Dec-09: Burcht of Slot?

In de afgelopen dagen heb ik m’n fietsvakantie van 2007 gereanimeerd. Dat was bijna de laatste die door wegminlog was gemold. Ik heb de foto’s wat groter op eigen fotopagina’s teruggezet. Destijds stonden de foto’s nog los en kwamen per stuk als je op een fotootje klikte. Verder natuurlijk ook hier de linken hersteld en tags toegevoegd.

Een zeer opzienbarende vakantie was het niet, maar wat me wel opviel was dat ik in Nederland langs flink wat kastelen kwam zoals Ammersoyen, Heesch, Helmond, Wijnandsrade en ‘s-Heerenberg. Met daarbij nog wat vergelijkbare bouwwerken rond de Moezel. Al een tijdje gebruik ik daar 2 tags voor, een Burcht of een Slot. Kasteel gebruik ik niet als tag en Citadel (een versterkte stad) weer wel.

De teller voor Burcht en Slot staan beide rond 25. Ik heb er wel veel meer gezien, maar die waren in fietsvakanties van voor het webloggen. Ook daar wil ik er in de komende jaren een paar van terugplaatsen. Die hebben nooit op web-log.nl gestaan, maar wel op mijn eerder gesneuvelde website. Die verhalen waren een stuk simpeler met een A4’tje aan text per 2000 km.

Voor mezelf heb ik bij Burcht een voorstelling van een robuust, saai en oud bouwwerk, al dan niet op een heuveltop met als doel verdediging. Dus een Fort of Vesting valt bij mij ook onder een Burcht. . Een slot zie ik als later, luxer en minder militair en als het een kan met een mooie tuin. Meer iets als Paleizen of Landhuizen. (Kortom een vrouwtjes Burcht.)

Mogelijk komt dat door Paleis Soestdijk dat oorspronkelijk een ‘Jachtslot’ was.
Maar meer nog door Coburg. Die hadden in de stad een Slot waar je zo omheen kon lopen en dat een jaar of 300 oud was en boven op de heuvel hebben ze een veel oudere onneembare Burcht.

Veste Coburg of Burg Coburg stamt uit 1225. Is boven op een heuvel geparkeerd en heeft dubbele zware muren met daartussen een droge gracht. . Schloss Ehrenburg of Paleis Ehrenburg is duidelijk anders. Het ligt beneden in het centrum van Coburg. Wat je ziet is van rond 1850 (alhoewel het al bestaat sinds 1543). Duidelijk luxer en een makkie voor elke inbreker.

Op die manier kon ik deze bouwwerken wel aardig opdelen, al zijn er ook wat Burchten die later meer tot een Slot zijn verbouwd.

Als typische Burcht zie ik:

Alken (GER-RP),
Ammerzoden (NED-GE),
Angers (FRA-PL),
Antwerpen (Het Steen, BEL-VL),
Arundel (GBR-EN *),
Athlone (IRL *),
Bamburgh (GBR-EN),
Barbaste (FRA-AQ),
Biedenkopf (GER-HE),
Caernarfon (GBR-WA *),
Coburg Burcht (GER-BY),
Conwy (GBR-WA),
De la Roche (FRA-RA),
Dillenburg (GER-HE),
Ferrara (ITA *),
Fougères (FRA-NM),
Friedberg (GER-HE),
Gent (BEL-VL *),
Heemskerk (Assumburg NED-NH),
Heeswijk (NED-NB),
Helmond (NED-NB),
Helsingor (DEN *),
Hornberg (GER-BW),
Kipfenberg (GER-BY),
Kufstein (AUT),
Langeais (FRA-CE),
Lassay-les-Châteaux (FRA-NM),
Leiden (NED-ZH),
Lismore (IRL *),
Loket (CZE),
Medemblik (Radboud NED-NH),
Montbéliard (FRA-FC),
Muiderslot (NED-NH),
Nürnberg (GER-BY),
Oebisfelde (GER-ST),
Pappenheim (GER-BY),
Runkel (GER-HE),
Santpoort (Brederode NED-NH),
Sirmione (ITA *),
Stolberg (GER-NW),
Stirling (GBR-SC *),
Taranto (ITA *),
Sully (FRA-CE),
Vaassen (NED-GE),
Waldeck (GER-HE),
Wellmich (Maus, GER-RP),
Würzburg (GER-BY),
Zwingenberg (GER-BW)

. En deze zie ik meer als Slot:

Aschaffenburg (GER-BY),
Bayreuth (GER-BY),
Bentheim (GER-NI),
Braunschweig (GER-NI),
Bruchsal (GER-BW),
Chambord (FRA-CE),
Chenonceau (FRA-CE),
Coburg Slot (GER-BY),
Děčín (CZE),
Dornum (GER-NI),
Dresden (GER-SN),
Duchcov (CZE),
Dunrobin (GBR-SC),
Fontainebleau (FRA-CE),
Gondorf (GER-RP),
Fürstenau (GER-NI),
Gotha (GER-TH),
Greiz (GER-TH),
Heemskerk (Marquette NED-NH),
‘s-Heerenberg (NED-GE),
Heidenheim (GER-BW),
Hooghe Vuursche (NED-UT),
Immenstaad (GER-BW),
Ingolstadt (GER-BY),
Karlsruhe (GER-BW),
Krenkerup (DEN),
Lüdinghausen (GER-NW),
Maintenon (FRA-CE*),
Marburg (GER-HE),
Meiningen (GER-TH),
Neuburg a/d Donau (GER-BY),
NeuSchwanstein (GER-BY),
Nijenhuis (te Diepenheim NED-OV),
Nordkirchen (GER-NW),
Pillnitz (GER-SN),
Prettin (GER-ST),
Rastatt (GER-BW),
Rigny-Ussé (FRA-CE),
Saint-Germain-en-Laye (FRA-IF*),
Schwerin (GER-MV),
Soestdijk (NED-UT *),
Tangermünde (GER-ST),
Terveurne (BEL-VL),
Torgau (GER-SN),
Twickel (NED-OV),
Voorst (te Almen NED-OV),
Weida (GER-TH),
Weilburg (GER-HE),
Werneck (GER-BY),
Wijnandsrade (NED-LI),
Winsen (Luhe GER-NI),
Zeist (NED-UT),

Maar ja, hoe zit het dan met het ‘Muiderslot’ wat ik toch meer als een Burcht zie? Ik heb daar wel foto’s van gemaakt, maar die waren nog nooit op een weblog gekomen. En hoe zit het dan met een ‘Slotgracht’? Toch duidelijk ook iets ter verdediging. Kortom mijn opdeling tussen Slot en Burcht valt moeilijk te verdedigen.

In Duitsland gebruiken ze Schloss en Burg ook flink door elkaar. Fransen hebben het vooral over een Château en met geluk over Château Forte (een verstevigd kasteel). Maar sommige châteaux zouden wij gewoon landhuizen noemen en andere weer paleizen.

Dit doet me ook denken aan Heemskerk, die op deze manier een Slot en een Burcht heeft. Van beide heb ik al jaren foto’s klaarliggen en 2 daarvan staan nu als link in het bovenstaande lijstje. Toch moet ik daar nodig eens apart over bloggen.

Ik heb nog wat eigen foto’s toegevoegd en dacht dat ik er nog meer zou hebben uit eerdere vakanties. Dat viel tegen. Destijds fietste ik vooral en kocht af en toe een ansichtkaart, zoals deze van Carcassonne (FRA-LR). Dat is echter geen burcht of slot, maar een ommuurde stad zoals Nördlingen, Soest (GER-NW) en Naarden (NED-NH) en die vallen dus meer onder een citadel. Van Sirmione heb ik wel een eigen foto maar niet van hun burcht. Die interesseerde me toen niet. Destijds was ik me er niet van bewust dat ik er 20 jaar later over zou bloggen. M’n 5 recentere foto’s van Soestdijk waren allemaal zeer onscherp. Ik vermoed dat mijn camera ongewenst in de macro-stand stond. Wat dat betreft is Streetview van Google een uitkomst. Die met een *) heb ik van Streetview geschermkopieerd.

In elk geval is dit een aanloop naar het verslag van m’n fietsvakantie van afgelopen September. Die vakantie liep darmmatig beroerd af, maar ook daar kwam ik weer langs mooie gebouwen, rivieren, steden en landschappen. Dus toch maar een verslag verzinnen en foto’s plaatsen. Waarschijnlijk begin ik daar in Januari aan. De eerste quizvraag moet ik nog verzinnen en plaats ik waarschijnlijk op 27 december. U bent bij deze gewaarschuwd. ;-)

Geplaatst op 2014-12-09, in Webmatig, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Wijnandsrade en Amstenrade zijn een slot. Kasteel Hoensbroek een burcht of meer een vesting..

  2. volgens de dikke vandale is
    een slot: een versterkt gebouw of een kasteel
    een burcht: een versterkt kasteel
    een kasteel: een 1:versterkt gebouw; burcht, slot 2:groot en prachtig huis.
    Inderdaad is jouw opdeling slecht te verdedigen, het is net wie je hoort.
    tot slot veel sterkte met je opdeling.

  3. Hier wordt heel eenvoudig, in het Duits (eigenlijk voor kinderen, maar dat zijn we toch allemaal) het verschil tussen een ‘Schloss’ en een ‘Burg’ uitgelegd:
    http://kids.t-online.de/burg-oder-schloss-was-ist-der-unterschied-/id_67383670/index

  4. @Blewbird: Dat onderschrift redelijk wat ik hierboven heb getikt. Punt is dan wel dat het Muiderslot gewoon de Muiderburcht had moeten heten. ;-)

    Er zijn volgens mij ook veel burchten in de loop der eeuwen opgepimpt naar een Slot. Dwz het bijgebouwde is luxer.

  5. @Bytheway: Dat soort beschrijvingen had ik ook op wikipedia gevonden. Daar kom je niet ver mee. Ik vind die van Blewbird beter, maar dat is meer omdat het in mijn straatje past.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

