Dec-16: Naar de Main

De volgende dag (zaterdag 7 september) begon grauw, maar droog. Op de luchtfoto’s van Google zie ik nu (3 maanden later) wat rails en een station, maar die heb ik destijds in Büdingen niet gezien. Het is ook maar de vraag of dat stationnetje nog in gebruik is. Ik heb de indruk van niet. In elk geval stapte ik op de fiets verder zuidoostwaarts en net buiten de bebouwing begon het een beetje te spetteren.

Daarna werd het weer droog, maar bleef de lucht behoorlijk dreigend. In Lieblos trof ik een 20-tal brandweervoertuigen. Die werden klaargezet voor een demonstratiedagje. Ik was er als eerste publiek een paar uur te vroeg voor. Niet veel verder kwam ik in Gelnhausen. Ook dat stadje zag er goed uit en de lucht was inmiddels zo dreigend dat ik mijn fiets onder een afdakje parkeerde en met de plu het stadje bezocht. Die plu had ik niet echt nodig.

Op het centrale plein werd iets opgebouwd voor een of andere politieke partij. Niet vreemd, naar ik nu lees schijnt Gelnhausen het geografische middelpunt van de huidige EU te zijn.

Ook hier nog een flinke stadswal aan de noordkant en een prominente kerk die boven alles uitstak. Na een half uurtje struinen brak de verwachte regen eindelijk los. Ik dook bij een bakkertje (die ook koffie had) naar binnen en bestelde een grote mok met een of ander zoet puddingbroodje. Dit ging wel even duren. Helemaal achterin had ik mooi uitzicht op de toonbank en zag hoe andere klanten zeiknat naar binnen kwamen voor hun dagelijkse brood.

Niet veel later een moeder met wat schoolkinderen. Die laatsten wisten de weg en pakten alles zelf. Leek dus wel een soort kinderopvang, maar ik begreep dat het familie was. Na een dik half uur vond ik het welletjes en ben ik in de regen m’n fiets op gaan zoeken voor wat warmere kleren. Die fiets liet ik nog maar even staan, ik ging eerst maar eens bij hun station kijken waar ik van hier met de trein naartoe zou kunnen.

Nog niet halverwege zag ik een 5 meter breed zonnescherm dat zwaar doorhing met inmiddels een halve kuub regenwater. Ongelooflijk dat die niet afbrak. Het ding hoorde bij een schoenenwinkel en ze waren vergeten deze op tijd naar binnen te zwengelen. Het gaf ook aan hoeveel regen er in zo’n klein tijdje was gevallen. Ik duwde aan de onderkant en het water gutste er aan de voorkant uit. Na nog een paar flinke duwtjes was de ‘inhoud’ gehalveerd. Inmiddels deed een naar buiten gekomen schoenenverkoopster mee. Ze was blij dat ze mij dit zag doen en dat er nog niets stuk was gegaan.

Bij het station duurde het wel even eer er een stoptreintje richting Frankfurt ging. Maar was dit nu wel nodig? Op die plek had ik verder zicht en zag dat vanuit het westen de lucht openbrak en de wolken ophielden. En eer ik weer terug was bij mijn fiets was het droog. Dus zonder te wachten op de fiets verder. Ik vond een mooie langs de Kinzig en Bieber. De Kinzig mondt bij Hanau uit in de Main en de Bieber stroomt bij Wirtheim in de Kinzig. Op die plek stond een aardig kerkachtig elektriciteitshuisje.

Daar vielen de laatste druppels en Bieberopwaarts werd het droger en brak de zon door. De jas ging weer uit. Inmiddels was ik bij de Lohr in Beieren aanbeland. Die stroomt naar het tourische stadje Lohr aan de Main waar het stralend weer was, alsof het daar de hele dag zonnig was geweest. Lohr had ik al een paar keer bekeken en meer dan een flink ijsje werd het niet. Met de Main mee ging ik via Gemünden naar Karlstadt. In Gemünden nog even een putdeksel op de foto gezet. Ook daar ben ik al eens geweest en weet dat je daar geen overnachtingsplek moet zoeken; veel te veel goederentreinen door het dorp. Langs de Main trof ik weer veel fietsers.

Door het wachten in Gelnhausen was het al aardig laat geworden. Het laatste stuk trapte ik dan ook flink door en kwam zo net na 7’en in Karlstadt. Hier had ik al een paar keer overnacht en ik kon er nu ook zo weer terecht. Een zeer practisch stadje. ‘We hebben nog een kleine kamer, hopelijk vind u dat niet erg?’ Natuurlijk niet, ik had al 2x eerder in dezelfde kamer geslapen. De kamer was zelfs ruimer geworden, daar de oude beeldbuis-TV vervangen was door een moderne platbeeld-versie.

Bij het naar binnen fietsen zag aan een huis een 4-tal zwaluwnesten met daarboven een kat die het nakijken had. Hier ging na een jaar weer eens een schnitzel met zigeunersaus naar binnen. Na 97km fietsen had ik daar wel trek in. En lekker op een terrasje. Aan het weer mankeerde niets meer, behalve dat het met 24 graden een stuk aangenamer was geworden.

Begin | Landkaartje | Vervolg

Geplaatst op 2013-12-16, in Dexelmatig, PEN-matig, Zwerfmatig-13 en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Mooi dat electrokerkje…

  2. DIT was ook mijn fietsrevier toen ik nog in Frankfurt woonde. In Büdingen stopt nog steeds een trein.

  3. @Emigrant: Mij viel het station en de rails nu pas op op de luchtfoto’s van Google. Toen ik er fietste is me totaal niets van ook maar een trein opgevallen. Geen enkele gezien, geen rails gezien en ook geen wegwijzers naar het station of dergelijke. En aangezien op Google het stationssymbool ontbrak (die je wel ziet bij Gelnhausen) begon ik te vermoeden dat deze lijn misschien wel opgeheven was. Toen het daar begon te druppelen heb ik ook niet een zoekpoging gedaan, omdat er van uit ging dat Büdingen niet aan een spoorlijn lag.

  4. @Sjoerd: Eigenlijk had ik het fotograferen van dergelijke bouwwerkjes in het Westerwald al afgeleerd, daar had ik er wel 50 op de foto kunnen zetten zonder om te fietsen.

    Vanaf daar ben ik selectiever geworden en deze vond ik apart genoeg om wel te fotograferen en hier te plaatsen. Helaas zijn bij deze de bovenleidingen weg en is ie alleen nog via grondkabels in gebruik. Op de foto van Lohr zie je rechtsboven nog wel bovenleiding boven de daken lopen.

Reaxi (laat het e-mailvak leeg):

