Mei-23: PEN-Heiloo
Inmiddels is het weer heerlijk fietsweer en heb ik de berkenpollen goed overleefd. Sterker nog die pollen bleven uit. Er kwam maar 20% van wat er doorgaans in de lucht komt. En ook de topdag 28 april kwam niet boven de 100 pollen per kubieke meter. Dat terwijl daar voor mij zo ongeveer de iritatiegrens ligt. Dus bij 400 of zelf 600 heb ik flink last en dat slaat niet alleen op m’n neus en ogen, maar vooral op m’n longen. Ik hield me dus gedeisd en dat bleek dit jaar nergens voor nodig.
Door het Trafo-bloggen van Sjoerd kijk ik met dit soort fietstochtjes ook wat meer naar de PEN-huisjes in mijn omgeving. Inmiddels heb ik er al teveel op de foto gezet. Er zijn er dan ook erg veel. De fraaiste en opvallendse wil ik wel plaatsen, maar zelfs die passen niet binnen 1 bericht. Dus doe ik het maar per gemeente en deze keer is dat Heiloo, wat net ten zuiden van Alkmaar ligt.
Eerst maar die van Het Maalwater (heet offiicieel Baafjespolder), die nog aansluitingen heeft voor bovenleidingen. Dergelijke bovenleidingen zijn ook hier al een jaar of 50 niet meer te aanschouwen.
Voor het volgende PEN-blogje ben ik nog even naar dit torentje teruggefietst, ziet aldaar de aanvulling onderaan.
Over het Maalwater ziet dit torentje er ook erg fraai uit:
De streetview-auto van Google heeft dit gebied niet verkend. Eigenlijk verwachtte ik dat ook van het Sint Willibrordusterrein (luchtfoto). Toen ik na het bekijken van de Limmer bloemenmozaïken hier langs kwam en op het terrein een flink PEN-huis trof:
met een waarschuwing tegen spuiten (slikken mag waarschijnlijk wel):
had ik niet verwacht dat die gewoon op streetview te vinden zou zijn.
Dat koperen koepel achter het PEN-huis is flink gezichtsbepalend en kan je goed vanaf de A9 zien. Op het terrein heb je daar dus beter zicht op.
En van binnen is goed te zien dat het flinke koepel is met een doorsnee van ongeveer 30 meter
Rondom zit mooi glas in lood:
Maar voor de rest is de binnenkant erg eenvoudig en zou je er meer katholieke fratsen verwachten. Tegenwoordig is het al jaren een instelling voor gessetelijke gezondheidszorg. Het is een flink terrein en als je in de buurt bent aardig om te bekijken.
In Heiloo zullen nog wel een 20-tal PEN-huisjes staan, waaronder deze aardig grafitti-versie langs het spoor. Hier m’n onvolledige overzichtskaart.
Dat Maalwater is een recreatiegebied aan de westkant van Heiloo en ook zeker het befietsen waard.
Geplaatst op 2012-05-23, in PEN-matig, Regiomatig en getagd als Baafjespolder, Bouwkunst, e-Toren, Heiloo, Maalwater, PEN, Willibrordus. Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.
Er zijn inderdaad heel wat verschillende in omloop.
Het is idd erg mooi fietsen langs die kant, dat kan ik volmondig beamen.
Qua veelzijdigheid wonen wij hier toch wel in een erg mooie omgeving, alles is in de buurt en per fiets goed te bereiken.
mvg, FT
Oh wat hebben die huisjes soms een schitterende architectuur!
Die toren is een wonder.
Ik kijk hier in IJmuiden ook op een mooi huisje uit, met tegeltjes uit de jaren dertig.
Er is een website speciaal over zulke huisjes:
http://www.electriciteitshuisjes.nl/7513/
@Selma; Een mooie website, maar die gaat hoofdzakelijk om Brabantse versies. Ik heb bedacht om ze niet verder te zoeken dan in Noord-Kennemerland of wat ze nu ook Regio Alkmaar noemen. Binnen Alkmaar had ik er met streetview al zo een paar honderd gevonden. Via de prikkers op de overzichtskaart kan je de streetview-opnames zien. Alleen laadt die kaart bij mij inmiddels wat trager. Is me al eens vaker opgevallen dat ik niet teveel info in zo’n kaart moet stoppen. Een aantal zoals die van het Maalwater staan niet in streetview en die neem ik zelf op de foto als het zo uitkomt.
@FT: Het is overal mooi fietsen is me wel eens opgevallen. We wonen hier met de stad, duinen en polders zeker mooi. Maar ik kan bijvoorbeeld ook Amersfoort en omgeving aanraden.
@Sjoerd: Dat torentje met rood dak is voor hier een behoorlijk unieke, ik weet niet zo snel een tweede van dat type.
@Ximaar: Natuurlijk bestaan er meerdere mooie plekjes om te fietsen, hier heb je alles bij elkaar is wat ik bedoelde te zeggen.
Overigens was ik nog ff aan bij je, dit omdat ik voor een andere fiets ga en wilde jou als expert vragen waar ik specifiek op moet letten. Had zelf gedacht aan een RIH Z-900…
mvg, FT
@FT: Op fietsaanschafgebied ben ik niet zo’n expert. Ik hou dat niet bij en koop zelf al wat jaren 2de hands. Dan let ik goed op wat ik hebben wil. Ergens rond 1997 heb ik een 2de hands Rih gekocht bij Vittorio. Een prima fietsenzaak, maar een waardeloze fiets. Die was nog geheel van staal en het was 1 van hun echte fabrieksfietsen waar Rih meer flaters mee geslagen heeft. Of dat nog zo is weet ik niet. In elk geval zijn hun nieuwe fietsen allemaal van alluminium en je mag verwachten dat het strakkere frames zijn, want juist daarop scoorde mijn oude Rih slecht.
Ik heb nog even bij de specificaties gekeken. Dat ding heeft 9 tandwielen achter en volgens mij krijg je dan nog een smallere, zwakkere en duurdere ketting. Zelf heb ik 7 x 3 versnellingen en dat vind ik er al 10 teveel. Je krijgt dan ook tandwielen die je nooit gebruikt. Bij mijn eerste 3 vertragingen ga ik zo langszaam dat ik dan liever naast de fiets loop. Verder zag ik dat er vering in zit, wat misschien wel de meeste fietsen hebben. Vering absorbeert trapenergie en ik heb eigenlijk nooit moeite gehad met mijn veringsloze fietsen met knalharde banden en keihard zadel. Op Duitse puinpaden ben ik wel blij met een wielrenbroek die de grootste klappen opvangt.
Verder is het belangrijker om de juiste maat te kopen en een model die goed bij je lichaamsbouw past. Ik had iets geschreven over de zogenaamde kakstoelzit en nu ik weer meer fiets valt me op dat vooral oudere vrouwen hun frames tot 5 maten te groot aanschaffen. Dwz zadel op de laagste stand en dan nog niet met de benen zittend bij de grond kunnen. Het stuur staat soms tot 40 cm hoger dan het zadel. Als ze naast de fietslopen moet die schuin anders kunnen ze niet bij het stuur. Zelf heb ik 57cm die goed bij mijn lichaamsbouw (1,76m) past. Jij bent groter en zult zeker niet te snel een te groot frame aanscahffen. Bij die foute dames heb ik de indruk dat ze 60 cm frames aanschaffen en zelf nog geen 1,60 meter halen. Het ziet er niet uit. :-)
@Ximaar: Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
Over dames en hun voorkeur voor te grote fietsen hebben we het al eens gehad, misschien is het wel hetzelfde als kleine mannetjes met grote Amerikaanse auto’s :P
Ja 27 versnellingen is wel een beetje veel van het goede temeer daar ik de meeste niet zal gebruiken… Van wat ik er over heb gelezen zijn de kopers die een review hebben geschreven wel enthousiast over de rij-eigenschappen maar vooral over de prettige zit op de fiets. Dit is waarom ik zo langzamerhand klaar ben met mijn huidige, heb weer last van mijn zitvlak. Zelf denk ik dat hij te klein is voor mijn lengte, vandaag heb ik me laten wijsmaken dat ik een 60 cm frame nodig heb. Dan is mijn huidige frame dus te klein want 57 cm. Het is maar een paar cm maar de hele geometrie van de fiets klopt dan ook niet volgens mij, een verkeerde fietshouding tot gevolg hebbende en uiteindelijke een pijnlijk zitvlak en dat al vanaf het begin…
Ik vind fietsen erg leuk maar niet op die manier, het frame van de RIH is volledig handgemaakt en de geometrie is zodanig dat ik er een stuk rechter op kan zitten en daardoor mijn bips kan verwennen met een comfortabeler zadel ;)
2e hands koop ik ook meestal, er staat er een te koop in Reusel 850 euro onder de nieuwprijs. Reusel is een heel eind uit de buurt, ben bang dat het een zeperd is en dan reis ik dat pokke-end voor nop. Ik heb geen auto meer en zal er niet gauw weer een aanschaffen, dan is een goede fiets waar ik ook mee in de regen kan fietsen zonder een zwarte streep op mijn rug en waar ik ajb geen cyste op mijn butt meer van krijg wel een must, toch?
Voor mijn fiets die ik ook op de Laat heb gekocht -toen het nog geen profile heette- krijg ik 200 euro inruil, er zitten nog de originele banden op potverdikkie, da’s 1300 euro in de min…kan ik ‘m net zo goed weggeven aan iemand die er blij mee is.
Enfin je merkt het al, ik ben er nog niet helemaal uit…pffft
@FT: Je kan je oude fiets ook houden als 2de fiets. Dwz ik heb laatst zo’n vouwfiets gekocht omdat ik mijn 2de (een opoe) ben kwijtgeraakt. En ik heb graag een reserve fiets voor als er zomaar een band leeg staat en ik een fiets nodig heb.
Die framematen zijn trouwens net zo onbetrouwbaar als kledingmaten. Het kan per merk verschillen. Beste is gewoon testritten maken en bij Schilder, Yvo Jonker en dergelijke moet dat geen probleem zijn. Die kunnen trouwens ook prima opmeten welk frame bij je past. Verder zitten er nog goeie fietsenmakers in WC De Hoef (voorheen Vlaar) en in de Vondelgallerij (voorheen ook Schilder). Maar Rih zal wel gekoppeld zijn aan een keten als Profile of Bike Totaal. Het geinige is dat het geen afkorting is maar dat die naam van zwart paard uit de verhalen van Karl May.
@Ximaar:Ik heb 1 boodschappen fiets en nog 2 andere voor als er iemand een fiets nodig heeft en degene die je kent, dat zijn er al 4. Zeg maar niks ik weet het, ben niet goed bij mijn hoofd. Heb ze 2e hands gekocht van een oud baasje die ze opknapt, dit om er misschien iemand op de buurt met een kleine portemonnee mee te helpen en tevens voor een extraatje voor dat manneke.
Officieel heeft de profile keten geen RIH in het assortiment, ik liep in die winkel vanmiddag binnen om me eens te oriënteren. De merken die ze voeren heb ik bekeken en dat was niet echt wat ik zocht. In de werkplaats stond -dacht ik- een Batavus die de baas me aanraadde maar er stond ook een nieuwe Z-900 die nog een afleveringsbeurtje moest hebben. Ik dacht meteen, dat is ‘m denk ik. Vandaar dat ik jou ff benaderde daar ik dacht dat jij misschien vanuit de fietsersbond iets kon vertellen over de huidige RIH fietsen, vandaar.
Ik vind mezelf nog ff te jong voor elektrisch dus moest het iets anders knaps worden waar ik nog een aantal jaren op kan karren. Maar ik kom er wel uit hoor, bedankt voor het ff meedenken een tapbiertje heb je inmiddels al weer verdiend, geef maar een brul wanneer het je uitkomt ;-)
Groetjes