Nov-04: Dag-4 Doelloos Zuidwaarts

Inmiddels was het zaterdagochtend 5 september. Vermoedelijk heb ik in het hotel ontbeten. En ondanks dat het een behoorlijk sjieke indruk maakte kan ik me van het ontbijt niets meer herinneren. Het weer was redelijk. Met een graad minder dan gisteren werd het zo’n 18 graden. Het bleef wel droog maar ook behoorlijk bewolkt. De wind was een beetje in de rug als ik naar het zuidoosten zou fietsen.

Maar eigenlijk had ik geen idee waar ik naartoe zou gaan. Albert staat nog op m’n lijstje en dan nog een stuk kust tussen Dieppe en Le Havre. Voor de rest is deze omgeving redelijk bekend, overal heb ik wel eens gefietst. Gisteren had ik een landkaart gekocht in Roubaix. Ik had alleen een kaart van Duitsland bij waarin Frankrijk het met 1 A4’tje moet doen. Thuis liggen 14 van een 16-delige Franse regio serie Michelinkaarten en daarvan ontbrak nog het deel van Picardie en Nord. Die had deze kaartenverkoper niet. Ik ging de deur uit met een verse kaart van België, waar dit deel van Frankrijk op staat omdat dat land zo dwars ligt. Kon ik mooi zien waar ik de afgelopen dagen gefietst heb. Gisteren had ik deze nieuwe aanwinst in de tas gestopt en nu ik het even niet wist kwam ie er uit.

Ik bedacht eerst maar eens naar Cambrai te gaan aangezien ik die stad nog niet eerder bekeken had. Via Goeulzin en Arleux had ik een mooie rustige weg, die vastliep op de jaarmarkt van Arleux. Een klein stadje met kilometers markt en onwijs veel mensen op de been. Ik dacht daar loop ik wel even met m’n fiets overheen, maar dat viel dus vies tegen.

Bij Epinoy kwam ik weer bij de grote weg uit, de normale weg naar Cambrai. Aanvankelijk zag ik dat niet zo zitten, ware het niet dat er een paar honderd meter verderop zo’n 50 auto’s langs de kant stonden met allemaal mensen er omheen. Allicht kon ik even kijken wat er gaande was. En terwijl ik er nartoe fietste hoorde ik wat er gaan de was. Er kwam een groot militair vliegtuig over dat daar ging landen. Ik had maar net op tijd mijn camera in de aanslag. Iets dat de mensen al een uur op hun statieven hadden klaar staan. (Net teruggezocht. Het gaat om een Airbus A400M transportvliiegtuig dat die dag plechtig gedoopt werd met de naam en het wapen van ‘Ville de Camrai‘.)

Niet veel later fietste ik dus Cambrai in, die op hun raadhuis een setje Zwarte Pieten met bondmuts en hamer hebben staan. Verder nog een mooie stadspoort, waar de auto’s rondom muurvast stonden. Ik wist ze net buiten de foto te houden (of je moet al door het poortje gluren). Deze stad heeft een enorm verkeersinfarct door ontzettend veel autoverkeer dwars door de stad te sturen. Driewerf dom. Ik ging dus weer snel verder. Weg uit deze vervuilde troep en terug naar de Schelde, die hier al een tijdje Escaut heet. En dat bracht me op het idee dat ik wel eens erg in de buurt van de langste scheepstunnel kon zijn.

Ooit heb ik in 2005 niet zo ver hier vandaan bij Ribemont gezocht. Maar daar was geen heuvel te vinden, laat staan een scheepstunnel. Ik had het dus verkeerd gehoord in een uitzending van ‘Het Bourgondisch Complot’. Veel later kwam ik er achter dat het bij Riqueval was. Dat stond zowaar op mijn Belgische kaart als ‘Souterrain de Riqueval‘. Vanaf Bony bleek ik al boven deze tunnel te vinden en zo’n 6km later trof ik boven de ingang aan de zuidzijde een museum het daarvoor een ‘trekschip’ of beter kettingsleepboot (en m’n tijdelijk geparkeerde fiets). Via een weg van tegen de 20 graden liep ik zo’n 50 meter naar beneden en daar lag nog zo’n ‘Toueur’, maar dan in het kanaal. Ik bedacht hier een eet en drinkpauze te houden ook al omdat het zonnetje zich liet zien. Banken stonden er niet, maar bij de ingang van de tunnel was een muurtje waar ik op kon zitten.

Vijf minuten later hoorde ik gerommel op dat trekschip en niet veel later voer ie voor m’n neus de 5,7km lange tunnel in. Dat gebeurt met een ketting die op de grond ligt en over dat schip loopt. Trekschip of sleepboot zijn niet echt goede woorden om dit systeem te beschrijven. Oorspronkelijk stamt het uit de trekvaart, waarbij mensen en later paarder schepen met een touw trokken en daarbij zelf over een jaagpad liepen. In deze tunnel begon het ook zo, maar dat duurde wel erg lang. Omdat er geen goede ontluchting is mag een schip er niet zelf varen en zo dieseldampen uitstoten.

Nu ligt er dus een ketting op de grond die aan weerszijde aan de vaste wereld is bevestigd. Deze schepen trekken zichzelf aan de ketting door de tunnnel en achter zo’n schip worden andere schepen meegetrokken. Deze kettingsleepboot heeft een elektromotor en stoot dus geen kwalijke dampen uit. Hij ging echter leeg weg om waarschijnlijk een schip van de andere kant op te halen. Dat gaat wel even duren met een vaarsnelheid van maar 2,5km per uur. het geluid bleef dan ook zeer lang uit de tunnelbuis galmen. Mijn dag, die zo vaag begon, kon dus niet meer stuk. Inmiddels stonden wel zo’n 67 fietskilometers op m’n tellertje en stuurde ik maar aan op Saint-Quentin, een grotere stad waar ik wel eens geweest ben.

Daar was het inmiddels tijd om een slaapplaats te zoeken en dat ging redelijk eenvouding. Ik zag een bord met een verwijzing naar een Ibis-budget. Dat is een een iets betere Formule 1, maar dan wel midden in een stad. Alleen werd ik verwezen naar een gewone Ibis (tegenover de grote basiliek) en die zijn een stuk duurder. Voor de deur hing een setje teleurgestelde motorrijders rond. Ik bedacht eerst maar eens dde stad te bekijken, zo laat was het nog niet. En niet veel verder trof ik zomaar die Ibis-budget op een andere plek. Kwam mooi uit, een kamer was geen enkel probleem.

‘s-Avonds heb ik gegeten in een kleine brasserie in een hoek van hun grote marktplein. Wat ik precies heb gegeten is me ontschoten. Wel weet ik dat er iets later 4 ‘Nederlanders’ aan een tafeltje tegenover me gingen zitten en die haalden alle maaltijd door de Google-vertaler. Ze spraken geen woord Frans, behalve een Russische Nederlandse die heel goed Frans sprak. Ik heb me met hun gesprekken behoorlijk vermaakt, en zij hebben geen idee gehad dat ik alles prima verstond.

Saint-Quentin ligt aan de Somme en daar was een groot popconcert gaande midden in de stad. Alles was afgezet met hekken. Dat leverde een leuk spectakel op van hordes mensen die een rondje liepen om een glimp mee te pakken. Het was niet echt mijn muziek en iets herkenbaars heb ik niet gehoord.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2015-11-04, in Zwerfmatig-15 en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Dit gebied staat nog op mijn verlanglijstje. Maar ook ik ben van het zwerffietstype: ik weet meestal niet waar ik uiteindelijk uit zal komen en heb dus ook vaak niet de goede kaarten bij me. Dan weet ik wel dat de benodigde kaart thuis in de derde la links ligt onder die van …., maar ja, daar heb je op zo’n moment weinig aan….

  2. Een mooi verslag. Kaarten…..heerlijk

  3. @Henk50: Zelf denk ik dat het qua omgeving mooier is om de Schelde te volgen tot Riqueval. Omdat ik Kortrijk en Lille wilde zijn heb ik dus een deel van de Schelde gemist. Tussen Maubeuge en Soissons is het ook mooi, nu ben ik dat gekruist. Douai had ik ook meer aandacht mogen geven. Ik kwam daar over 7 aan en na het douchen was het tijd om te eten. De volgende dag had ik meer rond moeten kijken, maar ben dat helaas vergeten. Tussen Arras em Amiens is ook mooi, maar Lens vind ik beduidend minder. Kaarten gebruik ik alleen als ik er niet meer uitkom of om later op aan te tekenen waar ik rond heb gezworven. Niet veel later heb ik nog een overzichtskaart van Frankrijk aangeschaft, omdat die ook nog thuis lag.

  4. Heerlijk is dat als je de mensen verstaat die het zelf echt niet in de gaten hebben.

  5. Wat een schitterende vakantie… Van een scheepstunnel (zo lang!) en een trekschip had ik nog nooit gehoord, zo leer ik nog ns wat :-)

  6. Wat apart die scheepstunnel.

  7. @ Ximaar: ik fiets net als jij doorgaans kaartloos, soms moet ik ’s avonds even bijsturen op een kaart om bijvoorbeeld bij een station uit te kunnen komen. Het gaat om het idee, áls er wat is, heb ik dan een kaart bij me? Meestal kan het zonder. Maar toen ik een paar jaar geleden geschept werd door een Duitse wegpiraat belandde ik in een ziekenhuis waarvan ik geen idee had waar dat was (geen kaart van de omgeving). Moest de familie eerst spoorzoeken. Dat idee dus…

  8. @Henk50: Dat gedeelte net ten noorden van de Eifel is topografisch ook erg lastig. Ik moet het afkloppen, maar meer dan een open knie of een langdurige bronchitis is het bij mij onderfietsweg nooit gekomen. Met een dienstreis (zonder fiets) heb ik ooit een zware griep in Taiwan opgelopen, maar meer dan wat dagen van de wereld door 41 graden koorts en een kort bezoek aan de lokale arts werd dat niet. M’n ouders heb ik pas veel later na thuiskomst verteld dat ik een week boven de 40 koorts had.

    Zelf spaar ik ook landkaarten die ik vaak ’s avonds na het fietsen van aantekeningen voorzie. Een zeer groot deel van West-Europa heb ik in m’n hoofd bij wijze van een flinke topotic. Eigenlijk vind ik het wel leuk om te verdwalen en zo dingen te zien die ik niet verwacht had. Ik laat me ook niet graag opjagen door de tijd om bij een afgesproken hotel of pension te komen. Dat laatste brak me deze keer dus een beetje in Lille op, maar daar kwam ik nog goed uit.

  9. @Dhyan: Als je onderaan op het label Scheepstunnel klikt, dan kom je nog een lange in Bourgogne en een korte in Duitsland tegen.

  10. @Jolie: Ik zou graag een link maken naar de VRT-uitzending van het Bourgondisch Complot maken die me destijds onbedoeld deze tip gaven. Maar helaas is ie op DVD verkrijgbaar en daardoor nergens op het internet te vinden op wat promo’s na.

  11. @Ximaar, ja, dat is een vreemd gebruik.. Alsof mensen van elke film of Dokumentaire die ze willen zien een DVD in huis kunnen opslaan… (ik kan mn eigen backups al slecht kwijt en dan maak ik er m.i. nog te weinig van ook..;-}) Zulke uitzendingen zouden fijn zijn als ‘on-demand’ tegen een kleine bijdrage voor de makers.

  12. Google maps is daarvoor uitgevonden. Zo hebben wij in vreemde steden al vaker kunnen ontdekken waar wij ons precies bevonden. Maar jij bent niet van de smartphones weet ik. :-)

  13. @Margo: Ik probeer te bedenken waar je op reageert. Mogelijk op het feit dat landkaarten uit de winkels en tankstations verdwijnen. Zelf vind ik het wel leuk om op zo’n papieren kaart naderhand m’n route te tekenen. Onderweg gebruik ik doorgaans geen kaart tot ik er niet meer uit kom. Daar kan je een smartphone natuurlijk ook voor gebruiken. Maar met een smartfoon kan je ook gewoon thuisblijven en daar de route met streetview maken. Dat kan ook met een gewone PC. Zelf gebruik ik google maps met streetview veel zoals je inmiddels zult weten. Ik ben een van de weinigen die in google maps kaartjes maakt. Er zijn wel tracking-apps, maar een mooie kaart heb ik daar nog niet van gezien.

    Maar die kaarten gebruik ik vrijwel niet in steden. Daar weet ik doorgaans precies waar ik me bevind.

    Eigenlijk ben ik niet zozeer tegen de smartphone, maar meer tegen de mobiele telefoon en het horloge. Voor veel mensen is een smartphone niet meer dan een combinatie van beide. Elke 3 minuten kijken ze op hun smartphone hoelaat het is en stoppen ‘m dan weer weg.

    Vlak voor m’n vakantie heb ik nog een smartphone overwogen als camera met internet. Er is er een met een goede lens die naar buiten schuift voor een betere brandpuntafstand. Die was me echter te duur en te zwaar en door die lens kan je hem niet goed op ee tafel leggen. Maar over m’n huidige cameraatje blog ik nog een keer apart als alle foto’s van m’n vakantie online staan.

  14. Wij hebben vaak een fly en drive vakantie, en ik ben ook iemand die liever een kaart heeft dan in dit geval een tomtom. je kom ze dan tegen, mensen die een soortgelijke vakantie hebben en dan braaf de tomtom volgen, bah. Als weinig op de kaart kijk om je weleens in verrassende situaties terecht en dat maak een vakantie o.a. zo leuk.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑