Dec-16: Bakfietsen

Een paar weken terug hoorde ik dat Halfords er mee stopte. Dat is een halve fietsenwinkel die vooral bekend was van de vouwfietsen, maar ook van auto-accessoires als autoradio’s en wieldoppen. Fietsend Alkmaar zal qua vouwfietsen zeker een beetje misgrijpen, maar ze kunnen nog altijd terecht bij een dik dozijn andere fietsenwinkels, of voor goedkopere versies bij de Hema en anders wel het internet. Vrijwel tegelijk begon een nieuwe bakfietsenzaak op het bedijventerrein Oudorp, waar ze Alkmaarse postcodes hebben.

Ik bedacht daar een foto van te maken voor de website van de regionale Fietsersbond en fietste (omdat het mooi weer was) aansluitend in een ruim rondje naar huis terug. Zo fietste ik nog geen kilometer later langs een leuk bakfietsje met wat bloemen er in. Deze heeft hooguit 24 inch wielen en misschien nog wel kleiner. Was dus een bakfiets voor een kind van rond de 13 jaar of voor een heel kleine volwassene.

Een paar dagen eerder had ik een ballenbakfiets in Overstad op de foto genomen en een maandje terug een bakfiets van een klusser in een zeer authentieke omgeving. Je waant je daar 60 jaar geleden. Vandaag bedacht ik om ze allemaal onder elkaar op een

Bakfietsen-fotopagina

te plaatsen. De bovenste 7 stonden nog niet eerder op dit blog. Gewoon vergeten of niet echt interessant. Maar nu bij elkaar leek het me wel wat. Daaronder staan er nog zeven die ik wel eens op dit blog heb geplaatst. In hoofdzaak zijn het ouderwetse bakfietsen, de Baboe-achtigen zijn me te algemeen en daarvoor laat ik mijn camera in m’n jaszak.

Geplaatst op 2014-12-16, in Alkmaar, Regiomatig, Rijwielmatig en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Hmm, hier is de Halfords ook al verdwenen. Jammer, want ‘de gewone fietsenmaker in de buurt’ verkoopt hier alleen van die 4,99-sloten waar een Amsterdammer heel hard om moet lachen (of huilen) ;-}
    Prachtige bakfietsen-verzameling!

  2. @Jolie: Halfords heeft een paar weken terug haar laatste 59 zaken in Nederland gesloten. Halfords in het Verenigd Konkrijk is er nog wel, maar dat is een duur ommetje voor een fietsslot. Bij de gewone fietsenmakers zijn hier zeker goede sloten te vinden. Goedkopere zijn er bij de Hema en hele goedkope bij de Action. Wel even opletten of het wat voorstelt.

  3. Het verlies van Halfords lijkt me eerder een verlies voor de bezitters van tweedehands auto’s dan voor de fietser. Zo breed was hun assortiment niet. Er zijn een heleboel online-shops waar je wel dat ene speciale onderdeeltje voor je derailleur kan kopen. Dezelfde shop levert natuurlijk ook aan de fietsenmaker.

  4. @Knutselsmurf: Klopt, ik gaf dat ook in m’n eigen woorden aan. Zelf heb ik er voor de vakantie nog een fietsbroek met galgen gekocht. Die zijn bij andere fietsenzaken stukken duurder, omdat je dan professioneler wielrenspul krijgt. Ik ben zeker geen wielrenner, maar vind die galgen wel erg handig.

  5. Die met de klomp is schitterend…

  6. We zien niet zo veel bakfietsen in de omgeving, ik kijk dus met plezier van de foto’s. De klomp is inderdaad prachtig maar de ouderwetse ook. Of het stoppen van Halfords een gemis is weet ik niet, mijn man liep er niet mee weg maar dat komt ook doordat hij ervoor naar Uden moest. Ligt ’n beetje uit de route.

  7. Was die bakkersbakfiets vroeger niet van jouw werkgever?
    Een bakfiets waar een bakker geen brood mee bakt!
    Vroeger kwam de bakker ook bij ons in de straat met zo’n bakfiets en die arme bakkersjongen werd in de winter onder vuur genomen met sneeuwballen, kar vol met sneeuw.

  8. @Bytheway: Ik reed 40 jaar eerder op een gemotoriseerde. .

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

