Jul-28: Supzooitje

Twee jaar geleden heb ik al eens over een setje suppers geblogd. Sup staat voor ‘Stand-Up Paddle surfing’, waarbij iemand ooit bedacht heeft om zich staande op een surfplank voort te bewegen met een peddel. In het afgelopen jaar is het suppen me hier niet zo opgevallen. Maar dit jaar was het weer raak en reden voor een paar foto’s:

Je ziet ze alleen, maar dus ook in groepsverband en vooral de Singel aan de west- (Geestersingel en Kennemersingel) en zuidkant (Nieuwlandersingel en Baansingel) van de Alkmaarse Binnenstad zijn uiterst geschikt. In de grachten gaat het natuurlijk ook, maar bij het Noord-Hollands Kanaal is het oppassen voor de grotere schepen.

De vorige keer lukte het me niet om een brugbukker (m/v) op de foto te zetten. Nu dus wel bij de Rootorenbrug (nr 16 op de m’n bruggenkaart).

Veel bruggen hebben hier maar een doorvaar (doorsup) hoogte van 90 cm. Bij de rondvaartboot is dat gebuk 1 van dé attracties, maar het zorgt er dus ook voor dat suppers hier iets meer aan bewegen moeten doen.

Geplaatst op 2015-07-28, in Alkmaar, Brugmatig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Afgelopen vakantie zag ik het staande peddelen regelmatig op de Kieler Förde, het water wat van de Oostzee afkomt richting Kiel. Tussen de grote cruiseschepen en vrachtboten zag je de mensen peddelen. Best eng. Ik had het hier in Nederland nog nooit gezien.

  2. Ik vind het helemaal geweldig…

  3. In Frankrijk doen ze het met kleine bootjes, geen peddel maar een duwstok, die ze steeds draaien en aan twee kanten gebruiken. Bij bruggen moeten ze er helemaal plat in gaan liggen. Dit suppen deed ik in 1980 al.

  4. @Mack: Je bedoelt waarschijnlijk kloeten , wat ze nog wel doen in Langedijk en Giethoorn en ik ook gezien heb in Frankrijk net ten noorden van Saint-Nazaire.

    Dat kan hier in de Alkmaarse grachten ook prima en ik zie het wel eens. Het kan alleen als het niet te diep is.

  5. Ja, maar de bootjes zijn nog platter. Maar inderdaad, cloutèn. ;)

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

