Feb-08: Oost-Bretagne

Op zondag 22 september was de kroeg aan de naast de achteringang van het hotel dicht, dus besloot ik eerst een klein stukje naar Rennes te fietsen en daar wat te eten. Rennes was inderdaad dichtbij en een broodjesbar had ik snel gevonden. Vervolgens fietste ik daarmee door naat het station en trok daar nog een beker koffie uit een automaat.

M’n idee was om weer een stuk te treinen. Deze keer zeker niet vanwege het slechte weer, maar vanwege een een vrijwilligersfeestje dat over een dag of 7 in De Rijp plaats zou vinden. Ik zou dat zeker niet op de fiets halen, dus moest er een stuk worden overgeslagen met de trein. In Rennes werd dat niets. Stom dat ik het ook deze keer op een zondag bedacht als er veel minder treinen rijden. Van hier gingen ze naar Brest, wat kleinere plaatsen in de buurt en wederom vooral naar Parijs. Frankrijk heeft duidelijk een sternet.

Eigenlijk was er maar 1 trein die me aanstond en die ging 1x daags naar Rouen. Het duurde nog een uur of 4 en dan ging ie ‘al’. Dus besloot ik eerst maar eens het centrum te bewonderen. Uiteindelijk vond ik een aardig stukje, maar ik was deze vakantie duidelijk teveel verwend geraakt en heb er geen enkele foto genomen. Door de stad heen vond ik aan de noordzijde een bankje bij een kanaal en at daar het laatste stuk van m’n stokbrood op en bedacht of ik moest wachten op de trein of dat ik al een stuk met het spoor mee zou fietsen richting Liseux waar die trein naar Rouen ook langs zou gaan.

Het was wederom schitterend weer en langs het kanaal werd enorm veel getrimd en erg veel gefietst. Al snel vond ik het een slecht idee om met dit prachtige weer een aantal uren te wachten op een trein en besloot ik langs het kanaal in noord-oostelijke richting te fietsen. Dat ging een kilometer goed, maar toen ging het kanaal in westelijke richting. Dit kanaal slingerde duidelijk meer dan een doorsnee rivier. Maar goed het was prachtig weer en met het fietspad over de kanaaldijk was niets mis. Verder ook veel bomen, wat ik met dit zonnige weer ook lekker vond.

In Betton was een soort jaarmarkt gaande en daarnaast was in een meertje voor het bijvullen van de sluis wel een heel apart kunstwerk bedacht met allemaal donkerrode spookfietssters die boven het water zweefden. Omdat het plaatsje klein is en niet in een touristich gebied ligt bedacht ik dat deze foto redelijk uniek was. Een week later sloeg ik het 2-maandelijkse orgaan van de Fietsersbond open en zag dit. In Betton werd het al flink warm en uiteindelijk werd het die dag 27 graden in de schaduw en nog steeds erg weinig wind en erg veel zon.

Een kilometer of 20 verder merkte ik dat maar al te goed. Het werd een stuk heuvelachtiger met een lastige klim voor Gosne. Niet veel verder was D812 op de kaart een pracht strakke weg, ze hadden geen enkele moeite gedaan om die met het landschap mee te laten slingeren. Dus ook daarin een stel venijnige heuvels.

(Het stuk hieronder heb ik op Feb-09 aangepast. Via de tijden van de foto’s begreep ik dat ik juist redelijk vroeg was in Fougères, rond kwart over 3. En toen schoot me beter te binnen hoe het ging.)

Rond kwart over 3 fietste ik Fourgères binnen langs hun mooie burcht. Vandaar ging een oude smalle weg behoorlijk steil omhoog en zo kwam ik in hun bovenstad. Ook dat zag er fraai uit. Aan het eind bij een opvallende kerk zocht ik de schaduw op en dronk nog wat. Ik zag mensen van naast de kerk komen en even later had ik vanuit een zeer verzorgd parkje achter die kerk een prachtig uitzicht op en in de burcht. Verdedigingstechnisch behoorlijk onbegrijpelijk om een burcht een stuk lager dan een nabijgelegen heuvel te bouwen.

Bij aanvang van de vakantie had ik nog nooit van Fougères gehoord en ik fietste er nu alleen op af omdat het een iets grotere plaats is. Als het een doorsnee stad was geweest, dan was ik verder gefietst, zo laat was het nog niet en zoveel kilometers had ik er nog niet op zitten. Nu was ik blij dat ik de trein niet had genomen had, want dit is echt een zeer bezienswaardige plaats. Het mooie weer hielp daarbij natuurlijk ook.

Ja hier wilde ik wel overnachten om het allemaal eens beter te aanschouwen. Bovenop waren 2 dure hotels, maar na een klein beetje zoeken vond ik aan de oostkant na 88km fietsen een simpel maar voor mij prima hotelletje. Aan ontbijt deden ze niet. Zoals duidelijk mag zijn zit ik daar totaal niet mee. De fiets kon ik het halletje en niet veel later liep ik door het stadje te slenteren en vooral te klauteren. Moeiteloos kon ik er mijn camera vullen. Daarbij hielp de lage avondzon enorm.

Deze keer nam ik halverwege de heuvel en de burcht een rondje foto’s, die ik aan elkaar heb geplakt.


Op een volledig vlakke muur hadden ze een mooie tekening met diepte gemaakt. Na een dik uur slenteren vond ik nog maar een paar tafeltjes die in het zonnetje stonden. Ze hoorden bij een crêperie, maar die had gelukkig ook Kronenbourg-1664 zonder pannekoeken. Terwijl ik daar zat viel m’n oog op een stel katten, die elk een klein mini-balkonnetje hadden, waar ze net aan konden liggen. Daartussen een 5cm smalle richel en daar liepen die beesten overheen zonder er af te rollen. Helaas krijg ik zoiets niet goed op de foto.

In de stad zelf hingen veel vlaggetjes. Naast de bekende zwartwit-gestreepte van Bretagne ook rode, gele, groene, witte en witte met rode stippen. In die gekleurden herkende ik met veel fantasie de korte mouwtjes in van fietsshirtjes. Het was me duidelijk, hier komt waarschijnlijk volgend jaar de Tour de France langs. En dat lijkt me een terechte keuze. Dus vroeg ik of dat zo was. Niet dus. Afglopen zomer was een Tour-etappe hier gestart en de vlaggetjes hingen er nog. Dat maakt maar weer eens duidelijk dat alleen finish-plaatsen in beeld komen.

Ruim na 21 uur zocht ik nog een eettentje. Dat viel niet mee. Veel sprak me niet aan. In Bretagne verkoopt de helft alleen maar pannekoeken en de andere helft döner of dergelijke in afhaalhokjes die er niet uitzien. Uiteindelijk werd het een pizzeria, waar ik achter in een steeg met veel mede-eters buiten kon zitten.

De volgende morgen nam ik in een achterafstraatje nog een kerk in Romaans-Byzantijnse bouwstijl op de foto.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2014-02-08, in Kunstmatig, Zwerfmatig-13 en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Die fietssters vind ik geweldig…

  2. Wat een prachtige route…. Ook mooie panorama-compositie die je maakte..! Fijn voor ons lezers/fotokijkers dat je de trein daar niet genomen had :-)! [fluistertoon] Jouw foto is mooier en scherper van die van de Fietsersbond [/fluistertoon] En als ik ooit bij een kunstgesch.-gastles een Romaans bouwwerk wil laten zien, kom ik hier vragen ik of ik de foto daarvan van je mag lenen..

  3. Mooi verslag. De drang om te blijven fietsen is kennelijk onweerstaanbaar, mooi om te lezen.

  4. Die fietseuses moeten oppassen, dat hun jurk niet tussen de spaken of de ketting komt.
    Je reportage wekt in mij de lust ook eens naar het mooie Frankrijk te gaan. Buiten Parijs heb ik dat land noot goed bezocht.

  5. @Jolie: Al mijn foto’s zijn gratis te verveelvuldigen, zolang je het origineel maar op m’n website laat. ;-) Als je meer details wilt; streetview is er helemaal omheen gereden.

    Deze keer heb ik geen moeite gedaan om de belichting van de 4 foto’s op elkaar af te stemmen. Dwz mijn camera heeft automatische belichting die ik niet uit kan schakelen. Afhankelijk van de lichtinval verandert dus de belichting bij een andere richting. Dat kan ik achteraf in een fotoprogramma wel redelijk goed krijgen, maar daar heb ik nu nog geen tijd in gestoken. (De volgende camera moet ook maar eens een groothoekstand krijgen.)

    Dat op die Vogelvrije Fietswebsite viel me ook tegen. Ik zal het bijbehorenden drukwerk eens opzoeken, naar mijn weten was die beter. Fougères is erg veelzijdig en deze kerk van Bonabry is niet vaak door hun bezoekers opgemerkt.

  6. @Frans L: Zo’n feestje in het vooruitschit is natuurlijk leuk en heeft het deze keer terecht afgelegd tegen het fraaie weer. Achteraf natuurlijk geen enkele spijt van, maar daar kom ik later nog op terug.

  7. @Sjoerd: Het is zo ongeveer het laatste wat je op zo’n plek verwacht.

  8. @Emigrant: Op grote agglomeraties heb ik het niet. In München en Berlijn heb ik nog nooit gefietst, alhoewel ik vaak genoeg gehoord heb dat dat daar prima te doen is. In Parijs heb ik 1x overnacht toen mijn fiets jaren terug kapot ging er per trein werd opgestuurd vanuit Bordeaux. Ik was dus zonder fiets in Parijs en dan nog vond ik 1 dag meer dan voldoende. Er zal veel moois staan, maar het is me te groot en te druk en tussen al het mooie staat bijzonder veel troep en rijdt enorm veel autoverkeer.

    Dan is Fougères echt een verademing. Driekwart kon zo een museum in. Naast Büdingen en Samur was ook dit voor mij een complete verrassing. En net als Samur was het hier flink klauteren. De weg tussen hun burcht en de bovenstad ben ik omhoof gelopen met de fiets aan de hand. Dat doe ik niet snel. Maar goed, in Marburg fiets ik ook niet zomaar even naar het Slot. ;-)

    Angers leek eigenlijk meer op Parijs. Er staat een zeer fraaie Burcht met een leuk setje oude straatjes aan de noordkant. Maar dan houdt het wel op. In tegenstelling tot Tours vond ik hun horecagebied totaal niet aantrekkelijk en de grote trambaan maakte er zelfs een soort onpersoonlijk Magdeburg van. Stadsverniewing en stadsvernieling liggen vaak niet ver uit elkaar.

  9. Ik heb het verhaal middenin een beetje aangespast. Toen ik de foto’s bekeek vond ik de schaduw van de mensen in het parkje te kort. Via andere foto’s heb ik de afwijking van mijn cameratijd bepaald en kwam er zo achter dat ik al rond kwart over 3 in Fougères was. De foto in het parkje was een kwartier later en dat komt veel beter overeen met de schaduw van de mensen die daar liepen. In het kerkje zelf heb ik ook nog even gelopen, omdat het daar heerlijk koel was.

  10. Wat een prachtige installatie van luchtfietsers! fietsers zoeken de kleine wegen op. wel logisch dat fietsers hier terechtkomen. BDw: Moeten die deelknoppen niet weg gezien je weerzin tegen FB etc.?

  11. @Staartje: Façadeboek heb ik een jaartje uit dat deellijstje gehaald omdat ik niet terug kon klikken als iemand via die weg kwam. Met de overige diensten heb ik geen of veel minder problemen. Gisteren heb ik FB en nog een stel andere aangezet om eens te zien of dat enig effect heeft. De inlogknoppen rechtsonder het reaxivak kan ik niet weghalen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

