Jan-21: E-Betegeling

Gisteren blogde Sjoerd over een e-huisje in Nijkerk, waar ik zelf zo’n 3 jaar geleden over heb geblogd. En bij dat huisje viel me de rondomme tegelranden net onder het dak op. Dat zie je vaker. Vaak 4 tegels hoog, soms 3. Doorgaans in de kleur bruinrood. Ik heb er nog wat voorbeelden bij gezocht in Noord-Holland.

Het is dus niet alleen de PGEM (Gelderland) die dit deed, maar ook de PEN (Noord-Holland) en in het wit ook de GEBD (Dordrecht). Geen idee welke functie het heeft en of dat het iets betekent. Het is wel spul van rond 1925. In Alkmaar staat een dienstgebouw van de PEN en daar is de hele bovenverdieping van dergelijke tegeltjes voorzien.

Onderaan ook een andere foto van een blok met 3 woonhuizen in Middenbeemster, waar ook dergelijke tegeltjes op eenzelfde manier zijn verwerkt. Dat gebouw is ontworpen door Jaap Molenaar BNA uit Amsterdam. Kan niet veel van deze architect vinden, maar wel dat dit gebouw tot de expressionistische stijl behoort. Volgens mij heeft ie niets voor de PEN (Provinciaal Electriciteitsbedrijf Noord-holland) te maken.

Bij de PEN was de architect vooral JB van Loghem. Mogelijk is het alleen de bouwstijl die hen verbindt en blijf ik mooi met m’n vragen zitten. Hebben dergelijke tegeltjes een functie en/of betekenis en komt het ook op andere gebouwen voor?

Geplaatst op 2019-01-21, in PEN-matig en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. Misschien een trend? Ook in architectuur zijn modes.

  2. Ik heb er ook geen verklaring voor, maar het valt wel op. Ik heb het idee dat daar een stukje bouwstijl van de Amsterdamse school achter zit.

  3. @Sjoerd en Bertie: Dat vermoed ik ook, maar op andere gebouwen uit die periode zie ik het niet. Die 3 woningen in Middenbeemster zijn echt een uitzondering. Dacht ook dat het te maken kon hebben met brandveiligheid of ventilatie, maar in zie daar geen aanwijzingen voor. Daarbij is het idd in een bepaalde periode tussen 1920 en 1930. De oudere huisje hebben het niet en de nieuwere ook niet. Dwz ze hebben dan nog vaak wel randen rondom in het metselwerk, maar geen tegeltjes.

  4. Dat van die Amsterdamse school was ook mijn gedachte. Maar als ik in Amsterdamse wijken rondkijk, die volgens die architectuur zijn gebouwd, dan zie ik er geen enkel (rood) tegeltje onder de dakranden.

  5. Jawel, die zijn er wel. Ga maar eens kijken in de buurt van de Oostzaanstraat, waar museum het Schip staat. Die tegeltjes of dakpannen zijn een kenmerk van de Amsterdamse School.

  6. @Jeanne: Dank voor het speurwerk. Ik kon overigens maar 1 groot gebouw vinden met tegeltjes die er een beetje op leken. Betreft nr 2 en 4: https://goo.gl/maps/CRb7N4ArA9k en dat gaat de hoek om via het Spaarndammerplantoen naar de Wormerveerstraat.

    De rest is toch vooral baksteen, ook in de omringende straten. Er is wel een mooi tegeltableau: https://goo.gl/maps/qri2Yb34EDM2

  7. Nog wel een apart betonnen GEB-huisje gevonden: https://goo.gl/maps/iLb6pW3KUoB2

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑