Dec-04: Van de (NH) Kaart
Het mag inmiddels bekend zijn dat ik iets met fietsen en een flinke topotic heb. (Okay, deze zin loopt niet, maar fietst misschien wel.) Een dikke week terug ontving ik een mailtje van iemand uit de buurt, die een nieuw stukje fietspad in de krant had gezien. Hij wist niet waar dat nu exact was. Zelf had ik het stukje ook gelezen en begreep wat er is gebeurd en dat dat nou niet direct heel Noord-Holland een stuk beter bereikbaar maakt per fiets. Het ging om een doorsteekje van 2 meter kort aan de westkant van de Omval. Iets dat alleen gebruikt wordt door (nog geen handjevol dagelijkse) fietsers, die aan de westkant van de Omval moeten zijn en 50 meter omfietsen teveel vinden. Op de streetview-opname (van augustus-2016) is vrijwel geen slijtage door afsnijdende fietser in het gras te ontdekken.
In het krantenartikel zit in de papieren versie en op het internet een flinke fout, dus gokkers gaat uw gang in het reaxivak hieronder. Dan heb ik het niet over de doorgetrokken streep, die een jaar geleden is aangebracht omdat er een vreselijk ongeluk was. Zelf had ik via de Fietsersbond daar al direct na de aanleg om verzocht bij gemeentes en provincie. Eerder blogde ik daar al eens over. Gelukkig zijn ze nu in beide haakse tunnels, ook die van Luna, aangebracht.
Maar goed het stond in de krant en uit de mail kreeg ik de indruk dat de vrager actief was voor openstreetmap. Ik ken dat project een beetje. Het is een soort wikipedia voor landkaarten, maar echt top vind ik het niet. Zelf kijk ik doorgaans eerst op Google-maps, omdat die ook de streetview-optie heeft, die andere kaartmakers niet mogen gebruiken. Ook op de Google-kaarten staan fouten, maar waar niet. Dus schreef ik de vrager terug en gaf nog een paar fouten door en vroeg of ie er nog meer wilde ontvangen.
Het blijkt dat dat eenvoudig kan als je niet op openstreetmap.nl, maar op openstreetmap.org kijkt. Daar kan je opmerkingen op aangeven zonder er zelfs maar in te loggen. Dus deed ik dat met de ontbrekende padnamen in de Westerhout hier om de hoek. Binnen een halve dag waren ze netjes ingevoerd. Er staan ook verkeerslichten op die kaart, maar ik zag dat daar bijna de helft van ontbrak.
Na een foutje of 50 bedacht ik dat op veel kaarten de provinciale N-wegen onjuist zijn. Dwz die zijn stukken korter dan men denkt. Zo is de N510 tussen Alkmaar (N9) en Bergen aan Zee maar 3,3km kort. Door Bergen-binnen en binnen de gemeente Alkmaar is deze weg niet van de provincie en is het geen N-weg. Tussen Alkmaar en Bergen-binnen ligt nog maar 1,1km N510 en pas na de rotonde bij de Franschman ligt er nog 2,2km tot aan Bergen aan Zee. Zo staat ook vaak de N245 die doorloopt tot de N9, wat niet het geval is. De tussenliggende Huiswaarderweg is van de gemeente Alkmaar en daar zie je niet de provinciale hectometerpaaltjes (ziet ze bij mijn fiets van zo’n 100 meter lang).
Nou wist ik dat daar een provinciale kaart van is, waar de Noord-Hollandse N-wegen wel goed op staan. Bij het zoeken kwam ik op hun zogenaamde interactieve kaart voor Vervoer en Verkeer, waar ook wegwerkzaamheden op staan. En idd de N-wegen staan daar beter op aangegeven. Maar toen zag ik dat er erg veel fietspaden en -bruggen ontbraken. Dat terwijl zij ook wegwerkzaamheden voor fietsroutes hierop aangeven. Er staan zeker fietspaden op, maar lang niet allemaal. Zo ontbreekt de Rekervlotbrug, een fietsbrug die door de Provinice zelf een jaar of 6 geleden is aangelegd. Ook de nieuwe Victoriebrug bij het station van Alkmaar staat er nog niet op.
Terwijl de nieuwere Nelson Mandelanbrug wel ingetekend is, zie Mb op het fragment hieronder.
Met rood en heb ik op datzelfde fragment aangegeven waar al eerder de Bhalotra (fiets-)brug (Bb) met het aansluitende Bhalotra fietspad ligt. Op dit moment is dat met het aanvoerende Achtergeestpad (Ap) langs het spoor de drukste fietsverbinding tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Dat Achtergeestpad en de fietsbruggetjes aan weerszijde van de Spoorbrug (Sb) liggen er al een jaar of 20 en heb ik er zelf met oranje op gezet. Het fietspad aan de noordkant van het spoor ligt er minder lang, maar staat als enige wel op de kaart. Langs de N242 ligt sinds mensenheugenis een Provinciaal fietspad (Alkmaar-Leeuwarden) en zelfs die ontbreekt.
De Provincie geeft vocaal aan dat ze er ook voor de fietsers zijn, maar hun eigen kaart geeft aan dat het ze jammergenoeg geen reet interesseert. Je kan zeggen dat fietspaden bij hen minder prioriteit hebben, maar het kaartje hierboven geeft aan dat het geen enkele prioriteit heeft. En niet alleen rond Alkmaar. Schuif even door naar het Noordzee-kanaal en je ziet dat alle pontverbindingen opgedoekt zijn. Dat wordt dus akelig ver omfietsen via de sluizen van Ijmuiden of de Schellingwouderbrug. En de Hempont is weer een Hembrug geworden, dat is dan weer handig. Kortom uiterst teleurstellend.
Wat dat betreft is dee kaart van Andes stukken beter. Daar staan al deze fietspaden wel op. Ook de kaart in de PDOK-viewer (Kadaster)is completer, maar daar zie je aan de kleuren niet het verschil tussen een fietspad en een gewone weg. Met route.nl (van Falk) en de Fietsersbond Routeplanner is ook weinig mis. Maar op die kaart kan je dan wel weer door de Vuilverbranding fietsen, net als op wat andere kaarten. Gaat dus niet lukken.
De belabbertste in Here (vroeger NavTeq) die ook de kaart voor Bing maakt. Daar ontbreken alle dingen die ik met oranje en rood op het bovenstaande kaartje ingetekend heb eveneens en nog veel meer. Zo doen ze het ook fout met de eerder genoemde N-wegen. Voordeel van Bing zijn de ‘Birdview‘-opnames uit 4 windrichtingen, maar die zijn inmiddels ook sterk verouderd.
Als aanvulling vind ik de kaart van het Kadaster; ‘TopoTijdreis‘ een mooie aanvulling. Daarop is het komen en gaan van wegen en paden te zien. Toevallig blogde Mack over een zandpad waar hij de naam niet van wist. Binnen enkele minuten zag ik via Andes en die Tijdreis-kaarten hoe het heet en zo ontstaan is.
Voor iemand met een topotic is er dus veel te beleven op het internet en waarschijnlijk worden al die foutjes aangebracht om mij te plezieren.
Geplaatst op 2016-12-04, in Alkmaar, Brugmatig, Fietsen, Gokmatig, NH-matig en getagd als Andes, Bhalotrabrug, Bing, BirdView, Fietspad, Google, Hectometer, Kadaster, Landkaart, Mandelabrug, NH, NHD, Omval, Openstreetmap, Rekervlotbrug, StreetView, Topotic, Victoriebrug. Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.
Op iedere nieuwe kaart van mijn stadsdeel vind ik tekortkomingen.
Natuurlijk veranderd er hier veel in korte tijd.
Maar toch blijf ik mij verbazen over de vergissingen.
Vriendelijke groet,
In je eerste zin staat geen fout maar een zeugma.
Om de kaarten te begrijpen zal ik het stuk nog eens moeten lezen☺
@Bertie: Dank voor de term, ik had er nog niet eerder van gehoord en misbruikte hier natuurlijk dat principe.
Het is een lastig/complex verhaal en misschien had ik het in 3 blogberichten op moeten knippen. Maar ja, ik wil het even kwijt en dan prak ik het in 1 keer op het wereldewijde interweb.
45 graden, moet zijn 90 graden, was mij ook al opgevallen toen ik het in de krant las.
@Bytheway: Dat schiet lekker op. Voor mensen die het stukje gelezen hebben en de foto daarbij hebben bekeken en 1 jaar of meer wiskunde hebben genoten zal het overduidelijk zijn dat je antwoord klopt. Van harte geficiteerd! Of misschien moet ik de redacte van het NHD van harte condoleren dat ze zo’n domme fout in hun artikel hebben gezet. ;-)