Jan-20: Groene Stroom?

Okay, zeer donkergroene stroom met een flinke vleug donkerblauw:

Je kan er ook de kleur antraciet in zien en dan gaat het zeker niet om groene stroom. Dit huisje viel me gisteren op toen ik van de Klimweg met fiets naar beneden liep. Het was alweer 2 maanden terug dat ik meer dan 20km fietste. Het was m’n weer niet en dan loop ik liever. Had ik deze dag ook in de Schoorlse Duinen gedaan, vanuit Bergen.

Eigenlijk had ik door willen lopen tot Groet, maar het weer was aan het omslaan. Ging van huis met een beetje zon. In de duinen bleef daar niets van over. Maar het bleef wel droog. Bij Schoorl bedacht ik iets te snaaien en haalde een slaatje, gevulde koek en een klein flesje rode wijn.

Weer buiten begon het te miezeren. Uit eindelijk alleen de gevulde koek verorberd. De rest ging mee naar huis. Geen slechte keuze want het begon in vlagen zelfs te regenen. Net na de Bergens brandweer trof ik weer zo’n donkergroen e-huis met daarachter een huisje voor telefonie in dezelfde onbestendige kleur.

Ik nam de kortste weg naar huis en kwam zo ook langse twin (roestige) towers rotonde. Ook daar was het e-huisje zeer donkergroen.

Ik kon me niet herinneren dat me dit eerder op was gevallen. De oude metalen kasten van Liander hebben al jaren een donkergroene kleur. Maar dit waren bakstenen huisjes en die ken ik alleen in de baksteen kleur, of wit en 1 beige hier in Alkmaar.

Op oude streetviewfoto’s zag ik dat de 3 e-huisjes hierboven tot 2016 ook allemaal baksteenkleurig waren. Maar wel met veel graffiti. Misschien is dit een goedkope manier om die muurspuiteringen weg te werken. Kan ook zijn dat graffiti niet wil hechten op deze donkere verflaag.

Bij Sjoerd zag ik dat dat daar ook opgevallen was. Zo ver ik weet heb ik dit buiten de gemeente Bergen NH nog niet gezien. Als je op de foto’s hierboven klikt, dan xi je oude streetview-opnames uit de tijd dat deze donkere muurverf nog niet was aangebracht. Ondanks dat ik ze niet mooi of oudgenoeg vind, heb ik ze toch maar toegevoegd aan m’n Overzichtskaart met nummers Z01 t/m Z03.

Geplaatst op 2022-01-20, in PEN-matig, Regiomatig en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Daar heeft iemand behoorlijk z’n best op gedaan…

  2. Toch interessant, een verf waarop graffiti niet hecht.

  3. Iemand heeft groene verf in de reclame.

  4. @MarieClaire: Daar lijkt het wel op. Spul zit er inmiddels ruim 5 jaar op. Slaat overigens wel uit. Mogelijk door het middel dat ze eerder gebruikt hebben om het schoon te maken. Kan ook zijn dat de graffiti-figuur allergisch is voor deze kleur of dat ie niet meer in Bergen woont. ;-)

  5. Of is het de modetrend alles in een donkere tint.

  6. @Ferrara: Maar dan alleen in Bergen?

  7. Ben ik weer. Ik fietste zonet richting De Hout. Kruispunt Kennemerstraatweg daar staat in het struweel een klein huisje met dezelfde kleur en wat blijkt, absoluut niet graffitibestendig.

  8. @Ferrara: Goed punt! Dat is eveneens een bakstenen huisje maar dan voor gas (ook Liander, maar zijn herkenbaar aan een gele Ex-sticker). Die is sinds 2012 donker groen. Heb ik destijds na het verven nog op de foto gezet:

    Lijkt mij dezelfde substantie. Zit inmiddels alweer jaren onder de graffiti:

  9. Ha, ha, ik zie het verschil in huisjes en stickers niet als ik langs fiets. Moest wel meteen aan jou denken en reageerde bij thuiskomst, bij toeval onder jouw reactie.
    Dat maakt bloggen leuk, toch?

  10. @Ferrara: De meeste mensen zien het verschil niet. En bij langsfietsten al helemaal niet. Er zijn ook nog huisjes voor telefonie (staat een kruispunt zuidelijker), waterschap en stadsverwarming.

  11. Kitty Kilian

    Geweldig dat jullie dit allemaal scherp in het oog houden ;-)

  12. @Kitty: Dit was een mal uitstapje. Eigenlijk heb ik meer van oude e-huisjes waar echt werk van is gemaakt, zoals deze in Heiloo. https://ximaar.wordpress.com/2012/05/23/mei-23-pen-heiloo/

  13. Het zijn inderdaad heel donker gekleurde trafohuisjes Ximaar. Zulke heb ik ook niet vaak gezien geloof ik.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑