Apr-25: De Beverbrug

is een brug die nog niet in mijn overzicht met Alkmaarse bruggennamen staat, omdat ie er nog niet is. De gemeente Alkmaar en het bedrijventerrein Beverkoog willen deze brug erg graag voor een 2de (noordelijke) ontsluiting van het bedrijventerrein. Dat moet de huidige (en enige) ontsluiting aan de zuidkant ontlasten en zorgen voor meer bedrijven aan de noordkant. Inmiddels zijn deze plannen vergevorderd en is de naam ‘Beverbrug’ al een tijdje bekend. Ook het brugtype; een hefbrug, net als de spoorbrug die er nu al ligt over het Kanaal Omval-Kolhorn. Zie BB op het kaartje hieronder.

Doorvaarthoogte
Hierboven een uitgebreid kaartje met vaarhoogtes. Blauw (zoals links het Noordhollands Kanaal) heeft een onbeperkte hoogte. Alle bruggen hebben een klep die open kan, zodat men met een 40 meter hoge mast of lading van Alkmaar naar Den Helder of via de Zaan naar Amsterdam kan varen.

Rood is een doorvaarthoogte van 3,6 meter. Op deze kanalen tussen Alkmaar, Schagen en Medemblik vind je zomers erg veel plezierjachtjes. Die vinden er nix aan om op het saaie Noordhollands Kanaal te varen. RS is de Roskamsluis. Tussen Alkmaar-Omval en die sluis ligt een stuk kanaal waar de doorvaarthoogte 4,9 meter is. Die beperking zit in 4 vaste bruggen. Helemaal aan de noordkant daarvan (net voor de sluis) zit een ‘scheepswerf’, en die heeft er voor gezorgd dat Alkmaar de Beverbrug als hefbrug uit gaat voeren. Normale doorvaart 3,7 meter en geheven zal de doorvaart 1,2 meter hoger zijn.

‘Scheepswerven’
Die werf heeft geklaagd, omdat zij met een lagere doorvaart onaantrekkelijker worden en misschien wel banen gaan verliezen. Nou is het niet echt een werf. Nieuwe schepen worden er niet gebouwd, ze bieden alleen de mogelijkheid dat je daar je schip uit het water laat halen en er dan zelf aan gaat werken. In hoofdzaak is het meer een winterstalling, met hooguit 5 dagvullende banen. Halverwege zit in Broek op Langedijk nog een scheepswerf, maar die verkoopt vooral brandhout en sloepen die moeiteloos onder 3,6 meter door kunnen.

Zeker 98% van wat bij die noordelijke werf komt kan onder 3,6 meter door. Dat zijn schepen die hier in de buurt willen recreëren. Journalisten en de Langedijker gemeenteraad hebben zich door die noordelijke werf  iets aan laten praten. Ze hadden eerst eens moeten kijken om hoeveel schepen het werkelijk gaat, die een vast deel hebben hoger dan 3,7 meter en lager dan 4,9 meter. Met 2% ben je echt aan het eind. Kortom hooguit 0,1 baan die bij deze winteropslag op de tocht staat.


Alle gestalde bootjes op deze foto kunnen (vaak ruimschoots) onder 3,6 meter door.

3 Miljoen duurder
Maar dit gezeur zorgt er wel voor dat de Beverbrug ongeveer 3 miljoen duurder gaat worden, met later onderhoudskosten voor de beweegbare delen en de aandrijving. Alkmaar heeft dat geld er voor over, omdat ze die brug graag willen en dit het moment is. Ze zitten niet te wachten op rechtzaken en de uitstel die daarbij hoort. De Alkmaarse haast heeft te maken met  de aansluiting op de nieuwe Ovatonde, die nu wordt gebouwd op de kruising N242-Westtangent.

Alkmaar is in mijn ogen al wat te laat, omdat in die Ovatonde totaal geen voorzieningen zijn getroffen voor een aansluiting vanaf de Beverbrug. Die Ovatonde zal ook 3,6 meter boven het kanaalpeil komen, daar zit niet het probleem. Maar met een 5e aansluiting wordt de hoeveelheid kruisend verkeer op die Ovatonde (dat is een verhoogde rotonde over de N242) een stuk complexer. Vrachtwagens vanaf de Beverkoog zullen hier vooral richting noord willen en daar is maar een enkele rijbaan voorzien. Dat linksaf-verkeer houdt de grote stroom auto’s vanaf de Westtangent richting Amsterdam op en daarmee onstaan daar weer files, zoals die er nu al zijn.

Die 4de aansluiting is overigens alleen voor de ambulances van en naar het nieuwe ziekenhuis dat daar op Beveland is bedacht. Als dat ziekenhuis later bezoekers krijgt, dan gaan die vanaf het ziekenhuis ook voor een groot deel in die file staan vanaf de Westtangent. Kortom de Ovatonde is een fraai ontwerp, maar komt stukken slechter uit de verf met een aansluiting van de Beverbrug. Je zou je af kunnen vragen wat er met die Ovatonde gebeurt als de Beverbrug opent voor een schip hoger dan 3,7 en lager dan 4,9 meter. Dat is simpel, alles staat vast omdat de brug te dicht op de Ovatonde komt. Voordeel is dus dat die brug vrijwel nooit open gaat. Ik schat een keer of 10 per jaar.

Met deze brug ontstaan er andere rijroutes. Denk aan auto’s vanaf de Westtangent naar Alkmaar-West en Bergen. Die kunnen wel eens over de Beverkoog gaan. Er ligt nu al een mooie brede racebaan en je slaat er een verkeerslicht op de kruising N242/N508 mee over. Met de komst van het ziekenhuis zal dit nog meer verkeer zijn en voor je het weet wordt de zuidelijke ontsluiting van de Beverkoog eerder drukker dan rustiger door de komst van de Beverbrug. Punt blijft wel dat het bedrijventerrein Beverkoog aan de noorzijde aantrekkelijker zal worden dan nu het geval is.

Langedijk wil ook een brug of een spoortunnel
Bij elkaar al een leuk geknoei op de het driegemeentepunt Heerhugowaard-Alkmaar-Langedijk (HAL). Het wordt echter nog leuker en complexer omdat de gemeente Langedijk hun verkeerspuinhoop in de oude kern van Broek op Langedijk en de slechte ontsluiting van Sint Pancras-Oost wil aanpakken. De huidige Groenebrug (Broekhornbrug) is te smal en kan geen zwaar verkeer meer hebben. Maar het is daar vooral 1 grote file midden tussen de woningen.

Als oplossing heeft de Grontmij (die ook Alkmaar adviseert over de Beverbrug) 2 varianten bedacht. De eerste is een nieuwe brug net ten zuiden van Broek op Langedijk, zie TB (Twuyverbrug) op het kaartje. De andere variant is de Twuyverweg doortreken onder het spoor door naar de Beverkoog, zodat ook Langedijkers en Pancrassers gebruik gaan maken van de nieuwe Beverbrug richting N242. Beide opties zullen erg duur zijn en gelazer geven met de buurgemeentes Heerhugowaard of Alkmaar. Langedijk had dit 20 jaar terug moeten bedenken toen Heerhugowaard nog geen bouwplannen had voor de Broekhornpolder. Nu zal die brug-optie door een nieuwe woonwijk moeten en daar zitten de toekomstige bewoners niet op te wachten.

Zo’n Twuyverbrug over het kanaal wordt door het eerdere gezeur van de gemeente Langedijk eveneens een stuk duurder. Dwz zij kunnen niet volstaan met een lage vaste brug met 3,7 meter doorvaart, maar moeten voor een hogere of een brug met een klep kiezen. In beide gevallen ook iets van 3 miljoen extra aan kosten. Dat heeft die ‘scheepswerf’ ‘mooi’ voor deze eigen gemeente geregeld.

Bij het andere alternatief (onder het spoor door) moet Alkmaar op het bedrijventerrein Beverkoog overpad verlenen. Afgezien van het feit dat spoortunnels erg duur zijn, gaat Alkmaar op dat moment ook haar hand ophouden voor de 3 miljoen die ze nu extra aan de Beverbrug gaan spenderen. Langedijk zal dus met extra geld over de brug moeten komen. In beide opties wordt uiteindelijk de gemeente Langedijk met 3 miljoen extra opgescheept door een scheepswerf die hooguit 0,1 arbeidsplaats gaat verliezen.

Die ontsluiting onder het spoor door zal trouwens een nog grotere verkeersellende opleveren bij de Beverbrug en de huidige zuidelijke uitgang van de Beverkoog. De ondernemers op de Beverkoog verwachten dat er over de nieuwe brug 2000 auto’s per dag gaan, maar zij vergeten de afsnijdende auto’s tussen de Westtangent en de zuidelijke uitgang. Zonder ziekenhuis moet je al snel denken aan 4000 auto’s en met een ziekenhuis 5000 of meer auto’s per dag. Maar als Langedijk ook nog eens dagelijk 12000 auto’s gaat aanleveren, dan kan de Ovatonde dat compleet niet meer aan en staat de hele Beverkoog vast. Kortom de huidige file op de Uitvalsweg/Broekerweg verplaatst zich naar de Beverkoog.

Aan de huidige chaos in Langedijk zou iets gedaan moeten worden, maar wat Heerhugowaard en Alkmaar betreft hoeft dat niet. Zij krijgen er last van als Langedijk haar ellende verschuift naar de Broekhornpolder of de Beverkoog.

Langedijk blijft met de Zwarte Piet zitten
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Voor de 2de Friesebrug kon ik dat 7 jaar eerder exact voorspellen. De busbaan wordt daar nog steeds niet gebruikt en ligt er de hele dag leeg te zijn. Voor de Beverbrug vermoed ik dat na aanleg er verkeerslichten op de Ovatonde zullen komen, of dat er op de brug een paal komt die op de drukste tijden afsnijden via de Beverkoog onmogelijk maakt. Voor Langedijk verwacht ik in het geheel geen oplossing. Te duur en te dwarsliggende provincie (de eigenaar van het Kanaal Omval-Kolhorn en de N242) en buurgemeentes. En geef die provincie en gemeentes eens ongelijk als een gemeenteraad wel opkomt voor die 0,1 scheepswerfbaan en niet voor de belangen van hun 26.999,9 andere inwoners.

Advertenties

Geplaatst op 2013-04-25, in Brugmatig, Regiomatig en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Mevrouw Beentjes de Wit (Tine)

    Bij ons heb je nog trekveertjes om zelf te trekken,
    drie keer slikken, een keer het zweet van je hoofd vegen en je bent er er.

    Denk erom dat je op tijd je rust neemt.

    Met vriendelijke groet,

  2. Motverkoffie, een stukje om je op los te bijten…. Maar gedegen onderzoek hoort erbij, en dat wordt bij gemeenten vaak als lastig gezien.

  3. @Sjoerd: Er is wel (‘gedegen’) onderzoek, maar de onderzoekers onderzoeken alleen dat wat hen gevraagd wordt. Elke gemeente vraagt andere dingen en krijgen alleen op die dingen een antwoord. Het totaal wordt niet bekeken, omdat dit op 3 gemeentes afspeelt met een hoofdrol voor de provincie. Bestuurders zijn politiek vooringenomen en willen niet naar de problemen kijken waar hun buurgemeentes last van hebben. Zo interesseert het Heerhugowaard niets dat ze met 4 banen een berg autoverkeer op de oude kern van Broek op Langedijk afsturen. Dat zoekt Langedijk zelf maar uit. Hoe Langedijk er over denkt is net zo onfris en staat al in het verhaal.

    De media laat zich leiden door klagers/gedupeerden en gemeentelijke persberichten. Van wat ik in de krant heb gelezen snappen die er weinig van. Bij verkeerszaken is dat vaak zo. Ze hebben op school of daarna waarschijnlijk nooit technische vakken gehad, laat staan iets over logistiek of verkeer.

    Zelf zit ik er op een grappige manier in. Mij maakt het namelijk niets uit. Ik ben geen automobilist, heb geen schip en heb geen bedrijf op de Beverkoog. Als fietser kan ik daar nu al over het kanaal met het fietspadje langs de spoorbrug. Maar ik heb in de loop de jaren wel diverse ambtenaren van de provincie en de gemeentes hierover gesproken. De provincie heb ik zelfs in 2011 gewezen op deze aankomende problematiek. Hun antwoord was zoals te verwachten: ‘Ons is gevraagd om een Ovatonde te bouwen. We hebben van Alkmaar (nog) geen vraag gekregen over de aansluiting van de Beverkoog en houden daar dus geen rekening mee.’

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s