Dec-31: Hellingproef

Het heeft even geduurd, maar eindelijk heb ik dan mijn fietsvakantie op m’n website gezet. Deze keer heb ik het een beetje anders gedaan met een beeldverhaal. Ik vond het leuk om daar zelf iets in javascript voor te verzinnen.

zie Fietsvakantie-2005. **)

Zoals gebruikelijk trapte ik deze vakantie ook zomaar een eind heen, onder meer om wat af te vallen. Na een maand bijna niet gefietst te hebben lukte het wonderwel en had ik nergens last van. Een echte route heb ik nooit voor ogen, alles hangt erg af van het weer en wat ik onderweg tegenkom. Via horen zeggen en TV-documentaires heb ik wel wat dingen in m’n hoofd en als dat zo uitkomt, dan fiets ik op zoiets af.

Zo wilde ik altijd al eens Leuven en Soissons zien, wat deze vakantie dan ook lukte. In het prachtige VRT-programma ‘Bourgondisch Complot’ was me een oude scheeptunnel opgevallen, waar schepen met een ketting doorgetrokken worden. Ik had begrepen dat dat bij Ribemont was. Nix te vinden dus. Er lag wel een kanaal en een rivier, maar die gingen niet door een berg.

Bij het kanaal stond wel een touristisch plattegrondje waarop ik zag dat die tunnel aan de andere kant van Sint Quentin lag, zo’n 30km verderop. Daar had ik niet zoveel zin in, komt wel eens een andere keer. In Soissons zag ik dat er bij Braye-le-Laonnaise ook zo’n ‘Souterrain’ was. Die ‘Onder terreinse’ heb ik de volgende dag bekeken.

Een stuk verder net voor Sarrebourg zag ik zomaar een kanaal door een meer. Ook apart. Mijn ouders waren binnenschippers en ik heb een technische tic. Dus dit soort bezienswaardigheden vind ik mooier dan een Cathedraal (die ik overigens ook graag bezichtig).

Het mooist was een scheepslift in de Vogezen. In Sarrebourg wilde ik gemakkelijk met een kanaal mee over de Vogezen. Dat lukte niet echt en het werd toch klimmen over een 400 meter hoge heuvel. Op de kaart zag ik met kleine blauwe letters ‘Incliné’ wat schuine helling betekent. Ik had van kennissen ooit gehoord dat in de Vogezen, net als in het bekendere Belgische Ronquères, een scheepslift of ‘Hellend Vlak’ is. Een klein D-weggetje liep daar het dichtste langs.

Zo kwam ik door Arzviller waar ook een scheepstunnel uit de berg kwam. Een stuk verder kwam ik prachtig langs het kanaal te fietsen. In Lutzelbourg vond ik het wel vreemd dat ik naast wat oude sluisjes nog nix opvallends gezien had. In dit dorp stond een wegwijzer naar dat Plan Incliné ook zomaar de ander kant op. Ik besloot die borden dan maar te volgen ook al was het terugwaards.

Enkele kilometers verder zat een stel Britten op een vangrail en zag ik dat ze naar de scheephelling keken. Met mijn weggetje was ik er dus rakelings achterlangs en onderdoor gefietst en dat had ik nu pas in de gaten. Het is een soort dwarshelling en de beide kanaaldelen buigen uit naar het zuiden, dus van mijn achterlangsweggetje af.


Een mooi ding, dat nog maar 25 jaar oud is. Bij aanvang van m’n vakantie had ik niet in m’n hoofd om dit op te zoeken. Feitelijk bedacht ik het maar 15km van die plek.


**) Aanvankelijk had ik dit verslag met zelfverzonnen fotoscript op mijn website gezet. Toen die website de geest gaf heb ik bij Webminlog een HTML-pagina ingeladen. Maar bij WordPress.com mag beide niet. Ik heb ook geen andere plek meer om eigen HTML-pagina’s te stallen. De huidige (2013,5) oplossing is dat ik de HTML zelf in een Blogspot-bericht zet en vervolgens op de knop druk dat ie niet naar HTML-fouten moet kijken. Dit lijkt te werken.

Geplaatst op 2005-12-31, in Fietsen, Zwerfmatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Xinix, alvast gelukkig nieuwjaar en het allerbeste voor 2006.
    Ik heb net je fietsverslagen gelezen, ook die van 2004 door Duitsland. Heel herkenbaar. Quedlinburg is en blijft leuk. Mijn vriend en ik fietsen ook graag maar dan wel de kortere routes, en dan vooral door Nederland. We willen met Pasen de bollenroute rijden (goed die is maar 38 km, maar wel met schitterend uitzicht hoop ik) en ook willen we ooit nog eens de Elfstedentocht doen. Per fiets of per auto. Ik denk dat de eerste versie makkelijker is omdat je dan echt de natuur in kan.
    Veel plezier vanavond en moge je in 2006 nog veel rondfietsen! (Heb je al een bestemming op het oog?)

  2. @Hette: Fietsen in Nederland is ook erg mooi en doe ik regelmatig. De Schoorlse duinen blijf ik prachtig vinden. Vaak fiets ik er naartoe en vervolgens loop ik daar een stuk. Met lopen zie je nog meer details.
    De Weerribben tussen Giethoorn en Lemmer is ook erg mooi.
    In 2004 fietste ik bewust op Quedlinburg af. Dwz ik had geen route in m’n hoofd, maar wilde die plaats eens zien vanwege onze familiedag.
    Eigenlijk heb ik nooit een route in m’n hoofd. Het is overal mooi, als je de industriegebieden en grote buitenwijken mijdt. Dit jaar was me dat prima gelukt, behalve bij Charleroi. Het helpt ook erg als het droog is en niet te hard waait. :)

  3. een fijn, warm en gelukkig nieuwjaar!
    xxxJac

  4. Lieve schat.
    Heel veel lieve en mooie wensen voor dit jaar 2006..Dat het je dromen.. waar zal maken ..veel liefs van *els. :P :P

  5. Toch maar hopen dat het kabeltje niet breekt als je in dat bakje zit met je bootje. Een beetje laat maar nog het allerbeste voor 2006, dat het een jaar zonder lekke banden mag zijn. :D

  6. Indrukwekkend verslag, Xiwel, mooi Gemaakt ook. WAt denk je ? zal er ten tijde van mijn VUT ( mist het nog bestaat ) er voldoende fietspad over zijn in Europa, of moet ik maar een Sabbatical nemen en eerder gaan fietsen ?

  7. @brownie: Ik rij dat fietspad niet allemaal op hoor. :)
    Ik ben bezig met een paar linkjes toe te voegen aan dat verhaal. Daar zit er ook 1 bij over nieuwe fietsroutes in Frankrijk, waar ik tussen Plan Incliné en Brumath over fietste. Prachtig asfalt ver van autowegen. Erg mooi. Dus zelfs Frankrijk ziet in dat er een toekomst is voor fietsers.
    (Ik ben al aan het savuticallen. :) Fietsen kost vrijwel niets.)
    Ik fiets trouwens net zo lief op rustige D-wegen (Frankrijk heeft daar1000-en van). Voor mij hoeft al dat aparte als fietspaden niet. Doet me erg denken aan aparte mannen en vrouwen toiletten, om maar te zwijgen over Zuid-Afrikaander-toestanden.

  8. Mooi verslag. Jij met je technische tic heeft vast ook belangstelling voor ons naviduct. Het ligt in Enkhuizen of heb je het al lang gezien?
    Heerlijk lijkt mij dat een fietsvakantie, maar niet op mijn eentje.

  9. @Thérèse :: Op mijn NH-pagina staat ie. Dat Naviduct is trouwens van Flevoland. :) Mooier vind ik de overhaal in de Broekerhaven.

  10. Afgelopen zomer waren we met vakantie in Frankrijk, en hebben we ook een paar dagen in de omgeving van Beauvais gezeten. Daar ligt Soissons niet zo ver vandaan als je de borden moet geloven.

  11. Beauvais ligt 120km ten westen van Soissons. Een paar jaar terug was ik daar dichterbij (in Chantilly/Slagroom) toen ik de Oise volgde tussen Pontoise en St. Quentin. Beauvais staat ook te boek als bezienswaardig, maar ik weet niet waarom. Ik heb even hun website bekeken. Ook een oude kerk en veel kasseien. Lijkt dus wel wat op Soissons.

  12. En waar ga je in de zomer van 2006 heen? Al plannen?

  13. ja prachtig die Overhaal. Onze collega Jeannette Eisses woonr er pal naast. Het geluid bij het ‘overhalen’ is minder mooi.
    Overigens ahum ben ik toevallig jarig vandaag…

  14. @Hette: Eigenlijk heb ik nooit en altijd plannen. Dwz zo’n vakantie plan ik voor geen meter. Voor mijn vertrek dacht ik er nog over om maar weer eens Engeland te bezoeken. Het werd dus België en verder.
    Onderweg bedenk ik me ook tig keer. Zo dacht ik er bij Verdun aan om rechtdoor te gaan richting Zweibrücken, maar een dikke bui deed me rechtsaf gaan richting Toul. Bleek een mooie keuze te zijn.
    Bij Nördlingen was ik waarschijnlijk richting Gotha gefietst, als de stevige wind niet zo tegen was.
    Dus ik zwerf maar wat raak en dat is zeer ontspannend. Het mooie is dat de reis de vakantie is en niet het doel. Zo heb ik veel meer vakantie dan de doelzoekers.
    Het terplekke zoeken van een slaapplaats (meestal kleine eenvoudige hotelletjes of grotere zimmerfrei) zie ik ook als een aardige bezigheid.
    Dus misschien ga ik dit jaar naar Engeland of Oosterrijk of xiwel. :)

  15. @Th: Ik ben er al vaak geweest en heb ‘m nog nooit zien Overhalen.

  16. Deze methode van vakantieplannen hield ik met de motor ook altijd aan: een basis idee, maar uiteindelijk kon ik wel heel ergens anders uitkomen, zoals het jaar dat ik vertrok met het voornemen weer eens naar Italië te gaan en via kennissen in Tsjechoslowakije en Duitsland in noord Zweden te belanden.

  17. Toen ik een jaar of 23 was ben ik een keer op Praag afgefietst, om te zien hoe het in het ‘communistische’ Tjechoslowakije was. Viel me alles mee en als fietser had ik er lekker de ruimte omdat er niet zoveel autoverkeer was. Dat ik op de terugweg bij Basel om ben gegaan, had ik me totaal niet voorgenomen.
    Maar een enkele keer is zo’n vakantie in de soep gelopen. 1x van Como via Monaco naar Toulouse. Carcassonne vond ik prachtig en ik overnachte toevallige de nacht voor de GrandPrix in Monaco. Er zaten dus zeker mooie momenten in die vakantie. Toch heb ik er na 2 weken de brui aangegeven en m’n fiets op de trein gezet, waarom weet ik niet meer precies.
    Een andere keer heb ik in Mont-Saint-Michel geen slaapplaats kunnen vinden terwijl het er barst van de hotels. Ik was niet de enige, ook motorrijders en een bestelbusje bleef maar rondrijden om iets te vinden. Uiteindelijk heb ik overnacht in een hotellobby. Achteraf een hele rare ervaring die ook een positief effect had. Ik stond al boven op die puist toen de rest nog in bed lag. Later bleek er geen doorkomen aan, half Parijs liep daar rond vanwegen iets met Pinkesteren. (wist ik veel.)

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑