Aug-04: 4 Buizicht

In Zeddam was het ook erg warm en dat bleef het tot diep in de nacht. Gelukkig kwam toen eindelijk de (door het KNMI beloofde) stortbui. Dat ding zou al aan het eind van de middag komen en was dus duidelijk flink overtijd. Na die bui koelde het gelukkig iets af en kon ik eindelijk de slaap vatten.

De volgende dag ging ik op zoek naar m’n kennis. Haar oude huis wist ik wel te vinden, maar dat stond te koop met alle luxaflexen dicht. Ik wist dat ze zou verhuizen en ook zo ongeveer waar naartoe. Dus ging ik net als gisteren nog maar eens rondneuzen in hartje Wehl.

Wat gisteren dus niet lukte, lukte nu in 1 keer. Ik reed zo op het nieuwe apartementengebouw af en het was me wel duidelijk dat zij daar moest wonen. En jawel op 1 van de brievenbussen stond haar naam. Zoals verwacht was ze thuis en ze vond het erg leuk dat ik even langskwam.

Toen ik met haar meeliep naar de keuken om nog een rondje koffie te halen, zag ik opeens een foto van de ‘Witte poort’ aan de muur hangen. Toen schoot me weer te binnen dat zij daar als vondeling opgegroeid is. We kregen het er dan ook over dat ik er deze rit had overnacht.

Diep uit mijn fietstas haalde ik een mooie VVV-folder van Kampen. Die had ik gekregen voor het plattegrondje. Mijn kennis was het ontzettend blij mee omdat er veel foto’s in stonden. Als ik dat eerder had bedacht dan had ik een 2de folder meegenomen en die had ik dan wat netter bewaard. Maar ook met deze gebruikte versie was ze al heel blij en binnenkort stuur ik een setje van m´n foto´s die ik in Kampen gemaakt heb.

Pas na 2-en stapte ik weer op. De afkoeling die de bui van afgelopen nacht had gegeven was volledig vertrokken. Het was weer flink heet en nog benauwder door de hogere luchtvochtigheid. Via Beek kwam ik bij Elten nog een miezerig stukje door Duitsland om via Tolkamer bij Pannederden uit te komen.

Net over het Pannerdensch Kanaal trof ik een terrasje met hotel. Dat kwam goed uit. Ik moest niet alleen bar nodig poepen, maar had ook de indruk dat een zware bui me aan het inhalen was. Een halve cola later begon het dan ook te druppen. En nog een halve cola later hield dat weer op. De bui zag ik van Kleve naar Arnhem gaan. Daar zal het flink gestort en mogelijk gehageld hebben. Op het randje had ik er nagenoeg geen last van. (Dat hotel heet ‘Rijnzicht’, maar die rivier is vanaf daar niet te zien. De naam ‘Pannerdensch Kanaalzicht’ zal wel te lang geweest zijn.)

Ik heb nog even bij het fort van Doornenburg gekeken en ben doorgefietst naar Gendt en Bemmel. Zo’n 68km later zat ik in hartje Nijmegen in een stadshotel waar ik een paar jaar terug ook overnacht heb. Na wat speuren vond ik ook weer de bistro waar ik een goede eetherinnering aan had.

Het idee was om, net als de voorgaande dagen, weer heerlijk buiten op een terrasje te eten. Maar eerlijk gezegd zag ik de bui al hangen. Ik nam dus plaats in de open serre. Zo zat ik in de buitenlucht met een glazendak boven m’n hoofd. Dat bleek een slimme keus. Nog geen kwartier later ging de buiwering automatisch omhoog en zat ik achter gesloten glas.

Vlak Daarna barstte de voorziene bui in alle hevigheid los. Niet alleen stortregen, maar ook zeer hevige wind. Obers moesten in de stromende regen achter de terrasstoelen aan die meters ver weg waaiden. En dan te bedenken dat het nog redelijk zware stoelen waren met een stalen frame.

Op mijn plek zat ik eerste klas waar het om de bliksem ging. Ik heb er zeker 40 grote gezien die van tussen de wolken oversloegen. Inslagen of uitslagen naar of uit de grond waren er niet alhoewel de zware dreunen anders deden vermoeden. Dit taferreel hield anderhalf uur aan. Mij maakte het niet uit ik had geen haast en op TV was zeker niet zo’n spectaculair programma.

(beginRoutekaart met foto’svervolg

Geplaatst op 2008-08-04, in Klimatig, Zwerfmatig-8a en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Dat doe ik ook vaker, achter het glas in de serre naar de bliksem kijken. Heel spectaculair af en toe. En een buitje kan geen kwaad als je er zelf niet in zit…

  2. Ik hou niet onweer en zeker niet van de bliksem…

  3. Wat mij betreft was je in het mooiste stuk van Nederland, daar rond Tolkamer.

  4. Jammer, dat het pontje over de Waal niet vaarde, had je mooi door het kleinste dorp van Nederland, Persingen, kunnen fietsen en dat nadat je in het kleinste stadje bent geweest, Xiwel. Maar ja, dat pontje vaart al maanden niet en dat alleen vanwege een paar betonnen platen, die het water in moeten, zodat er makkelijker op het pontje gegaan kan worden. Maar voor wie? Rolstoelers kunnen daar toch niet komen.

  5. @Vedat: Ik was niet van plan om naar Ubbergen (of Nijmegen) te fietsen. Daar was ik al eens geweest. Eigenlijk wilde ik meer richting west, maar kwam er bij Oosterhout achter dat het al 19 uur was. Toen ben ik maar op zeker gegaan naar Nijmegen. Achteraf geen slechte keuze met dat prachtige uitzicht op die zware bui. :-)

  6. @Mack: Toch is het gebied rond Kampen ook best mooi. Zelf durf ik niet te zeggen wat het mooiste stukje Nederland is. Maar als ik kiezen moet, dan denk ik de Schoorlse Duinen het voor mij worden.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

