Okt-07: Regio-Blogs

Negen maanden terug ben ik begonnen met een overzicht van bloggers die wel eens over hun stad, dorp of regio bloggen. Ik onderhou dat nog altijd en ben zelf een van de weinige gebruikers. Op mijn gewone weblog (deze dus) staat alleen links boven een link en meer promotie heb ik er nog niet aan besteed.

Eigenlijk wilde ik eerst weten of het werkt en of het eenvoudig te onderhouden is. En dat is zo. Veel werk heb ik er niet aan en blogspot doet wat ik er mee wil. Het meeste werk is het opsporen van bloggers die te koppelen zijn aan de stad, dorp of regio. Aanvankelijk bedacht ik dat een blogger voor deze verzameling Regio-Blogs minstens 1 keer per week iets over de eigen omgeving moet publiceren en niet alleen over (inter-)nationale zaken of wat er in en rond het eigen huis (met de inrichting, katten of het borduurwerk) gebeurt. Met die insteek hield ik er weinig over, dus is eens per week opgerekt naar eens per maand en liefst meer.

Het geheel bestaat uit 4 delen:
1. De Landkaart (rechtsboven)
Daarop zet ik de bloggers die ik het meest regionaal of lokaal vind en die redelijk actief zijn. In dunbevolkte gebieden maak je meer kans en in verstedelijkte gebieden, zoals Amsterdam, vallen minder actieve en minder lokale of regionale bloggers sneller af door ruimtegebrek. Elke blogger is op de kaart aangeduid met 2 hoofdletters. Met de muis er boven verschijnt de blognaam en met 1 muisklik kom je bij die blogger. Zonder muis is het te gebruiken, maar dan moet je met een tablet bijvoorbeeld meer inzoomen. Daar weet ik nog geen betere oplossing voor, ik heb zelf geen tablet om het te testen. Om het actueel te houden verwijder ik bloggers die in het laatste half jaar geen enkel bericht (over hun eigen omgeving) hebben geplaatst.

2. Blogsters en Bloggers (een stukje onder de kaart)
Alle blogsters en bloggers die op de kaart staan, staan ook hier maar dan opgedeeld naar geslacht met achter de naam staan wat sleutelwoorden zoals ‘foto’ of ‘fietst’ waar je met Ctrl-F op kunt zoeken. Op deze alfabetische lijst staan ook andere blogsters/bloggers waar ik vaak kom en/of die ik interessant vind. Over de eigen plaats of regio bloggen is dus een pré, maar niet een vereiste. En ook hier geldt dat er minstens 5 berichten per maand nodig zijn om er in te komen en gaat een blog er uit dat meer dan een half jaar droog staat.

3. Bloggers (m/v) (linkerkolom)
Daarin een overzicht van de laatste berichten voor de honderd blogs die het meest actief zijn, met het meest recente bericht bovenaan. Het komt er op dit moment op neer dat blogs die ruim 2 maanden geen bericht hebben geplaatst uit de lijst worden gehaald. Regionale of lokale bloggers hebben ook hier de voorkeur.

4. Webmagazines (linkerkolom onderaan)
Blogs waar een groep mensen aan werkt. En natuurlijk ook het liefst te koppelen is aan een gebied. Toch staan er ook wat landelijke tussen waar ik zelf vaak kom. Inactieve blogs verdwijnen sneller uit deze lijst, ongeveer na anderhalve maand.

Voor 3 een 4 is een werkende RSS-feed nodig. Naast een setje actief bloggende boswachters had ik er ook graag meer lokale of regionale Fietsersbond-afdelingen bij gezet, maar die publiceren minder dan eens per maand of ze hebben geen RSS-feed.

Actueel
Het mag duidelijk zijn dat ik geen verzameling met weblogs wil waarvan de een deel gestopt is met bloggen. En soms is dat jammer. Zo gaat deze week Selma Salo uit de lijst en CiNNeR heb ik vorige week al afgevoerd. Als ze weer uit hun zomerslaap ontwaken plaats ik ze weer gewoon terug.

Het is nu vooral een eigen verzameling van links. Daar is niet echt toestemming voor nodig. Blogs achter een wachtwoord plaats ik niet en mensen die over de eigen regio of woonplaats schrijven vinden het juist leuk dat ze goed gevonden kunnen worden. Aan reclames begin ik niet, blogspot is gratis en nog altijd zonder reclames.

Natuurlijk haal ik blogs uit de lijst als de betreffende blogger of blogster dat wenst. Omgekeerd zou ik het leuk vinden om wat tips te krijgen over blogs die er nog niet in staan en wel regelmatig over gebeurtenissen in de eigen regio of woonplaats berichten. Kan gewoon in het reactievak hieronder.

Als je dit een aansprekend initiatief vindt, dan is een link plaatsen naar http://ximaar.blogspot.nl voldoende. Ik zou dat leuk vinden en zo komen bezoekers met blogs in aanraking die ze anders lastig of niet kunnen vinden. Een retourlink plaatsen is zeker geen voorwaarde om op dit overzicht te blijven.

(Negen maanden eerder schreef ik dit er al over. De oorsprong ligt bij eerdere initiatieven van Logmap en Blogkaart waar ik in 2009 over heb geschreven. Blogkaart bestaat niet meer en Logmap wordt sinds 2003 niet meer bijgehouden en werkt alleen in Internet Explorer. 95% van die links werken niet meer.)

Geplaatst op 2014-10-07, in Regiomatig, Webmatig en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. Het is een handige site, al vaak heb ik er op zitten neuzen. Uit nieuwsgierigheid of ik bekenden zie. Heel veel dus.

  2. Dat is toeval, laat ik toch vandaag net een mooie regiostukje hebben geplaatst.

  3. @Sjoerd: Maar die over de locomief (een paar dagen eerder) was toch ook uit je eigen omgeving. ;-)

  4. @Bittytje: Toen je als blogger herintrad heb ik het idd om die reden aan je voorgesteld. Veel bloggers zijn door het webminloggedoe van naam veranderd. Daar had Margo Uitwijkpost.wordpress.com voor gemaakt en ik hielp haar daar een handje mee. Die lijst heb ik ook gebruikt om dit overzicht te maken en via de sleutelwoorden zie je niet alleen de weblognaam, maar ook de voornaam of nickname die mensen gebruiken. En die laatste is doorgaans (ik ben zelf daarop een uitzondering) niet veranderd.

  5. Ik heb gisteravond iemand uit de lijst en van de kaart gehaald. Zelf vind ik dat wel jammer, omdat ik het juist een typische regioblogger vind. Natuurlijk respecteer ik zo’n verzoek en zal er nooit over in discussie gaan. Daar schiet niemand iets mee op.

    Wel was ik al van plan om deze week de bloggers (m/v) te informeren dat ik ze op de lijst heb gezet en of daar iets aan gewijzigd moet worden, met meteen maar de vraag of ze andere regio-bloggers kunnen aanbevelen. Nu er een eerste afzegging is, is dit in mijn ogen wat belangrijker geworden.

  6. Oh leuk. Daar ga ik even naar kijken en zal je link ook bij mij plaatsen. Maar ik ga eerst even weg, naar waar het nog zomers is!

  7. Jammer dat je een blogger uit de lijst moest halen.. (kZou geen reden zien waarom, maar dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen :)) Regio vind ik een leuke invalshoek, het maakt ‘het land kleiner’, en als ik het (overschakelend naar letterlijk ‘klein/groot’) vergelijk met een groot land als Duitsland, hebben we in NL een gezelligere ‘Blogosfeer.’

    En nu ik het weet (het was me helemaal ontschoten) zal ik er rekening mee houden en de foto’s van brandjes of wateroverlast in het Dorp niet alleen op Twitter plaatsen :-)

  8. @Jolie: Maak je geen zorgen, je stond er al tussen. ;-)

    Zelf ben ik geen echte twitteraar of facebooker. Voor dergelijke platforms zou je natuurlijk ook zoiets kunnen maken, echt lastig/moeilijk is het niet. Het voordeel van een blog is dat je er ook wat bij kan zetten en eigenlijk is dat natuurlijk de toegevoegde waarde.

  9. @Margo: Een mooie vakantie toegewenst en kijk vooral om je heen en niet naar een schermpje dat thuis ook te bekijken is. ;-)

  10. Komt voor elkaar!
    P.S.: zet op Uitwijkpost ook een link naar je lijst!

  11. Ai, ik woon geografisch exact in het midden van het land, rijd in een zuinige diesel en bestrijk zo meerdere regio’s met mijn (foto-)blogs. Vaak zijn dat gebiedsbeschrijvingen. Doe je ook iets met interregionaal? :-)

  12. @Robert: De locatie is een ruwe indicatie. Zelf blog ik ook regelmatig over zaken die ver buiten Alkmaar vallen en niet tot de regio Alkmaar behoren. Bloggers zet ik ook maar op 1 plek op de kaart, de plek van waaruit zij de wereld bezien. In Jouw geval kan ik het beste in de omschrijving Flevoland/Veluwe – Foto opnemen en op de kaart aan de zuidoostkant van Flevoland plaatsen.

  13. Als je dat wilt doen, graag! Komend weekend begin ik aan een Flevo-serie, dus dat past precies. Net de kaart bekeken en ik vind je idee steeds leuker. Zelfs mijn geboortedorp Laren heeft zijn blogger. Maakt toch nieuwsgierig.

  14. Ha! Bedankt voor het opnemen van mijn blog! Leuke verrassing! En nog een hele berg blogs voor mij te ontdekken! (zo kom ik de kerstdagen wel door :) )

  15. @Fem: Graag gedaan, maar verwacht er niet teveel van. Het is nog altijd de bedoeling dat ik alle ‘slachtoffers’ op de hoogte stel. Daarbij ben je natuurlijk een ‘randfiguur’. Dwz je woont niet in een Nederlandse regio. Iets waar Emigrant en Bob ook al last van hebben, maar waar ik ook graag een uitzondering voor maak. Er zijn ook speciale Expat-doorverwijssites. Neem aan dat je daar al op te vinden bent.

  16. Bij Raam Open kun je Gelderland als regio noemen. Al zal het Leidse er bij mij niet meer uit te krijgen zijn. ;-)

  17. @Karin R.O.: Ik heb Gelderland toegevoegd. Er stond nog niets en aanvankelijk dacht ik dat je in Den Haag woonde en had ik inmiddels in de gaten dat je verhuisd was naar Gelderland, waarbij ik eerder dacht aan de Achterhoek dan aan de regio Arnhem of Veluwe. Want binnen Gelderland heb ik nog wat smaken als de Betuwe en Nijmegen. Eigenlijk mikt het niet zo nauw het heeft meer te maken of je ook over je huidige gebied gaat bloggen en die indruk heb ik wel. Zag in de tags wat gehuchten voornij komen en Arnhem is waarschijnlijk het dichtsbijzijnde grote station. Op die plek heb ik ook meer ruimte om je op de kaart te zetten. In ZH is het tussen Leiden en Den Haag redelijk druk met bloggers.

  18. Arnhem en omgeving is helemaal goed; daar zal ik vast nog vaker over gaan schrijven.

  19. … en hoe kom ik op dit overzicht terecht? Ik heb in mijn blog een gedeelte over de streek geschreven. http://vijftigenmeer.nl/category/over-mezelf/
    Zie bijgaande link.

  20. @Herma: Ik heb je toegevoegd aan de lijst met bloggende vrouwen en de lijst met mensen die regelmatig een blog schrijven. Vooralsnog kon ik maar 1 bericht over Groningen vinden en die is redelijk gedateerd. Eigenlijk is deze lijst bedoeld om meer kennis te maken met hoe er over de eigen regio of plaats wordt gedacht. met een vorm van actualiteit. Maandelijks een bericht over een leuk of ander vooral in de eigen omgeving zorgt er voor dat je uiteindelijk op de landkaart komt. Gaat allemaal vanzelf als ik maar je blog weet te vinden en dat is vanaf nu het geval. ;-)

    Verder kan je je beter aanmelden bij blogtrommel.com en mogelijk heb je dat al gedaan.

  21. hermawesterdiep

    @Ximaar: Dank je voor je reactie. Ik zal zeker binnenkort nog een artikel over het mooie Harkstede schrijven. Ik had ook al contact gemaakt met blogtrommel.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑