Nov-27: 1572 Emden

Rond een half 10 vertrok ik uit Esens richting Wattenmeer. De ochtendmist was er weer en op veel plekken zag ik geen hand voor ogen. Erg link was dat niet, ik fietste over een dijkje waar geen auto mag komen. Bij Bensersiel zag ik net het pontje naar Langeoog voor mijn neus de mist in gaan. Niet dat ik dat zo’n drama vond, want zo’n vaartochtje en eiland in de mist zal ook niet veel aan zijn.

Ik fietste langs de Waddenzee westwaarts tot Domumersiel. het mag duidelijk zijn dat hier nogal wat siel-plaatsen zijn, zoals in noord-Nederland tig zijl-plaatsen voorkomen. Dit plaatsje was wel aardig. Verder langs deze mistige dijk zag ik niet zitten. Ik sloeg dan ook linksaf naar Domum, wat me iets groter leek.

Veel groter was het niet, maar ze hadden er wel een bakker met koffie en een fraai slot. De totaal verkleurde boom en de grauwe achtergrond geven duidelijk weer dat het vet herfst was.
En net als gisteren klaarde ook nu de lucht op. Alleen was het wel inmiddels half twee en had ik het dus een uur of 4 zonder vergezichten moeten doen.

In Hage had ik mijn eerste lekke band. Niet verwonderlijk, het was zaterdagmiddag (dus als er al een fietsenmaker geweest was, dan zou die op slot zijn), ik was van huis gegaan met behoorlijk versleten/gladde buitenbanden en ik had 10 minuten eerder wild geplast en zag toen dat mijn fiets rondom in de glassplintertjes stond geparkeerd. Mijn idee om voorzichtig de fiets uit dit probleemgebied te tillen had dus niet geholpen. Maar goed, ik had een reserve binnenband mee en heb natuurlijk eerst het miezerige stukje glas uit mijn buitenband gepeuterd. Vijf minuten later was ik weer onderweg met stralend zonnig weer.

Dat deed me op Norddeich afsturen. Misschien was een tochtje naar Norderney wel wat. Dat is een groter eiland en daar gaan vast meer schepen per dag naartoe. Dat laatste klopte. Je kan er 8x per dag een grote autopont nemen en de volgende zou over 7 kwartier vertrekken. Norderney is qua grootte een kruising tussen Texel en Terschelling. Ik kwam in Norddeich via wat landweggetjes en zag bij de haven pas hoe populair Norderney is. Het ruime parkeerterrein stond al mudjevol met auto’s en de 4km lange hoofdweg daar naartoe ook. Dat ging nog wel 5 ponten duren eer dat spul op het eiland was.

Dat gezien hebbende hoefde ik niet meer zo nodig en ging ik richting Greetsiel. Dat was me aangeraden door het echtpaar in Esens. Ze vonden dat een leuk havenplaatsje. Ze waren niet de enige met die gedachte. Het bleek een soort Volendam te zijn waar ik een paar duizend geparkeerde fietsen trof. Geparkeerde auto’s en bussen waren er ook, maar die stonden op een parkeerterrein verderop. In het miezerige plaatsje kon je over de hoofden lopen. Straatmuziekanten met zeemansliederen completeerde het geheel. Touristischer had ik het deze vakantie nog niet getroffen.

Ik zou er ook kunnen overnachten, maar daar had ik weinig trek in. Daarbij was het wat vroeg en ik wilde nog wat genieten van de zon. Drie kilometer verder was ik weer van alle fietsers af en reed ik door een serie kleine dorpjes naar Emden. Midden in het centrum vond ik een goed hotelletje. Emden is een wat grotere stad. Echt gezellig vond ik het niet, een beetje een kruising tussen Den Helder en Delfzijl. Qua interessantheid vond ik het middelmatig.

Dat inzicht veranderde toen ik in de hotelkamer een plattegrondje bekeek. Daarop stond een ‘Kesselschleuse’ aangegeven. Na het omdouchen meteen naar de oostelijke stadswal gewandeld om te zien wat zo’n ketelsluis inhield. Het bleek om een vierwegsluis (De volgend morgen met hoogwater.) te gaan, ofwel een sluis op een kruispunt van waterwegen waarbij alle kanalen een andere waterhoogte mogen hebben. Ik wist van het bestaan van een zeer oude driewegsluis in het Canal du Midi. Die heb ik ooit op 300 meter gemist. Dat wil zeggen ik ben van Vias naar Agde gefietst, maar wist niet van het bestaan en die sluis is me toen niet opgevallen.

Nu dus wel en deze was dus nog unieker. Ik wist niet van het bestaan van een dergelijke sluis en zou dus niet weten of en waar er nog een soortgenoot te vinden is. Deze kruissluis was een jaar terug netjes opgeknapt en wordt gebruikt. Over de noord- en oostkolk zijn 2 draaibruggen voor fietsverkeer. De ‘Internationale’ Dollard-Route (fietsroute) gaat daar over. Helaas is het niet mogelijk om een complete foto te maken, dan is het weer handig dat vogels van maps.live.com (luchtfoto) langs gevlogen zijn. Ik zal wel afwijken, maar hier was ik dus de enige tourist.

(overzicht | vervolg)

Advertenties

Geplaatst op 2008-11-27, in Kunstmatig, Zwerfmatig-8s en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Aha, nu begrijp ik wat een kruissluis eigenlijk is.

  2. Ja zeg!! In het canal du midi ging er een kanaal via een brug over een rivier, dat is heel wat anders! Nu ben ik op een dwaalspoor gebracht!

  3. @Mack: Ik heb even een link toegoegd naar de luchtfoto van die 3-wegsluis. Tot een jaar terug was die nog niet zo fraai in Google-maps of wat anders te vinden. Nu ik weet waar ie precies ligt, weet ik ook dat ik hem op 300 meter gemist heb.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s