Dec-18: Bruggemeester

Zoals overal, zijn er ook in Alkmaar verkeersknelpunten. Een belangrijke hindernis is daarbij het Noord-Hollands Kanaal. Ooit een uitkomst voor de scheepvaart, waarbij Alkmaar ontsloten werd naar Amsterdam en Den Helder. Door de opkomst van het wegverkeer werd dit kanaal een hindernis en moest er een oplossing komen voor de noordelijke ontsluiting van Alkmaar richting West-Friesland. In 1952 werd dat serieus aangepakt met de Friesebrug. Die brug ligt er nu nog en wordt druk gebruikt door alle soorten van verkeer.

Het is een hoofdroute voor het busverkeer naar Heerhugowaard, Langedijk en Purmerend. De vorige gemeenteraad heeft zwaar ingezet op het busverkeer, dat hier niet zo goed van de grond komt. Veel bussen rijden behoorlijk leeg rond, ondanks het eurokaartje voor de stad en het 2-eurokaartje voor de regio. De enige lijn die goed gevuld is, is de 160. Een dienst tussen Heerhugowaard en Bergen die via het station en de hogeschool van Alkmaar rijdt.

Die bus rijdt 4 keer per uur in 2 richtingen over de Friesebrug. De 155, een bus van en naar Langedijk, gaat 2 keer per uur over de brug en is net aan vol te krijgen. Langedijk heeft met 26000 inwoners en geen station, genoeg reden voor meer aanbod. Maar zolang het op de fiets korter en sneller gaat, zijn meer bussen niet nodig. De bus naar Purmerend stelt nog minder voor, die rijdt door 2 lege polder-gemeentes, waar weinig klanten te vergaren zijn.

De vorige gemeenteraad wilde het busvervoer een impuls geven met het Bus-Online project. Vrije busbanen door de stad tot aan Heerhugowaard en daarvoor was een extra Friesebrug nodig. Die brug ligt er bijna. Er is een ontwerp en er zijn inspreekrondes geweest. De 2de Friesebrug komt aan de oostkant van de oude.

Op die nieuwe Friesebrug komen de bussen en de auto’s die de stad verlaten op 1 gezamenlijke baan. Op de oude brug wordt het bus- en autoverkeer gescheiden. Er komt een busbaan die net voor de brug begint en doorloopt over de Kanaalkade tot bijna aan het station. Daarbij is het argument aangevoerd dat richting stad-in/station belangrijker is dan stad-uit.

Klinkt allemaal nog vrij logisch. Toch is dat niet zo. Hieronder een schets zoals het was en zoals het gaat worden. Friese weg Friesche weg

Op de schets heb ik de etmaalhoeveelheden gezet voor bussen en auto’s. Met een oogopslag is te zien dat er iets fout zit. Op de onderste tekening staan maar 1000 auto’s die de stad in gaan. Dat is geen tikfout.

Dezelfde gemeenteraad heeft namelijk ook een plan bedacht voor 1-richting verkeer op de Kanaalkade en de Wageweg. Ik ben een voorstander van dat 1-richtingplan, maar het haalt meteen de noodzaak voor de 2de Friesebrug weg. Auto’s die over de Friesebrug stad-in gaan kunnen in de nieuwe situatie nog maar 1 kant op, en wel naar de Karperton parkeergarage. Met stip het lelijkste gebouw van Alkmaar, dat ruimte biedt aan 436 auto’s. Deze overmaatse Oost-Duitse TL-bak is rechts te bewonderen op de onderstaande foto.

Vanaf de Friesebrug is er nu al een uitvoegstrook naar deze parkeergarage. Op de foto is te zien dat deze strook leeg is. Deze strook is altijd leeg, omdat hier totaal geen capaciteitsprobleem is. Dus waarom deze strook in de nieuwe situatie al voor de Friesebrug moet aanvangen is mij een raadsel. Als die strook na de Friesebrug aanvangt, dan blijven er nog maar 2 rijbanen over en is de oude Friesebrug ruim voldoende. westfriesland wagenweg randersdijk

Daarbij verdwijnen ook vrachtwagens in deze rijrichting. Zij kunnen in de nieuwe situatie geen kant meer op, laat staan dat ze op de Kanaalkade ergens kunnen keren als ze daar te laat achter komen. Frieseweg Friescheweg

Hier wordt dus een berg provinciaal en gemeentelijk geld het kanaal in gegooid. En dat is jammer, want dat geld had goed gebruikt kunnen worden voor goede fiets- en voetgangersstroken. Naast auto’s en bussen gaan er zeer veel fietsers over de Friesebrug. Zij houden in de nieuwe situatie de oude fietsstrook van netto 1,4 meter, die ruim onvoldoende is. Met het bedrag dat niet uitgegeven wordt aan de 2de Friesebrug, moet best iets moois te bedenken zijn voor de fietsers en de voetgangers. noord-hollandsch kanaal noordhollands kanaal

Inmiddels is er ook bewijs voor mijn stelling. De Wageweg is onlangs 1-richting gemaakt. Dat heeft het autoverkeer stad-in gehalveerd en daardoor is er geen bus meer die ook maar 1 seconde hoeft te wachten op de oude Friesebrug. Al het verkeer stad-in rijdt ongehinderd door, ook tijdens de spits.

Nu heeft Alkmaar er een aanvullend ‘probleem’ bij gekregen, we krijgen in Januari een nieuwe Burgemeester. Een frisse blik op Alkmaar lijkt me goed, ware het niet dat deze man zich in de krant gepresenteerd heeft als ‘bruggenbouwer‘. Die ziet natuurlijk zijn kans schoon met de aanleg van de 2de Friesebrug. Ik hoop dat hij door het bovenstaande verhaal begrijpt dat ie zijn bruggenbouw-wens beter kan aanpassen. noordhollandsch kanaal nh-kanaal noorderkade

Dat is niet moeilijk want er zijn genoeg andere bruggen die nodig aangepakt moeten worden. Zo is er de Landmanbrug die volgens de provinciale website al ‘Medio-2005’ aangelegd zou worden. Een prima oplossing om de mensen veilig op de fiets naar de kust te krijgen. Deze brug is er dus nog niet, net als de fietsbrug naast de gevaarlijke Halvemaansbrug in Oudorp die volgens de gemeentelijke website ook in 2005 zou moeten komen. Friesche Brug Frieschebrug

Verder is al enige tijd sprake van een goede fietsbrug naast de spoorbrug en een brug in het verlengde van de Bestevaerstraat. Er mag ook een 2de Ringersbrug komen. Dit is de allerdrukste brug van Alkmaar, die maar 4 meter breed is. Stuk voor stuk bruggen die nuttiger zijn dan de 2de Friesebrug. Frieschebrug

Geplaatst op 2006-12-18, in Alkmaar, Brugmatig, OV-matig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. Dit ga ik morgen wel bestuderen, het is me nu te laat en ik moet morgen vroeg op.

  2. Kan jij daar niet als assistent-burgermeester gaan zitten ? Volgens mij ben jij een grote aanwinst voor de nieuwe burgervader.

  3. Waarom hebben ze jou nog niet aangenomen in de gemeente Alkmaar? Die foto met al die pijlen is te bizar voor woorden. Hoe moet je daar nu uitkomen?

  4. jij bent een knap logisticus. Ik heb een kennis in de buurt van Hoorn, volgend jaar ga ik het allemaal te rplaatste tegen het licht houden.

  5. @Ellen en Hette: Ik doe af en toe al wat voor de gemeente, maar denk niet dat ik in het team pas. Ben niet zo’n teamspeler en hoeu van m’n vrijheid. :-)

  6. @Fialas: Je hoeft zelf geen licht mee te nemen. Uit de Karperton die vol hangt met TL-buizen straalt genoeg om de zaak te bekijken. :-)

  7. Ach ja de Bestevaerbrug… dat zou pas echt handig zijn, zeker ook voor het vrachtverkeer. En meer fietsbruggen naar de kust ook. Van mij mogen ze de Friesebrug laten voor wat het is, het is duidelijk dat verbreding echt geen oplossing bied.

  8. Ik krijg de indruk dat die 1000 auto die per dag die garage in en ut zouden gaan rijden ook nog hoog geschat zijn: als het ding gunstig ligt tov het centrum zal hij waarschijnlijk erg vaak vol zijn wat de animo om daarheen te rijden nu je verder geen kant op kan al snel behoorlijk zal beperken. Als hij niet zo gunstig ligt tov het centrum zal hij het waarschijnlijk voornamelijk moeten hebben van langparkeerders en dan zal de aan- en afvoer per dag niet of nauwelijks hoger zijn dan de capaciteit van 436.

  9. @Frans54: Die parkeergarage ligt in het centrum en ontsiert de oude binnenstad behoorlijk. Hij wordt voor een deel door direct omwonenden gebruikt, en voor een deel door winkelend publiek. Gemiddeld blijft men er een uur of 3 staan. In de nacht is ie redelijk leeg en op topdagen overdag helemaal vol. In de kleine lettertjes heb ik er bij gezet dat bezoekers van 3 kanten naar deze garage kunnen, 1 daarvan (de hoofdstroom) is over de brug. Rond de parkeergarage zijn nog wat parkeervakken die op deze manier bereikt kunnen worden. Dat zit allemaal verekend in de 1000 autobewegingen over de brug. Afhankelijk van het soort dag zal dit tussen 700 en 1300 per etmaal zijn en blijven.

  10. @Liz: Die brug tussen Oudorp en Overdie komt er waarschijnlijk wel, om het landbouw verkeer van de N242 af te krijgen en voor de bus en de fiets. Ik denk niet dat daar iets komt voor auto’s of vrachtauto’s, die wil de gemeente te graag op de ringweg hebben.

  11. Als links voorrang krijgt komt het allemaal goed.:-)

  12. Ik geloof dat onderhand bijna elke stad met dit soort problemen te maken krijgt.
    Doetinchem is bij voorbeeld sinds vandaag weer een brug rijker. Zal het helpen, en voor hoe lang? De mobiliteit blijft maar stijgen. Bussen zijn voor scholieren en bejaarden en fietsen is voor armoedzaaiers of alternatievelingen, gechargeerd gezegd. En dát moet anders.

  13. aha, bij mij laat hij van die tekst alleen het stuk tot “op de Frie….” zien dus dat had ik even gemist.

  14. @Frans: Bij mij laadt ie wel goed, ook in FF. Misschien last van drukte bij web-log of zoiets.

  15. Mooie uitleg en de foto vind ik helemaal prachtig. Zet me aan het fantaseren over een tijd dat er nog geen vrachtwagens waren

  16. De meningen van de burger zijn zelden gelijk aan de meningen van de deskundigen. Maar neestal hebben de laatsten er geen kaas van gegeten en snappen alleen de theorie. Praktijk hebben zo nooit gehad…

  17. @Sjoerd: Leuk dat je op dit oude bericht reageert. Het lijkt er op dat je een RSS-feed krijgt als ik in zo’n oud bericht de plaatjes terugzet en daarvoor de plaatjeslinken aanpas. Want meer heb ik niet gedaan.

    De reden van het plaatjesterugzetten was het blogje van Robschimmert. Het bericht hierboven heb ik ruim 5 jaar terug geschreven. Vervolgens is alles in 2007 en 2008 volgens plan uitgevoerd en is mijn voorspelling 100% uitgekomen. De extra gecreerde busbaan ligt nog altijd ongebruikt op de oude brug. Het handje vol auto’s richting stad in zorgt er voor dat die hele ouder brug er erg verlaten bij ligt.

Reaxi - Mailadres hoeft niet. Zie: Ximaar?! ↑↑