhuisjes rond 1968.

Beide heb ik tijdens een fietstochtje ruim voor m’n vakantie op de foto gezet. Eerst maar die van Akersloot:

Deze staat daar aan de zuidkant buiten het dorp (straatzicht), vlakbij fietsknooppunt 54 en het Vandervalk-hotel. Hij is van ruw grintbeton, met een soort portiek van gewoon beton. Leuk vind ik dat er zo’n mooi hekje omheen zit en een stenen bruggetje er naartoe.

Naast de duidelijke tegeltjes met PEN viel me ook een aardige ‘broche’ op boven die letters. Die ben ik nog niet bij andere PEN-huisjes tegen gekomen en ik heb geen idee wat het voor moet stellen. Z’n webpagina biedt ook geen uitkomst. Jawel, deze meneer uit 1919, is Rijksmonument en is hier bloemrijk beschreven. Wel weet ik nu dat dat grint alleen een pleisterlaag is over gewone bakstenen.

Zijn broertje in Graft van Graft-De Rijp is niet eens zoveel anders, behalve dat ie een beetje breder is en niet is bepleisterd.


Deze staat op fietsknooppunt 62, dus hiero. Als je het pontje van Akersloot neemt is het tussen beide 11 km fietsen. En jawel, dezelfde architect maar 1 jaar eerder gebouwd. Want ook dit is een rijksmonument en hier valt daar meer over te lezen.


Bij deze valt rechts ook op dat ie een huisnummer heeft. Dat is heel vaak het geval met PEN-huisjes. Een brievenbus hebben ze niet, dus een kaart sturen heeft niet zoveel zin.

Eigenlijk vind ik dat het PEN-torentje van Heiloo bij het Maalwater ook bij dit setje hoort, maar helaas is dat geen Rijksmonument en zal wat nieuwer zijn. Ook die heeft nog aansluitpunten voor bovengrondse kabels.

Aanvulling:
Dat heb ik dus weer. Denk ik een simpel berichtje met wat foto’s te plaatsen en dan verzand ik in websites over Rijksmonumenten. Via die pagina’s valt te lezen dat Johannes Bernardus van Loghem de architect was van beide gebouwen. Dat hier een architect en wel dezelfde achter zat verbaasde me niet. De man (een soort navolger van Berlage) is redelijk bekend en heeft een eigen wikipagina, waarin de transformatorhuisjes genoemd worden. Daar valt echter te lezen dat de Hond- en Haan-tegeltjes, waar ik eerder bij Verlaat over berichtte, bij hem horen. Zou kunnen, maar op deze 2 PEN-gebouwen hierboven zijn deze tegeltjes niet te vinden en ook nooit aangebracht. Wel denk ik dat die van Verlaat en mogelijk die van Heiloo bij het Maalwater ook van deze architect zijn.

Overzicht van PEN-huisjes in Noord-Kennmerland. (Duurt wel even eer ie goed geladen is. Over de rode prikkertjes heb ik eerder gelogd.)

Geplaatst op 2012-10-01, in PEN-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Ik vind dat ze van al die oude huisjes monumenten moeten maken…

  2. @Sjoerd: In het systeem vond ik er nog 50 die rijksmonument zijn. Alleen gebruiken die dombo’s steeds andere omschrijvingen, waardoor ze er met een zoekopdracht niet goed uit komen. Van die hoge types vond ik alleen deze 2. Ik kwam trouwens bij toeval op die site omdat ik wel eens gehoord had dat die van Akersloot een monument is. Dat klopte dus.

    Naast rijksmonumenten kan een gemeente ook monumenten aanwijzen. Dat is wat lastiger zoeken en hangt van de gemeente af hoe vindbaar zij het gemaakt hebben.

    Ik vond geen van onze andere trafo-gebouwtjes in het systeem. Wel nog een trafohuisje annex urinoir in Leiden. Dat terwijl er steeds bordjes te vinden zijn dat je niet met water mag blussen. :-)

  3. Wat een grappige huisjes toch, het lijken wel losse Groningse kerktorens.
    Gebouwd voor de eredienst voor de god van de bliksem natuurlijk!

  4. @Selma: Inderdaad, en die kleinere zijn meer van die Limburgse kappelekkes. Sjoerd, hierboven, is begonnen met dit blogidee. Hij woont in Limburg, vandaar. :-)

  5. Jij fietst wat af heb ik zo het idee. En gelijk heb je. Het is een van de meest aantrekkelijke vormen om voort te bewegen.
    Dit pen torentje is eigenlijk een lust voor het oog. Hoewel niet per se een fraai gebouw.

  6. @Redstar: Fietsen is idd een plezierige bezigheid en vooral te doen zonder iets te organiseren. Toch zal ik dit jaar met moeite boven de 5000 km komen en dat is echt niet veel. Hier trouwens nog een link naar een rondje Middelburg-Sluis eerder dit jaar op de vouwfiets.

  7. Hoewel ik van NH kom en mijn vaders familie uit Westgraftdijk, herken ik meer van de fotoserie uit Middelburg-Sluis. Erg leuk om terug te zien..

  8. @Bertie: Het grappige is dat als je van West-Graftdrijk de weg naar Graft neemt, dit ding al bij de eerste kruising staat in hartje Graft. Maar er staan idd andere gebouwen omheen die meer de aandacht trekken. Die van Akersloot is veel beter zichtbaar, maar dat is nu net een plek waar je uit West-Graftdijk niet zo snel naartoe gaat door het NH-Kanaal.

  9. Woon sinds 1-2-2015 naast het PEN Huisje van Graft. Binnenkort maar eens op de fiets naar het huisje bij Akersloot.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑