Nov-16: 1264 Unterstedt

Van Scharnebeck was het maar een kleine 10km naar Lüneburg. Ik verwachtte niet zoveel van deze grotere stad en dat had ik goed mis. Het is een heuse Hanzestad of zoals ze zelf aangeven: ‘Die Hansestadt‘. In het centrum was het gezellig druk met een markt en het zonnige weer deed de rest. Veel oude handelshuizen en natuurlijk het Hanzehavenkraantje.

Die heb ik vaker gezien o.a. in Stade en Würzburg. Deze hing boven het gekanaliseerde riviertje door de binnenstad. Meer water was er niet en dat zal aan de hogere ligging liggen. Na een koffie-met-gebakstop en wat rondkijken dacht ik het allemaal wel gezien te hebben. Dat had ik mis. Bij het uitfietsen kwam ik aan de noordwestkant nog door een leuk authentiek wijkje. Deze 24ste September zat dus duidelijk mee.

En nu ik hier was, moest ook de Lüneburger Heide er aan geloven. Het natuurpark met die naam lag er een stuk vandaan. Het lag niet eens in Kreis Lüneburg, maar in Kreis Harburg (een voorstadje van Hamburg). Via mooie glooiende landweggetjes was dat geen enkel probleem. Bij Döhle zat ik aan de rand. Dat gehucht stond vol met paardenwagens en borden dat die wagens niet overal mochten staan of rijden.

Ik bedacht midden door dit park te fietsen via Wilsede. Op mijn kaart stond daar geen weg naartoe. Er was echter wel een weggetje en die was voorzien van een lastig bord. Het woord  ‘Sondergenemigung’ bracht me wat van slag. Eigenlijk geen idee wat het betekende. Zou ik ergens een toegangskaart moeten kopen zoals bij de PWN-duinen in Noord-Holland? Gelukkig stond er een stel naast hun fietsen en zij wisten me duidelijk te maken dat het om een autovergunning voor bewoners en hun bezoekers ging. (Dan snap ik meteen waarom veel parkerende Duitsers problemen hebben met onze term ‘m.u.v. Vergunninghouders’.)

Het bleek dus om een vrijwel autovrij gebied te gaan. Sterker nog, na dit bord heb ik geen auto meer gezien, alleen lopers (mens/paard) en fietsers. Dat stel rade me een bepaalde route aan, zodat ik zoveel mogelijk hei zou zien. Ik denk dat dat klopte. Het was een halfverhard zandpad en na een paar kilometer stuitte ik op een kudde van zeker 200 schapen. De herder loodste ze netjes achter me om. Later kwam ik nog 2 van die grote graasploegen tegen.

Wilsede zelf is niet meer dan 20 oude boerderijen, type grote plaggenhut die je ook in Drenthe treft. Duidelijk een soort openluchtmuseum met bewoners. Bij een restaurantje vroeg ik om het meest originele streekgerecht. De opschepster mompelde wat over een soep met aardappelen, erten en worst. En net als een stel andere toeristen at ik dat buiten aan een oude picknick-tafel op. Het bleek gewoon om een grote bak Hema-snert te gaan. Het smaakte exact hetzelfde, alleen was de inhoud 2x zo groot en de dikke worst (van heideschapenvlees) mat ruim 20cm. Het smaakte uitstekend, maar doe mij toch maar de beter gekruide Gelderse worst.

Hier hielden de ‘wegwijzertjes’ op. Echte fietswegwijzers waren er niet, er stonden alleen wat houten wandelwegwijzers naar uitzichtpunten. Ik zag mijn kans schoon om echt te zwerven. Dit grote gebied zou toch ook wel een uitgang aan de westkant hebben? Gelukkig was het zonnig en was het eenvoudig om zoveel mogelijk (zand)paden richting west te kiezen. Dat bracht me in Oberhavelsbeck. Die nederzetting lag aan een grotere weg en er stond een uitgebreide plattegrond. Die gaf aan dat er nog een zandpad richting west was bij het even kleine Niederhavelsbeck. Dus na 500 meter asfaltweg ging ik weer 100% voor de rimboe.

Na 100 meter was er geen spoor meer in het zand te bekennen. Geen fietsbandspoor en zelfs geen voetafdrukken. De volgende 10km heb ik dan ook flink gedwaald door een geheel verlaten landschap. Die dag, en mogelijk die maand en wie weet zelfs dit jaar, was ik waarschijnlijk de enige die zo dwars door dit natuurgebied ging. En het was er mooi en vooral stil. Tot ik auto’s hoorde en ik bij de B3 kwam vlakbij Heber. Mijn ‘doorsteekje’ was me gelukt. Dat fietsen over die zandpaden viel wel mee. Aan de kanten waren die redelijk vast.

In Schneverdingen vond ik het nog wat vroeg om naar een kamer te zoeken. Net toen ik daar een ijsje at stopte er een lijnbus met een forse fietsaanhanger. Op de foto is te zien dat de chauffeur de fiets van de vrouw in die aanhanger plaatst. Een mooi en snel systeem dat ik in NL nog niet gezien heb. Zelf fietste ik verder. Rotenburg aan de Wümme leek me wel wat. Ik ben al eens in vergelijkbare plaatsnamen geweest aan de Tauber, Neckar, Saale en Fulda. Maar helaas de hotels waren er compleet vol. Ik zat te dicht bij Bremen en had zware concurrentie van zakenreizigers en monteurs.

Een van de hotels raadde me aan om richting Verden te gaan. Onderweg zou ik dan wel het een en ander tegenkomen. En ze had gelijk. 5km verder in Unterstedt vond ik een B&B. Een boerderij die een kamer of 20 had. Ook allemaal vol behalve een 4-persoons familiekamer, die ik voor een 1-persoonsprijs kreeg. Het was een soort maisonette-kamer met alle voorzieningen. Onder had ik een hal met tafel en een badkamer en boven waren 4 bedden waar ik er maar 1 van beslapen heb. Gelukkig was er een Chinees restaurant om de hoek en hoefde ik niet terug naar Rotenburg voor een maaltijd.

(overzicht | vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2008-11-16, in Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Dat lijkt me wel moeilijk rijden, zo’n bus met aanhanger. Bij ons op de dijk zou dat geheid problemen gaan geven, want daar moet al het verkeer steeds wegduiken tussen geparkeerde auto’s.
    Misschien hebben ze in Duitsland in het algemeen wat meer ruimte op de weg?

  2. Bus met aanhanger vind ik een mooi systeem in Duitsland. Dat mogen ze hier ook wel invoeren. Het is nu zelfs zo, als er bussen ingezet worden, omdat de trein om wat voor reden dan ook niet meer rijdt, dan ben je als fietser de dupe. Je mag wel mee, maar zonder fiets.

  3. @Vedat: 4 jaar terug had ik dat in Duitsland tussen Stade en Hamburg. De treinen stopten er mee vanwege een seinprobleem. Vervolgens kwam er een gewone reisbus die halverwege zo’n instap naast een WC’tje heeft. Via die weg heb ik toen mijn fiets naarbinnen gekregen en kon ik ‘m meenemen in het gangpad. Ik had toen heel wat bekijks, maar het lukte me wel. :-)
    Maar je hebt gelijk, hier in NL zullen ze niet zo flexibel zijn.

  4. @Thyme: Ik denk aan een strandbus bij ons in de omgeving. Die gaat tussen het station van Alkmaar en Bergen aan Zee. Dat ding rijdt leeg rond. Mensen kiezen liever voor het ongemak dat ze hun auto niet kwijt kunnen of pakken de fiets. Met de auto kan je bijvoorbeeld een bolderwagen meenemen en met de huidige bus gaat dat niet lukken. Zelf denk ik dat zo’n aanhanger ook dat probleem kan oplossen. Mensen durven eerder naar het strand te fietsen als ze weten dat ze die met de bus mee terug kunnen nemen als de heenrit hen toch te lang bleek te zijn. Zo’n bolderwagen moet je ook wel in die aanhanger kunnen krijgen. Daarnaast lijkt het me wat voor de interliners die als trein op de weg functioneren. Elke stadsdienst of belbus door smalle dorpen hoeven van mij niet van zo’n aanhanger voorzien te worden. :-)
    Het voordeel is ook dat je geen bus hoeft te verbouwen en de busmaatschappij het vrijwel zonder kosten een tijdje kan proberen.

  5. Wat een mooie foto zit er verstopt onder dat schip…

  6. Bij ons in Erfurt rijdt er ’s weekends een speciale fietsbus richting Ilmenau. Die heeft ook een fietsaanhanger, maar wel een die gesloten is. Ik heb er een keer gebruik van gemaakt.
    Het stadje ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb me wel eens laten uitleggen wat een Hansestadt eigenlijk betekent, maar ik ben het vergeten. En Sondergenehmigung is gewoon vergunning, maar dat had je waarschijnlijk wel begrepen.

  7. @Bob: Zoiets had ik al in gedachen voordat ik met doe mensen sprak. Mijn probleem zat er in of ik ook zo’n uitzonderingsname nodig had en waar ik die dan kon bekomen. Ik had geen zin in een bekeuring van de heidewachter. Overigens aten die een tafeltjes, 3 stuks die ook op de fiets waren. Gelukkig hadden alleen auto’s zoiets nodig en dat zal wel lastig of extreem duur zijn, want ik heb er niet een gezien in dat gebied.
    De Hanze was een handelsverbond van steden in Noord-Duitsland, Nederland, Zweden en nog wat spul rond de Noordzee. Daar is goed op te Googelen. Voor Rostock, Greifswald, Stralsund, Wismar, Lübeck, Hamburg en Bremen beginnen de kentekens met een H van Hansestadt. Die van o.m. Lüneburg, Stade, Anklam, Kiel, Goslar, Frankfurt/Oder en Erfurt niet.

  8. Ik krijg allerlei oude berichten van jou als nieuw door. Vandaag bijvoorbeeld:
    dec 06 Hemarondje
    nov 16 Interstedt
    feb 29 Hollandse Eenheidsprijzen
    apr 10 Onvindbaar
    jun 06 Fietssnelweg?
    Weet je hoe dit kan?

  9. @Greet: Dat zit er in dat ik op o.a. die berichten onderhoud heb gepleegd. Na de verhuizing waren in die berichten de foto’s nog niet teruggeplaatst en ze zaten nog vol met oude linken naar web-log. Verder heb ik meteen wat tags toegevoegd. Voorheen deed ik dat niet omdat het bij de oude versies van web-log niet goed werkte. Bij wordpress werkt het wel goed.

    Het is opvallend dat sommige feedreaders (Sjoerd heeft het ook) bij zoiets wel een update krijgen en anderen niet. Welk systeem gebruik je?

  10. Atom? Kan dat? Ik heb er geen verstand van. Maar bedankt voor je antwoord.

    Ik weet dat je vroeger op web-log zat. Na de verhuizing ben ik jou, evenals vele andere blogs, kwijtgeraakt.

  11. @Greet: Daar hebben heeft Margo ooit de
    http://uitwijkpost.wordpress.com/alle-nieuwe-blogadressen/
    voor bedacht.

    Atom kan heel goed. Ben benieuwd of Sjoerd die ook gebruikt. De rijtjes met laatst bijgewerkte blogs bij blogspot raakt ook door mijn gedoe van slag. Dan sta ik opeens weer onderaan met een 3 jaar oud bericht. Ik vind het niet zo erg, dan krijgt die ook weer eens de aandacht. En ik denk ook niet dat ik er iets tegen kan doen, behalve dan dat ik mijn weblog niet verder compleet maak. Van de foto’s mist nog 2/3de.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s