Sep-04: Zuidermeer

Twee weken eerder schreef ik dat ik op een fietstochtje naar Enkhuizen een aantal teveel blogwaardigs had gezien. Met deze blogsnelheid en ander geneuzel (over zwevende kiezers, Alkmaarse Kermis enz) tussendoor gaat het gewoon niet lukken om al die ‘belangrijke’ zaken (die me in dat fietstochtje opvielen) wereldkundig te maken.

Erger nog ik ben zo dom geweest om een paar dagen terug wederom 80km te fietsen, maar dan een andere kant op. En jawel ook weer allemaal vreemde en aparte dingen gezien. Zal het een idee zijn om met oogkleppen op te fietsen, totdat ik mijn blogachterstand heb weggewerkt? ;-)

Bij deze dus deel 2 en die gaat over Zuidermeer en vooral omdat het hele dorp (360 inwoners) de vlag uit had. (De gehuchten Noordermeer met circa 40 inwoners en Baarsdorpermeer met circa 80 inwoners vallen tegenwoordig ook onder Zuidermeer. Daar heb ik geen Zuidermeervlag gezien.)



Jawel, een eigen fraaie vlag en ik heb er zeker 50 gezien. Na wat nagoochelen weet ik nog niet waarom er precies gevlagd werd. Want meer dan die vlaggen was er die maandagmiddag niet te beleven. Het schijnt dat ze een 5-jaarlijkse Zeskamp organiseren en een jaarlijkse kermis hebben, maar van beide niets gemerkt. En zoiets valt daar zeker op, het dorp is te klein om iets over het hoofd te zien.

Maar die vlag zelf vond ik ook al apart zat. En melkbus en hun karakteristieke Katholieke Kerk liggen voor de hand:

Met die spoorlijn ligt het anders. De hoofdlijn Hoorn-Haarlem scheert langs het dorp. Alleen weet ik er niet van dat er ooit een trein is geweest die daar stopte. Ze hebben dus alleen maar last van die spoorlijn en niet duidelijk een voordeel. En dan vind ik het raar dat je ‘m zo triomphantelijke op de vlag plaatst.

Maar goed, misschien hadden ze gewoon niet meer en vonden ze een melkbus met kerk te weinig. Bij het nazoeken bleek echter dat er wel een halte (dus geen station) geweest is en die is gesloop in 1991. Voor 1991 ben ik er ook wel eens doorgefietst en is dat gebouw me nooit opgevallen. Erg opvallend was het dan ook niet.

En dat ik er regelmatig doorfiets is omdat het voor mij op fietshoofdroutes ligt tussen Noord-Scharwoude en Hoorn en tussen Alkmaar en Medemblik. Daarbij vind ik de Koggenweg erg fraai en de Noordermeer (een weg door het nabijgelegen gehucht Noordermeer) nog veel mooier. Naast wat gekronkel, dat in Noord-Holland al uniek is, zit er ook wat hoogteverschil in omdat Noordermeer op een voormalig eilandje ligt. Fiets tussen knooppunt 21 en 45 om die laatste te bewonderen. Kan ook elektrisch wat er is zelfs een oplaadpunt voor deze fietsen in Zuidermeer.

En dat er geen andere beziens-waardigheden in Zuidermeer zijn is natuurlijk onzin. Zo trof ik er een mooi PEN-huisje met zo’n haan- en bulldog-tegelsetje:

Vrijwel het hele dorp staat in streetview. Noordermeer helaas niet, maar het is echt geen straf om daar even zelf door te fietsen.

Aanulling (en niet zo’n kleintje.)
Door de reacties van Emigrant en Margo ben ik nog eventjes verder gaan zoeken over die flinke kerk. Qua torentje valt ie erg mee, maar de afmeting van het hele gebouw sluit niet aan op zo’n klein dorp, ook al tel je Zandwerven, Noordermeer en Braasdorpermeer (die allen geen kerk hebben) mee. Nog opvallender is dat de eveneens katholieke kerk van Wadway, nog geen 4 km verder, stukken groter is waarbij Wadway echt niet meer inwoners heeft. Maar daar ga ik later nog eens op door.

De kerk ‘Onze Lieve Vrouw van Lourdes’ is inderdaad op de groei gebouwd. Zuidermeer ligt aan een spoorlijn en had uit kunnen groeien tot de afmeting van Obdam, die aan dezelfde lijn wel een station heeft en 15x zoveel inwoners. Maar daar is dus niets van terecht gekomen. Misschien vond de NS de afstand tot de stations van Obdam en Hoorn te kort en ging daardoor een echt station bij Zuidermeer niet door. Daar kan ik overigens niets over vinden.

Wel vond ik dat deze kerk inmiddels van binnen is veranderd en een groot deel ervan is ingericht als dorpshuis en een kleiner deel als kerk. Dat is in 2009 gebeurd. De kerk is uit 1934 en van architect Nicolaas Molenaar Junior. Die man was een leerling van Pièrre Cuijpers, waar ik al eens over heb geblogd.

Maar ook viel mijn oog op een kerkje in Den Haag waar Xander ((van Roos?) die ik beide niet ken) in een reaxi op het PEN-huisje van Verlaat mee aankwam. Zijn reaxi ging over het aparte trafogebouwtje ernaast. Maar wat wel leuk is is dat dat kerkje eveneens zo’n miezerig klokkentorentje heeft. Maar het wordt nog wat bonter, want ik ga bij deze ook nog eens beweren dat dat trafohuisje misschien wel van dezelfde architect is en eveneens uit 1947 stamt. Xander vond al dat er zaken in terugkwamen die bij die kerk passen.

De reden waarom ik dat denk heeft met een heel ander setje gebouwen hier in Alkmaar te maken en die staan behoorlijk dicht bij mijn huis. Het gaat om katholieke meisjes- en jongensscholen aan de Koornlaan. Deze staan op Molenaar’s wikipagina als aan de Korenlaan, maar die hebben we niet in Alkmaar. Die scholen, en ook de Koornlaan zelf zijn behoorlijk verstopt, maar alles bestaat nog en heet nu basisschool De Kring. En laat daar nu net zo’n grofbetonnen kruisje boven de deur staan die ook op dat trafohuisje in Den Haag te vinden is. Zie alvast de streetview-opname (binnenkort zal ik zelf eens een foto er van maken). In het regionaalarchief staat wel dat deze schoolgebouwen van rond 1927 zijn, maar niet wie de architect was. Aan de stijl mag duidelijk zijn dat de wikipagina van die Nicolaas Molenaar Jr. op dat punt klopt.

Geplaatst op 2012-09-04, in OV-matig, PEN-matig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Wat een grote kerk voor 480 zielen.

  2. Ik vind die kerk inderdaad ook nogal overdreven …
    Hoe lang fiets jij over 80 km? Krijg je geen pijn in je kont, benen, handen bij zo’n lange rit?

  3. @Margo: 80 fiets ik in circa 3,5 uur, maar onderweg stap ik regelmatig al om wat te bekijken. Alleen bij veel straatstenen of erger kasseien krijg ik last van m’n gat. Dat komt zelden voor omdat ik dergelijke wegen mijd.

    Over die kerk heb ik nog wat gevonden en dat zet ik zo onder het stukje.

  4. Alleen al voor die trafohuisjes kom ik hier langs, al doe ik zelf niets met deze info.

  5. Inmiddels heb ik er een flinke aanvulling onder geprakt. Denk ik even een simpel blogje te maken en dan loopt het na 2 opmerkingen alweer op een flinke zoekpartij (met leuke vondsten) uit. :-)

  6. Op jouw blog leer ik nog eens iets
    over de omgeving waarin ik fiets ;-)

  7. @FT: Ik leer er zelf ook wat van, de commentaren zetten me tot zoeken aan. Net nog even het inwonertal naar beneden bijgetsteld. 480 vond ik nogal veel, maar daar blijken de gehuchten Noordermeer en Baarsdorpermeer bij in te zitten. Die mensen hadden geen vlag uit omdat zij zich vast geen Zuidermeerders voelen. :-)

  8. Volgens mij zijn die (té) grote kerken een kwestie van prestige, zo van “onze kerk is veel groter dan die van jullie”, maar ik weet het niet zeker, hoor.
    Moeten wij nu foto’s van die PENhuisjes naar jou sturen of naar iemand anders? Ik heb even niet zo opgelet.

    Nou fiets ze maar lekker en groetjes Th.

  9. Een mooie log.
    Kleine kerktorens, hadden die niet iets te maken met de rijkdom van de
    inwoners/opdrachtgevers van een kerkgemeente? Hoe meer geld hoe hoger de toren? Prestige, inderdaad.

  10. @Thérèse: Geen foto’s sturen, ik hou mezelf al voldoende bezig. :-)

    Kan wel naar Sjoerd. Die verzameld ze over heel de wereld.

    Zelf had ik bedacht om ze alleen in Noord-Kennmerland in kaart te brengen tijdens m’n fietstochtjes met het idee om een fietsroute langs de mooiste te bedenken. Deze staat er buiten in Westfriesland, maar omdat er tegeltjes op zitten van de Kennemerllandse Elektrictiteitsmaatschappij zet ik ze toch maar op de foto. Daarbij heb ik al voor 5 van dat soort blogjes foto’s op de plank liggen en telkens zie ik nieuwe. Die schion tegenover jullie richting Enkhuizen had ik ook gezien, maar niet gefotografeerd. Het houdt natuurlijk een keertje op. :-)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑